• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • only Gizmo

min barnmorska sa inte heller att det va GBS utan bara att jag hade bakterier, har en kompis med GBS så förstod jag att det va det hon menade men hon ville knappt säga endå.....

• Full av förhoppning

Jag vet inte.... vet inte vad Furadantin är riktigt... har ju inte fått NÅGON information alls mer än att jag har lite bakterier i urinen och att vi ska behandla med Furadantin och att jag ska lämna nytt prov för att se om det hjälpte.... det är allt jag vet. Resten har jag fått läsa mig till.
    Furadantin ska vara ett kemotarapeutiskt medicament eller vad det stod.... låter ju som om man hade cancer eller nåt. Man kan bli illamående om man inte tar det med mat och 1 av 1000 kan få håravfall och grejer... men hittills märker jag inget mer än lite illamående och att det nästan svider mer när jag kissar och det är neongult urin.

• M plus J

furadantin är ett penicillin som oftast används vid graviditet

• Krodan

Jag hade gbs under min första garviditet och bahandlades för det flera ggr. Jag kände när dte kom, för då fck jag ökade sammandragningar. Det stod i min journal så på förlossningen fick jag extra antibiotika i förebyggande syfte som dropp i 3 omgångar (tror dte var två undre förlossninge och en efter) så barnet skulle hinna få i sig via moderkakan sa det. Hon var visserligen sjuk när hon kom ut men vi fick jättebra behandling och hon blev frisk på en vecka

Angelina och Athena är mina sessor
  • M plus J
    Krodan skrev 2007-12-04 21:15:14 följande:
    Jag hade gbs under min första garviditet och bahandlades för det flera ggr. Jag kände när dte kom, för då fck jag ökade sammandragningar. Det stod i min journal så på förlossningen fick jag extra antibiotika i förebyggande syfte som dropp i 3 omgångar (tror dte var två undre förlossninge och en efter) så barnet skulle hinna få i sig via moderkakan sa det. Hon var visserligen sjuk när hon kom ut men vi fick jättebra behandling och hon blev frisk på en vecka
    jag ska också få dropp vid förlossningen. Va trist att din dotter va dålig då hon kom ut men skönt att hon vart bra! Hur visade det sig att hon va dålig? Tänkte va man kan vara uppmärksam på?
  • Krodan
    M plus J skrev 2007-12-04 21:17:01 följande:
    jag ska också få dropp vid förlossningen. Va trist att din dotter va dålig då hon kom ut men skönt att hon vart bra! Hur visade det sig att hon va dålig? Tänkte va man kan vara uppmärksam på?
    Hon var blå, iom att jag hade gbs och hjärtljuden gick ner så stod det ett läkarteam och väntade så de tog henne på en gång. sen fick hon ligga i kuvös en timme på förlossningen, men hon blev bara sämre. Då tog de henne till neo och där fick vi ligga 3-4 dagar, hon fick syrgas och tre olika sorters antibiotika och hon hade andningslarm och de kollade hjärtslag hela tiden, tog massor med prover. Men det gick jättebra, dte finns så otroligt mycket kompentetnt personal, vilka resurser för barn som är sjuka!
  • Krodan

Förlåt om jag skrämmde nån med min berättelse, men jag vill bara berätta hur dte var. jag vet inte hur många procent som det går så "dåligt" för. Jag har haft en graviditet efter den med gbs och då var jag helt frisk.

• M plus J
    Krodan skrev 2007-12-04 21:21:08 följande:
    Hon var blå, iom att jag hade gbs och hjärtljuden gick ner så stod det ett läkarteam och väntade så de tog henne på en gång. sen fick hon ligga i kuvös en timme på förlossningen, men hon blev bara sämre. Då tog de henne till neo och där fick vi ligga 3-4 dagar, hon fick syrgas och tre olika sorters antibiotika och hon hade andningslarm och de kollade hjärtslag hela tiden, tog massor med prover. Men det gick jättebra, dte finns så otroligt mycket kompentetnt personal, vilka resurser för barn som är sjuka!
    usch va hemskt, men det är likabra att få all info man kan få känner jag...det är ju viktigt!
    Va skönt att hon vart frisk iaf!
  • only Gizmo

bättra veta för mycket än inget alls, med tanke på hur sjukvården är här, man måste kräva allt själv annars får man ingen hjälp.

hur vet man om barnet är smittat innan förlossningen??

är i v 17 kan barnet vara smittat redan nu?

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten