• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • linhen

Jag har en graviditet bakom mig och en pågående med GBS. Har gått hur bra som helst och jag måste säga att jag inte är ett dugg orolig. Har ett högt blodtryck också som gör att jag äter medicin och jag kan nog säga att jag oroar mig mer för vad den medicinen kan ha gjort med mitt barn... Tycker att GBS:en är en rätt snäll åkomma av allt man kan drabbas av som gravid.

Lycka till.

• Stora Gosan

usch, jag undrar detsamma...hur testar man det och kan det göras kontinuerligt?

jodrik skrev 2007-12-04 19:31:56 följande:
    Hej! Hur upptäcktes det att ni har GBS, ska man be bm testa det eller går man till vårdcentralen?
  • Maja1975

här måste jag ansluta mig! har också gbs, och hade det förra graviditeten med. hade sd hela graviditeten och hotande förtidsbörd i v 27 pga alla sd, som orsakades av gbs. jag var inte glad på min bm som nonchade detta, men jag fick trots allt pencillin i v 27 då det upptäcktes. fick ligga sängliggandes tills min dotter föddes i v 37, helt frisk!

är gravid i v 10 nu och superorolig. ska på inskrivning på mvc om en vecka och ska kräva gbsprov direkt.

bra tråd att följas åt i! ska läsa igenom hela tråden nu!

kram på er!

• raskan
    Min bm sa inte heller till mig att det va gbs utan att jag hade bakterier i urinet,såg sedan att det stod gbs i journalen. Jag är i v 27 nu å har ätit 2 kurer anibiotoka. Jag har haft väldigt mkt sd pga gbs. jag ska lämna en 3 :e odlöing nu i dagarna så får vi se.. tror dock att jag har det kvar känns så dels pga att jag har mkt sd fortfarande...
  • luckysun

Tror man kan begära kejsarsnitt och se till att ta ut barnet några veckor tidigare...Så barnet ej smittas då fostervattnet gått...

• Full av förhoppning
    jodrik skrev 2007-12-04 19:31:56 följande:
    Hej! Hur upptäcktes det att ni har GBS, ska man be bm testa det eller går man till vårdcentralen?
    Ja det är barnmorskan som gör en odling isåfall, men det är inget som görs automatiskt. Det gjordes endast för att jag var så sjukt orolig efter 5 missfall och bad specifikt... förra graviditeten ville jag också testas men ignorerades... så jag vet inte om jag hade GBS med min dotter.... för isåfall har jag fört det vidare till henne ju och hon lär få samma helvete när hon en dag är gravid
  • luckysun

Full av förhoppning,
    I vilken vecka började du göra urinodling urinvägsinfektion/GBS och har du även fått göra prov på cervix? Läkarna går då in med en lång tops?

KRAM!

• Full av förhoppning
    luckysun skrev 2007-12-04 20:30:40 följande:
    Full av förhoppning, I vilken vecka började du göra urinodling urinvägsinfektion/GBS och har du även fått göra prov på cervix? Läkarna går då in med en lång tops?KRAM!
    Jag är i vecka 12 och odlingen gjordes den 20 November och det var bara urinprov. Äter Furadantin och ska göra ny odling på fredag eller måndag. Ska ringa min barnmorska på Torsdag och kolla vilket det blir. Men gjordes som sagt ENDAST för att jag fått fem missfall och var så rädd och orolig för att jag har 3 i min närhet som förlorat sina barn i magen pga GBS. De testar inte en om man inte har symptom annars...
  • only Gizmo

här är en till med GBS, fick reda på det i morse av barbmorskan och hon tar mig inte på allvar sökte för smärtor i magen för fyra veckor sedan men det sket dom i sedan ringde jag för att jag hade ont i njurarna det sket dom också i och nu i onsdags åkte jag till mvc och kissade för att jag har haft ont i urinblåsan i ca4 veckor och det va ju GBS....varför bryr dom sig inte....
    här på mödravården i Gävle får man inte göra några extra koller att det är borta, dom skriver in i jornalen att man ska ha antib dropp sen gör dom inget mer.

va är skillnaden på furadantin och kovepenin??

• luckysun

Åk till sjukhuset och be att tala med överläkaren!

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten