• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • jesslin

Blir lite orolig, bara akollat förgbs en gång, ksa till mvcläkaren på måndag, tror ni jag kan be dem kolla min urin?

Sofia fröken busan nummer ett
  • lia79

Hej! För 1 v sen fick jag veta att jag oxå har GBS tycker att jag har fått väldigt dålig information om detta har ätit selexid slutade idag men igår när de tog urinprov så visade det fortfarande att jag hade bakterier så de ska skicka urinet på odling. Men ska jag inte äta antibiotika på 7 dagar nu?? Fattar inget är så himla rädd att det ska gå över till barnet om GBS inte har försvunnit fast jag har fått behandling. Läste oxå att barnet kan dö i magen om man har GBS om det är så farligt varför sätter dom inte igång mig är ändå i v 36 är så himla orolig nu usch

mamma till william 051210 & är gravid v36
  • raskan
    lia79 skrev 2008-01-05 08:48:03 följande:
    Hej! För 1 v sen fick jag veta att jag oxå har GBS tycker att jag har fått väldigt dålig information om detta har ätit selexid slutade idag men igår när de tog urinprov så visade det fortfarande att jag hade bakterier så de ska skicka urinet på odling. Men ska jag inte äta antibiotika på 7 dagar nu?? Fattar inget är så himla rädd att det ska gå över till barnet om GBS inte har försvunnit fast jag har fått behandling. Läste oxå att barnet kan dö i magen om man har GBS om det är så farligt varför sätter dom inte igång mig är ändå i v 36 är så himla orolig nu usch

Försök att inte gå omkring å va orolig!!! Tänk som så att riskerna för att det ska händ någe är väldigt liten!!

Jag har ätit  min 3:e kur nu precis först kåvepenin sen selexid å nu kåvepenin igen...

Min gbs är kvar det är jag säker på. Jag ska ju bli snittad så chansen att jag smiottar barnet är ju inte så stort fast jag nojjar mig för det ändå!!
    Se till att du får dropp bara vid förslossningen....
    Kram till dig

• lia79

ja jag kommer att få dropp men oroar mig mest innan förlossningen vad som kan ske o så o jag fattar inte varför de inte sätter igång  när man har GBS i urinet när det finns risker så som att förlora barnet osv

• Full av förhoppning
    lia79 skrev 2008-01-05 08:48:03 följande:
    Oj så snabbt du fick behandling.... jag var tvungen att äta färdigt min kur och vänta 10 dagar innan jag lämnade nytt urinprov.... sen tog det 3 dagar att få svar på och sen fick jag ny penicillinkur och sen samma sak igen... vänta 11 dagar denna gång för BM är sjuk... lämna nytt urinprov... vänta några dagar på svar etc..... Och jag känner att det är kvar för det svider fortfarande när jag kissar Är så jävla trött på detta!!!!
    jesslin skrev 2008-01-05 07:33:04 följande:
    Blir lite orolig, bara akollat förgbs en gång, ksa till mvcläkaren på måndag, tror ni jag kan be dem kolla min urin?
    Inte om du inte hade GBS
    Telus skrev 2008-01-04 21:29:42 följande:
    Är det just vid blodgrupp B som det är farligt med streptokocker? Jag är O+ och min sambo och dotter har streptokocker och jag har haft ont i halsen i några dagar nu.
    Det är inte samma streptokocker. Det är grupp A du har i halsen och det är grupp B strep du har i slidan.
    msmalin skrev 2008-01-04 21:23:44 följande:
    min bm har oxå mer koll denna gång därför vi vet om att jag har gbs redan nu o hon sa att jag ska lämna fler urinprov senare i graviditeten.. men jag har redan ställt in mig på att det förmodligen blir bb även denna gång för övervakning.. förra graviditetn visste min bm om det i maj (jag födde i aug) men jag visste inte förrän läkaren kom in ganska snart efter förlossningen o talade om det för mig o sa att jag måste stanna på bb
    Neeeeeeeeeeeeeej hamnar man automatiskt på BB om man har GBS????? FAAAAAAAN jag ville verkligen till patienthotellet denna gången
  • lia79
    här svider det inte när jag kissar men jag har haft otroligt mycket sd därför tog man urinprov har även varit inne på förlossningen pga värkar. Förstår inte borde inte det försvinna när man äter antibiotika??
  • Full av förhoppning
    lia79 skrev 2008-01-05 11:27:24 följande:
    här svider det inte när jag kissar men jag har haft otroligt mycket sd därför tog man urinprov har även varit inne på förlossningen pga värkar. Förstår inte borde inte det försvinna när man äter antibiotika??
    jo om antibiotikan funkat.... för mig har varken furadantin eller selexid funkat.... är mer eller mindre inställd på att ha skiten hela graviditeten för det känns rätt hopplöst att det skulle försvinna. Det är jobbigt också för jag hade köpt simkort så jag kunde stärka min rygg men så länge jag har bakterier i urinen får jag inte bada i allmänna bassänger
  • lia79
    Full av förhoppning skrev 2008-01-05 12:03:45 följande:
    jo om antibiotikan funkat.... för mig har varken furadantin eller selexid funkat.... är mer eller mindre inställd på att ha skiten hela graviditeten för det känns rätt hopplöst att det skulle försvinna. Det är jobbigt också för jag hade köpt simkort så jag kunde stärka min rygg men så länge jag har bakterier i urinen får jag inte bada i allmänna bassänger
    Varför får man inte bad i allmänna bassänger??
  • Full av förhoppning
    lia79 skrev 2008-01-05 12:48:11 följande:
    Varför får man inte bad i allmänna bassänger??
    Antar att det har med att göra att det är mycket bakterier i allmänna bassänger. Vet inte exakt varför, men när jag sade till min BM att jag köpt simkort så sade hon att jag vackert fick vänta tills vi visste om jag hade bakterier i urinen eller ej. För om man hade någon typ av bakterier i urinen (oavsett vilken typ) så fick man inte det.
  • Skruttis1979

jag är inne på min femte kur med Kåvepenin nu. Har haft GBS hela tiden - upptäckte det runt v. 18. Hade då UVI men utan UVI-symtom.
    Har inte haft symtom sen dess heller. Jag sökte läkaren för jag hade grymma sammandragningar, och då upptäckte de detta.

Är i v. 35 nu och började min femte kur igår.

Kommer att få antibiotikadropp på förlossningen. Allt står i min journal. Har dessutom skrivit ner önskningar och krav, inför min förlossning. Där står också att jag har GBS (IFALL de missar det i min journal).

Känns lugnare att veta om att jag har det, och får behandling för det - än att gå och undra OM jag har det och därmed gå obehandlad. Det är ju då riskerna är större att man smittar barnet och att det kan "gå illa" och sådär...

/Sara

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten