• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • msmalin

Full av förhoppning skrev 2008-01-05 11:16:33 följande:

Neeeeeeeeeeeeeej hamnar man automatiskt på BB om man har GBS????? FAAAAAAAN jag ville verkligen till patienthotellet denna gången
    nja det e kankse olika men jag tål inte penecilin så jag fick inget dropp så de ville ha total övervakning på honom. men jag tyckte det var mysigt på bb trots delat rum
  • mamma till tre busungar

Hej!

Kan kankse stötta lite med att jag haft upprepade infektioner med GBS båda mina graviditeter och det har gått BRA!!!!!

Nu är jag v 22 med trean och än så länge ingen GBS! Peppar, peppar!!! Däremot två UVI:er med andra bakterier!

• Full av förhoppning
    msmalin skrev 2008-01-05 15:33:07 följande:
    Full av förhoppning skrev 2008-01-05 11:16:33 följande: nja det e kankse olika men jag tål inte penecilin så jag fick inget dropp så de ville ha total övervakning på honom. men jag tyckte det var mysigt på bb trots delat rum
    Ok då förstår jag.... jag hadade BB... Låg inne 5 dygn innan de satte igång mig och sen 4 dygn till efter hon var född och jag sov i princip ingenting under den tiden. Vi var tvungna att byta blöja i vår delade sal och då tändes ju ett lysrör några ggr per natt för 4 olika bebisar bajade och kissade rätt mkt och skrek omvartannat.

Plus att de tvingade mig att ha Isabelle i sängen när jag sade att jag inte ville. jag var så rätt att rulla på henne.. jag är tjock och i en smal sjukhussäng är det svårt nog att sova ensam men då fräste de "Men näää Linda, hon har legat i din mage i NIO månader och hört dina hjärtslag, ska du nu förpassa henne till en kall plastbalja" ok eh näää Så jag låg på sidan hela natten och tittade på underverket och sov inget mer.

Det enda jag gillade med BB var frukosten!!!!! Den fortsatte jag med när jag kom hem. Hade frallor varje dag med ost, skinka, gurka, tomat, paprika i olika färger, te och juice... kändes såååå lyxigt!!! Men sen gick jag också upp 8 av de 15 jag gick ner efter förlossningen hahahaha
  • strongenough

Jag hade GBS. Min BM sa inget om det. Men jag snubblade över en hemsida på internet och kände igen att det stått när de tog urinprov på mig. Jag blev arg på min BM och gick dit. Hon sa bara att hon inte sakt nått för att det inte va ett dugg farligt. Då skrev jag ut papper och tog med. Hon sa då att det var sant det som stod men mycket ovanligt och jag fick ingen behandling verken innan förlossning eller under även om jag sa att jag ville. Min son föddes som tur va fisk. Men jag är fortfarande arg på min BM som inte ens hade vett att berätta om det.

• En glad tjej

Nu ska jag berätta en grej som verkar konstig men sann. Jag hade gbs i början av graviditeten, nu i slutet gjordes en ny odling och min gbs är borta. Tydligen kan det bli så men den kan likaväl komma tillbaka. Så även om jag är fri från gbs nu kommer jag ända få antibiotika vid förlossningen!

• Full av förhoppning
    En glad tjej skrev 2008-01-06 10:23:10 följande:
    Nu ska jag berätta en grej som verkar konstig men sann. Jag hade gbs i början av graviditeten, nu i slutet gjordes en ny odling och min gbs är borta. Tydligen kan det bli så men den kan likaväl komma tillbaka. Så även om jag är fri från gbs nu kommer jag ända få antibiotika vid förlossningen!
    Jo den kan komma och gå. Fick du någon behandling överhuvudtaget eller försvann den bara helt av sig själv?
  • Farstamamma

Tack för uppmuntran!

mamma till tre busungar skrev 2008-01-05 17:07:49 följande:
    Hej!Kan kankse stötta lite med att jag haft upprepade infektioner med GBS båda mina graviditeter och det har gått BRA!!!!!Nu är jag v 22 med trean och än så länge ingen GBS! Peppar, peppar!!! Däremot två UVI:er med andra bakterier!
  • luckysun

Är tacksam om ni här kan svara mig. Ni som har problem med GBS.

Har ALLA ni tagit cervix odling. Dvs. bakteriepdling på livmoderhalsen?

Min läkare vill att jag gör det. Dem sticker in en lång tops och rör runt i slidan.

Men, jag är gråtfördig. Vill ej. Var med under mitt titidagre missfall storblödningar och sammandragningar som ledde till mssfallet just genom Vaginala ultraljud.

Nu vill jag inte att någon sticker in någonting i mig.....

Vad gör jag?

Jag gör urindolingar och dem har iallafall än så länge varit negativa. Är i v.13...

• PillanE

Hej svejs!!!

Jag har GBS, har haft det vi mina 2 tidigare graviditeter också.... Första gången för 5 år sedan fick jag behandling 2 ggr under graviditeten, då gav man inte intravenös behandling under förlossning, däremot gav man värakarna en extra skjuts med värkstimulerande dropp 12-timmar efter att vattnet gått.

Med 2:an för snart 3 år sedan blev jag behandlad 1 gång under graviditeten och fick pencillin intravenöst under förlossningen. Då hade jag också sån tur att vattnet inte gick spontant utan de tog hål på hinnorna när jag började krysta.

Nu, med 3:an har jag också GBS, åt klart min kur med Kåvepenin för ungefär 1 vecka sedan & sammandragningarna har minskat markant. Skall lämna en ny odling nu i veckan.... Men även om jag fortfarande har GBS i urinen så verkar det som om nästa behandling jag skall få är Intravenöst på förlossningen.

Båda mina flickor föddes friska & starka. Så jag hoppas att utgången blir den samma denna gång. 30% av alla gravida har denna bakterie under graviditet...... så med det i tankara så är det ju väldigt sällan det blir några problem pga det. Speciellt när BM & Läkare vet om det & följer upp situationen.

Pernilla

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten