• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • Krodan

Och sen måste jag säga att siffran 3 kvinnor i din närhet som haft barn som dött i gbs låter ofantligt högt? Är det dina bekanta eller är det folk du hörttalas om? Låter skrämmande iallafall.

Angelina och Athena är mina sessor
  • Full av förhoppning
    Krodan skrev 2007-12-05 12:26:38 följande:
    Jag tror att min start i livet med min första dotter var exakt likadan som din, jag fick inte hålla henne på 12 timmar, sen låg hon sjuk rätt länge och jag fick som du en förlossningsdepression (för att man ser sitt barn dö) Jag har oxå nära släktingar som förlorat sina barn vid förlossngar osv. Jag kan så klart inte lova nåt eller på nåt sätt ändra hur du känner eller mår, men ibland känns det här med gbs som nåt som kan stå i aftobladets löpsedel vilken dag som helst "svenska kvinnors barn dör, läkarna bryr sig inte" och det i sin tur gör att läkarvårde bryr sig änu mindre, för att då tror ALLA att de har gbs och kräver mer än läkarvård än de behöver och så slutar det med att man missar de som inte skriker utan faktiskt väntar på sin tur. Jag förstår absolut varför du reagerar som du gör, jag förstår absolut din oro, men jag tror ändå att många måste våga lita på läkarvården och inte reagera genom att kräva saker så fort d einte får som de vill.
    Ja jag förstår absolut ditt resonemang... fast jag köper inte läkarvårdens resonemang att de väger kostnaden för att gbs testa alla gravida kvinnor, mot hur många som dör av det. De tycker att det är en försumbar siffra.. för 30% av alla gravid har någon gång under graviditeten GBS, och 1% av dessa går det illa för på något sätt.

MEN översätt 30% av alla gravida kvinnor (som någon gång är gravida... hur många kvinnor blir det i siffror) och 1 % hur lite det än må låta... hur mycket är 1 % i siffror  av 30% av i princip alla kvinnor i sverige Vi hamnar långt över 100 000 .... och då känns 1 % rätt mycket. Men som sagt jag förstår DITT resonemang gällande att alla springer i kaos och kräver.
  • Sophia

TS! Oroa dig inte!
    Jag blev som du, jätteorolig när jag fick höra att jag hade hög koncentration av GBS i urinen och har haft sen ganska tidig graviditet. Jag har ätit flera kurer Kåvepenin och Cefamox om vartannat för att hålla nere bacillerna, så att mina sammandragningar skulle minska. Jag fick nämligen oerhört mycket sammandragningar redan i tidig graviditet och detta trodde de berodde på GBS.
    Nu med bara ett par veckor kvar till BF så behöver jag inte äta mer penicillin, och så ska jag få antibiotikadropp vid förlossningen, så det ska vara helt lugnt allting.
    Jag vet hur man oroar sig, jag blev helt knäckt i början men nu har jag "lärt mig leva med det" och jag är övertygad om att detta ska gå bra.
    Bara jag får mitt dropp vid förlossningen så att bebin inte blir smittad.

Stor kram och lycka till!!

Gravid i vecka 39
  • Full av förhoppning
    Sophia skrev 2007-12-05 12:38:45 följande:
    TS! Oroa dig inte!Jag blev som du, jätteorolig när jag fick höra att jag hade hög koncentration av GBS i urinen och har haft sen ganska tidig graviditet. Jag har ätit flera kurer Kåvepenin och Cefamox om vartannat för att hålla nere bacillerna, så att mina sammandragningar skulle minska. Jag fick nämligen oerhört mycket sammandragningar redan i tidig graviditet och detta trodde de berodde på GBS.Nu med bara ett par veckor kvar till BF så behöver jag inte äta mer penicillin, och så ska jag få antibiotikadropp vid förlossningen, så det ska vara helt lugnt allting.Jag vet hur man oroar sig, jag blev helt knäckt i början men nu har jag "lärt mig leva med det" och jag är övertygad om att detta ska gå bra.Bara jag får mitt dropp vid förlossningen så att bebin inte blir smittad.Stor kram och lycka till!!
    Tack! Det är skönt med solskenshistorier! Hoppas bara att de fortsätter kolla och behandla mig, så blir jag nog också lugnare........ tror jag
  • Krodan
    Full av förhoppning skrev 2007-12-05 12:34:02 följande:
    Ja jag förstår absolut ditt resonemang... fast jag köper inte läkarvårdens resonemang att de väger kostnaden för att gbs testa alla gravida kvinnor, mot hur många som dör av det. De tycker att det är en försumbar siffra.. för 30% av alla gravid har någon gång under graviditeten GBS, och 1% av dessa går det illa för på något sätt.MEN översätt 30% av alla gravida kvinnor (som någon gång är gravida... hur många kvinnor blir det i siffror) och 1 % hur lite det än må låta... hur mycket är 1 % i siffror  av 30% av i princip alla kvinnor i sverige Vi hamnar långt över 100 000 .... och då känns 1 % rätt mycket. Men som sagt jag förstår DITT resonemang gällande att alla springer i kaos och kräver.
    Som sagt jag förstår dig med Det är en balansgång det där, och det är hemskt! Jag kan inte heller förstå varför dte ska vara så svårt att göra ett urinprov extra, jag menar så klart de som kräver att göra hur mycket som helst, det blir ju en hög kostnad då! De borde ha bättre rutiner för sånt här så slipper det bli sån hysteri för när vi nått dit vi är nu blir det ju ännu dyrare för sammhället, för nu är de flesta rädda och får mer hjälp än de behövt annars om de kände sig trygga.
    Angelina och Athena är mina sessor
  • Skruttis1979

Jag har också GBS. De upptäckte det i v. 15 tror jag... då jag hade väldigt mycket sammandragningar. Blev sjukskriven helt för hotande förtidsbörd, ifall livmodertappen blir påverkad av sammandragningarna.

Jag ska påbörja min fjärde Kåvepeninkur nu för gbs:en inte försvinner. Har gjort nya odlingar ca 14 dagar efter avslutad kur... Nu sist gick jag dit och lämnade prov, utan att läkarn hade ordinerat det. För jag känner att jag vill ha "kontroll" på gbs:en och veta om jag har det kvar... Symtomen jag har är sammandragningarna... Annars ingenting.

Men jag har också lärt mig "leva med det" och är inte orolig nu längre, som jag var i början!! Jag får antibiotika under förlossningen, och de har koll på bebisen!!
    Jag har dessutom skrivit ner det i min "förlossningsönskelista" - att jag har gbs och att de kollar NOGA!!
    Bara utifall att nån skulle MISSA att läsa det i journalen!
    Så jag känner mig trygg med att de vet vad de gör på förlossningen och äter jag penicillin så känns det "under kontroll" även nu under graviditeten!!

LYCKA TILL!!

/Sara

• FinaFamiljen

Krodan: Jag önskade att jag hade din tilltro...! Min dotter föddes i v 32 troligtvis pga GBS-infektion, trots detta fick jag aldrig någon information om detta. Hade ingen aning förrän jag krävde ut journalerna (de ville först inte lämna ut dem!) när jag själv började undersöka om någon hade någon aning om varför det blev som det blev. Med dottern hade jag också mycket sammandragningar redan tidigt i graviditeten, mindre blödningar, och slemproppen gick en vecka innan hon föddes, men trots detta gjordes aldrig något annat än en visuell koll av livmodertappen. Och den bedömdes HELT opåverkad ända fram tills några timmar innan de plötsligt såg att den var öppen 6-7 cm och dotterns huvud syntes! Jag fick lämna ett enda urinprov under hela graviditeten och det kollades bara med sticka - ingen odling.

Jag har pga min oro diskuterat mycket min ffa min BM inför den nya graviditeten, och det är bara så att hon är väldigt nonchalant. Hon ser till gammal statistik enbart, och inte de nya rön som finns. Jag har efter en del undersökningar konfronterat henne, samt också dubbelkollat hennes "råd" hos läkare på annan ort (sökt akut vid ett tillfälle), och fått klart för mig att hon säger helt fel. Dessutom är det ju så att det idag inte finns några klara riktlinjer för hur GBS ska behandlas. På många ställen håller man fortfarande gränsen 100 000 cfu/ml (av bakterier i urinen) som gällande gräns, fast forskning visat att man kan ha symptomgivande UVI vid betydligt lägre nivå. På andra ställen behandlas man DIREKT när man har bakterier i urinen eftersom detta innebär en kraftig kolonisering.

Jag säger som flera andra, jag kräver mer av vården när det gäller min kropp och mitt ofödda barn. Och fick jag bara lite gehör, samt kanske en odling/månad och behandling när något var tokigt så skulle jag vara lugn. Det känns inte som för stora krav.

• Hallonbusken
    moegumsan skrev 2007-12-05 13:09:20 följande:
    På andra ställen behandlas man DIREKT när man har bakterier i urinen eftersom detta innebär en kraftig kolonisering.
    Jag trodde det var standardrutin med behandling vid uvi, tom vårdcentralsläkare jag träffat på har varit medvetna om detta (och de brukar ju inte vara alltför väl bevandrade i spec.kompetensernas områden).
    Nya råd är under bearbetning av Socialstyrelsen och borde vara klara nu men kanske har de inte hunnit med??

Ang antalet gravida kvinnor med GBS och barn som smittas osv gjorde jag ett litet räkneexempel i en annan tråd om GBS och kopierar den hit också.
    Med ledning av den statistik som finns för Sverige så kan man säga att på varje 20 000 barn som föds så kommer 20 st att insjukna i GBS (eftersom ca 6600 av mammorna bär på bakterien). Av dessa 20 barn kommer 19 att överleva.
  • Sophia
    Skruttis1979 skrev 2007-12-05 12:50:58 följande:
    Jag har också GBS. De upptäckte det i v. 15 tror jag... då jag hade väldigt mycket sammandragningar. Blev sjukskriven helt för hotande förtidsbörd, ifall livmodertappen blir påverkad av sammandragningarna.Jag ska påbörja min fjärde Kåvepeninkur nu för gbs:en inte försvinner. Har gjort nya odlingar ca 14 dagar efter avslutad kur... Nu sist gick jag dit och lämnade prov, utan att läkarn hade ordinerat det. För jag känner att jag vill ha "kontroll" på gbs:en och veta om jag har det kvar... Symtomen jag har är sammandragningarna... Annars ingenting.Men jag har också lärt mig "leva med det" och är inte orolig nu längre, som jag var i början!! Jag får antibiotika under förlossningen, och de har koll på bebisen!! Jag har dessutom skrivit ner det i min "förlossningsönskelista" - att jag har gbs och att de kollar NOGA!! Bara utifall att nån skulle MISSA att läsa det i journalen!Så jag känner mig trygg med att de vet vad de gör på förlossningen och äter jag penicillin så känns det "under kontroll" även nu under graviditeten!!LYCKA TILL!!/Sara
    Hade kunnat skriva detta inlägg själv Vi har det precis lika du och jag. Jag blev också heltidssjukskriven pga hotande förtidsbörd och har varit hemma sen augusti. Börjar bli lite långdraget nu
    Jag har också skrivit in det i min "förlossningsönskelista" tydligt, så jag hoppas inte det ska missas. Det står ju även i journalen.
    Jag tror allt kommer gå strålande!
    Lycka till till alla oss
    Gravid i vecka 39
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten