• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • skruttiluttan

jag hade GBS under min förra grav o fick inte penicillin mer än 1 gång. o den hjälpte inte ändå så...oftast e gbs resistent mot antibiotika jag fick dropp under förlossningen o ut kom en frisk flicka
    ska dock säga till att hon ska göra odling på mig med jämna mellanrum då detta är något som oroar mig kollosalt mkt

• moltaz

Jag tycker det är väldigt konstigt att man inte informerar en patient som är smittad. Speciellt när man då hör till en riskgrupp, bör man då inte få information om vilka åtgrder som är lämpliga, jag menar, om mitt vatten skulle gå nu då, är det då inte bra att jag vet detta och kan påtala det när jag kommer in till förlossningen?

• Drutten03
    Leos Mamma 05 skrev 2008-03-02 19:14:53 följande:
    Jag hade nog inte heller fått reda på att jag har GBS om jag inte hade frågat min BM i fredags. Det enda som står på min medicin är att jag behandlas för UVI.O BM sa bara att det var bakterier i urinen så hade jag inte frågat så hade jag nog inte fått reda på att det var just GBS.
    Samma för mig, jag ifrågasatte eftersom jag fick utskrivet kåvepenin och det brukar man ju inte få mot UVI. Då fick jag veta att det var streptokocker.

Fick det först i vecka10 då fick jag pennicillin, sedan ville inte min BM göra någon ny odling efter det utan det var först när jag tyckte att jag hade besvär.
    I vecka 24 gjordes en ny odling som var negativ och jag andades ut lite.
    Men i vecka 33 hade den kommit tillbaka igen, så jag har gått på ny pennicillin-kur.
    Skall lämna in ny odling i veckan då är jag i vecka 37.

Jag har blivit lovad antibiotika till förlossningen, men sist gick det så fort så jag vet inte om jag kommer hinna få något dropp.
    Helst skall ju den sättas 4timmar innan och jag var inte ens inne på förlossningen 2timmar sist.
  • Mammisopappis
    Drutten03 skrev 2008-03-03 10:23:49 följande:
    Samma för mig, jag ifrågasatte eftersom jag fick utskrivet kåvepenin och det brukar man ju inte få mot UVI. Då fick jag veta att det var streptokocker.Fick det först i vecka10 då fick jag pennicillin, sedan ville inte min BM göra någon ny odling efter det utan det var först när jag tyckte att jag hade besvär. I vecka 24 gjordes en ny odling som var negativ och jag andades ut lite.Men i vecka 33 hade den kommit tillbaka igen, så jag har gått på ny pennicillin-kur.Skall lämna in ny odling i veckan då är jag i vecka 37.Jag har blivit lovad antibiotika till förlossningen, men sist gick det så fort så jag vet inte om jag kommer hinna få något dropp.Helst skall ju den sättas 4timmar innan och jag var inte ens inne på förlossningen 2timmar sist.

Min BM sa att om man inte han få droppet i tid innan förlossningen så var det högst troligt att dom då behöll oss på BB så att dom kunde kontrolera bebisen så den inte hade blivit smittad. Det är mitt andra barn så mitt föra gick snabbt med så....det lutar mot att vi nog måste stanna av den anledningen med. Sen har jag dåliga blodvärden så det ska jag nog också stanna för säger min BM.

Vi har planerat att födda på ett sjukhus där det näst intill är garanterat att pappan får stanna med. Det är hans första barn och han svär på att han tänker inte gå ifrån oss om vi blir dåliga då sitter han utanför dörren på en stol hihihih

• Ebbelina

Har ni tänkt på hur man ska kunna slappna av när bebisen är född? Det är min enda oro. Nu under graviditeten oroar jag mig inte för GBS:en jag har, men sen... Man är ju ändå nojig med en nyfödd bebis och kollar stup i kvarten om den andas, och nu när man VET att tecknen på en infektion är andningssvårigheter. Hur ska man kunna sova alls de första dygnen???

• vevik

Leos Mamma 05 skrev 2008-03-02 11:48:28 följande:

Nu är jag helt öm i underlivet o det kliar massor Kan det vara svamp som jag har fått eftersom jag äter kåvepenin? Eller är det nåt annat som har med GBS:en att göra?Svamp är väl inte farligt?
    Jag fick också så efter min kur av kåvepenin, det försvann av sig självt efter några dagar (tvättar mig bara med ljummet vatten dock - INGEN tvål). Trodde att det var svamp och tänkte köpa test på apoteket men sen försvann det så... Klia inte och tvätta med vatten en gång per dag och går det inte över - köp ett test eller testa dig hos bm. Lycka till!
  • Smuliz

Tillsluter mej till tråden... Inte med glädje men hoppas på stöttande råd och tips från er.

Har ju skrivit för längesen i tråden att ja haft 2st UVI, men frågat läkare om det är GBS, fått NEJ till svar.

Idag fick jag svar från odlingen de gjorde på livmodern... Jag har GBS

Det syns dock inte i kisset, men. Har läst på www.infpreg.com allt som står om GBS där, men känner mej ändå kluven och rädd. Rädd för att barnet ska drabbas eller i värsta fall... dö

Vill veta allt om hur det gått för er med GBS.

• Leos och Vincents mamma
    Ebbelina skrev 2008-03-03 12:40:56 följande:
    Har ni tänkt på hur man ska kunna slappna av när bebisen är född? Det är min enda oro. Nu under graviditeten oroar jag mig inte för GBS:en jag har, men sen... Man är ju ändå nojig med en nyfödd bebis och kollar stup i kvarten om den andas, och nu när man VET att tecknen på en infektion är andningssvårigheter. Hur ska man kunna sova alls de första dygnen???
    Men de kollar väl bebisen på BB o håller lite extra koll. För det är väl de första dagarna som är värst? Har inte bebisen visat några tecken på nån infektion eller så när man åker hem så är det ju lugnt? Eller?
    Så har de sagt till mig i alla fall.
    Jag är mer orolig nu, att bebis ska dö i magen.
    Lycklig mamma till Leo 050315 o bebis i magen som föds 25 mars med snitt V. 36 nu.
  • moltaz

Jag har bratat med en kompis som jobbar på förlossningen här i stan och hon sade att jag givetvis skulle få antibiotika och att jag skall åka in fortast jag känner att förlossningen är på G. Hur i hela friden skall man veta detta om man ej vet att man har GBS. Jag menar, man kanske går hemma och skrotar till dess man har 5 minuter mellan värkarna och föder en halvtimma efter man kommer in på förlossningen, då hinner man ju inte få någon antibiotika som hinner verka...

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten