• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • Nalle Puh73

Hoppas det är okej att jag slänger in lite funderingar. Har varit i helgen på extra koll på förlossningen då jag haft så ont nere i ryggen, mensvärk och mer sammandragning. Fick lämna urinprov men hade såklart nykissat så provsvaret som min MVC läkare fick idag var att det fanns föroringenar men att det inte gick att säga vad. Lämnade ett nytt prov idag när jag var på VC men hade såklart kissat innan jag kom dit så jag trodde det räckte med det dom skickat i Lördags. Den sticka dom tog idag visade på lite protein och för högt PH värdevilket kunde tyda på uvi men iom att jag kissat hemma så tätt inpå så kunde dom inte tyda provet. Ska in med morgonurin i morgonbitti som dom ska kolla upp. Först med sticka där och visar det inget mer än idag så ska det skickas på labb. Nu till min fundering, om dom som jag hoppas skickar iväg det ser dom då om det visar GBS eller måste min läkare ha skrivit att dom ska leta efter det specifikt också? Tänkte mest om dom på labbet bara letar efter vanliga Uvi bakterier eller om dom tittar efter allt?

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05 ♥ Litet pyre i magen BF 11/06-08♥
  • Leos och Vincents mamma

Jag tänker inte heller läsa den där länken. Oroar mig bara ännu mera då. Klarar inte att läsa sånt.
    Min mamma jobbar på BB o hon säger att det är ca 3 av 5 som har GBS. Det är jättevanligt! Men det är väldigt ovanligt att barnet får det sen!

Lycklig mamma till Leo 050315 o bebis i magen som föds 25 mars med snitt V. 36 nu.
  • skrutthumlan2

kikar in här ibland o läser vad ni skriver.
    fick just reda på att min cervixodling var positiv för GBS, men min gynekolog tycker inte att man ska behandla förrän man får symtom som sammandragningar....vad säger ni andra om detta? hur har ni blivit behandlade?

• Full av förhoppning

Nej då gör ni rätt i att inte läsa hennes historia.

Vill bara klargöra att jag lade in den för att jag känner inte att någon kan sitta och säga att inget händer om det inte hänt de närmsta dagarna, inget annat.
    För så är det tyvärr inte även om det är EXTREMT ovanligt.

Men för er ska det såklart gå bra!

Snälla Elias kämpa. Stanna kvar!

Är det nån som vet hur vanligt eller ovanligt det är att det verkligen händer nåt när man har GBS? Både under graviditeten o när bebisen är född?

Lycklig mamma till Leo 050315 o bebis i magen som föds 25 mars med snitt V. 36 nu.
  • Full av förhoppning

ca 30% av alla gravida kvinnor har någon gång under graviditeten GBS. ca 50% av kvinnorna smittar sina barn, men endast ca 1% av dem blir sjuka eller värre... men i nästan alla fall går det bra ändå även om de blir sjuka. Bara de kan hålla koll på bebisen och identifiera infektionen så tidigt som möjligt.

Hur vet man att de insjuknar senare då? När det har gått ett par dagar efter förlossningen, eller precis efter? Vad är det som de o man själv ska hålla koll på? På vilket sätt kan de bli sjuka?

• Full av förhoppning

Lunginflammation, hjärnhinneinflammation och blodförgiftning i extrema fall. Men oftast vad jag förstår är det lunginflammation. Man ska ha koll på andningen.

Kan tillägga att Amanda som var 4 månader är den enda jag någonsin hört talas om som fått infektion så sent. Så det är EXTREMT ovanligt.

Ok. Får väl prata med dem sen på BB..jag är nu såå himla orolig!! Kan inte släppa detta! Är såå orolig att det ska ske nåt nu i magen eller när bebis är född.

• sakarsirin

Jag undrar om det endast efter förlossningen man kan få reda på om barnet har blivit smittat ? jag fick reda på att jag har det idag .. är i vecka 37 (36+1) är nu deppig och nere..

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten