• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • Leos och Vincents mamma
    Bobbenn skrev 2008-03-01 18:11:23 följande:
    Prata med henne igen om din oro. *kram*
    Ja, jag tänkte ringa imorgon.

Men så länge man känner att bebis sparkar på så är det väl ingen fara, eller?
    Lycklig mamma till Leo 050315 o bebis i magen som föds 25 mars med snitt V. 36 nu.

Nu är jag helt öm i underlivet o det kliar massor Kan det vara svamp som jag har fått eftersom jag äter kåvepenin? Eller är det nåt annat som har med GBS:en att göra?
    Svamp är väl inte farligt?

Lycklig mamma till Leo 050315 o bebis i magen som föds 25 mars med snitt V. 36 nu.
  • kvinna 86

Leos Mamma 05
    Högst troligt svamp! Det är extremt vanligt när man äter antibiotika efter antibiotikan även tyvärr slår ut de goda bakterierna. För att förhindra det brukar jag ta tillskott av goda tarmbakterier under och efter ab-kur. och nej svamp är inte farligt men det ska behandlas!

• Ninni82

I fredas ringde min barnmoska att jag hadde ett recept att hämpta ut på apoteket efter att det fins kvar GBS i mitt urin. Nu måste jag äta ett pencelin som inte als är bra för barnet på grund av att det inte hjälper med andra penceliner. Ska prata med barnmoiskan på måndag att jag vill inte gå över tiden med bäbisen och pencelinet skadar barnet. har beräknad BF på fredag. Hoppas i så fall att dom sätter i gång mig. Börjar bli ganska orolig när man hur som helst får äta farliga penceliner.

• kvinna 86

electra: vilka har du fått tidigare och vilket har du fått nu?

Ninni82 skrev 2008-03-02 12:34:42 följande:
    I fredas ringde min barnmoska att jag hadde ett recept att hämpta ut på apoteket efter att det fins kvar GBS i mitt urin. Nu måste jag äta ett pencelin som inte als är bra för barnet på grund av att det inte hjälper med andra penceliner. Ska prata med barnmoiskan på måndag att jag vill inte gå över tiden med bäbisen och pencelinet skadar barnet. har beräknad BF på fredag. Hoppas i så fall att dom sätter i gång mig. Börjar bli ganska orolig när man hur som helst får äta farliga penceliner.
    Vad heter de du ska äta nu?
  • moltaz

Hej!

Jag var till min barnmorska i fredags och när jag frågade om GBS (tog urinodling förra månaden) berättade hon att jag hade GBS i urinen... Det var inget jag skulle fått veta om jag inte hade frågat och hon sade att det var normalt. Nu var jag ute på nätet och läste om det och där rekommenderar man att aÁLLA som påvisar GBS i urinen bör få antibiotika under förlossning:

http://www.medscinet.se/infpreg/specinfo/specinfo.asp 

Utdrag från denna sida:

Den vertikala spridningen av GBS från modern till barnet under förlossningen, och barnets insjuknande, kan i hög grad förhindras genom att den födande kvinnan behandlas med intrapartal antibiotika profylax (IAP).
    Olika strategier har utvecklats för att försöka identifiera de kvinnor vars barn löper ökad risk att insjukna och genom IAP minska förekomsten av neonatala GBS-infektioner.

b) Alla fynd av GBS i urin (oavsett bakterietal) under den aktuella graviditeten motiverar behandling med IAP. UVI orsakad av GBS behandlas enligt gängse principer. 

Nu ser jag att det tydligen är flera med GBS som inte behandlas i alla fall... Kommer ni att få antibiotika och kan man kräva att få det under förlossningen? Vad skall jag be min barnmorska respektive förlossningspersonalen om?

• VattenKristallen

Jag tog oxå urinodling i julas för att jag hade tidiga sammandragningar och blödningar, då i v. 28. Min Barnmorska berättade inte heller att jag hade GBS utan jag fick veta det när jag ringde och frågade några veckor senare! Man kan ju undra varför det är så "Hemligt".
    Enligt Läkaren på MVC kan man inte alls få sammandragningar av GBS! Men det finns det ju bevis för här på denna sida!
    Har inte heller fått någon antibiotika, men ska få det vid förlossningen.
    Vad olika det verkar vara över landet hur man behandlar...

Jag hade nog inte heller fått reda på att jag har GBS om jag inte hade frågat min BM i fredags. Det enda som står på min medicin är att jag behandlas för UVI.
    O BM sa bara att det var bakterier i urinen så hade jag inte frågat så hade jag nog inte fått reda på att det var just GBS.

• Mammisopappis
    VattenKristallen skrev 2008-03-02 19:02:27 följande:
    Jag tog oxå urinodling i julas för att jag hade tidiga sammandragningar och blödningar, då i v. 28. Min Barnmorska berättade inte heller att jag hade GBS utan jag fick veta det när jag ringde och frågade några veckor senare! Man kan ju undra varför det är så "Hemligt". Enligt Läkaren på MVC kan man inte alls få sammandragningar av GBS! Men det finns det ju bevis för här på denna sida!Har inte heller fått någon antibiotika, men ska få det vid förlossningen. Vad olika det verkar vara över landet hur man behandlar...
    Om man har besvär av sin infektion ska man ha antibiotika inte annars. Säger dom här.

Min BM säger att msan kan få sd av det iallafall!
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten