• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • Jensan05

Hej, Jag hade en urinvägsinfektion med gbs i min förra graviditet och fick antibiotika vid förlossningen. Allt gick bra. Är nu gravid igen och ska få lämna kontrollodlingar var fjärde vecka under graviditeten. Däremot var läkaren på MVC VÄLDIGT luddig när det gäller antibiotika vid förlossningen om det nu skulle visa sig att jag inte har GBS i urinen vid någon odling under aktuell graviditet. Hon tyckte att det var för tidigt att diskutera (är i v 12) Har hittills lämnat två odlingar som varit neg. Hoppas självklart att det håller i sig men jag VILL ändå ha antibiotika vid förlossningen. Har säkerligen GBS i underlivet även om jag ej har det i urinen och kan i princip inte tänka mig att föda vaginalt utan antibiotika. Skulle gå under av oro hela förlossningen och det tjänar ingen på. Någon som fått igenom något liknande?
    Full av förhoppning - jag håller tummar och tår för er.

• kvinna 86

Jensan05
    kan bara säga att jag tyvärr inte ska få dropp vid fl pga av att alla de senatse proverna vrit bra, men jag är bärare av gbs... ska tjata som f*n när jag kommer in på förlossningen

• Full av förhoppning
    kvinna 86 skrev 2008-03-01 14:59:24 följande:
    så alltså det smittar ENDAST om man sipprar vatten? vad jag har förstårr så är det superovanligt att man gör det.. och de säger till mig att man märker om man läcker vatten eftersom det då rinner nästan hela tiden... inte bara ibland som det kan göra av t.ex urinläckage.. jag ska som sagt inte få dropp vid fl eftersom mina prov från v.32 var bra. hur vanligt är det att bebisen blir smittad om man sipprar vatten?? finns det inget man kan göra själv för att förebygga en infektion?
    fast jag ligger ju som sagt med vattenavgång och det är inte alls alltid folk märker. Jag hade kanske inte fattat om jag inte vetat att jag har GBS. Mitt höll upp i 1,5 dygn... sen kom det lite, sen höll det upp i 4,5 dygn och sen kom det och sen höll det upp i 2 dygn... etc.... så nej det är helt olika hur det sipprar eller forsar.
    Snälla Elias kämpa. Stanna kvar!
  • Leos och Vincents mamma
    Bobbenn skrev 2008-03-01 15:01:51 följande:
    ååh men du ska se att det blir bra. Vad jag hört från olika BM så är det så att det inte är farligt om inte vattnet har gått. Du kommer få antibiotika under FL
    Ja, det är det jag oxå har hört, men nu säger ju en del att man visst kan smitta bebisen ändå. Är ju jätteorolig när folk säger olika
    Fast det är kanske bäst lita på sin BM.
    Lycklig mamma till Leo 050315 o bebis i magen som föds 25 mars med snitt V. 36 nu.
  • Bobbenn
    Leos Mamma 05 skrev 2008-03-01 17:56:56 följande:
    Ja, det är det jag oxå har hört, men nu säger ju en del att man visst kan smitta bebisen ändå. Är ju jätteorolig när folk säger olika Fast det är kanske bäst lita på sin BM.
    Prata med henne igen om din oro. *kram*
    BF 27/3-08
  • kvinna 86

full av förhoppning
    men när det väl kom kom det väl ganska mycket eller? jag bara skriver vad alla bm/läkare sagt till mig, har frågat dme just för att jag varit orolig för att inte märka det...

• tyr
    Svar på #832
    min dotter vart smittad och jag gick och små sipprade vatten och nu den här gången så komm allt vatten på en gång
  • kvinna 86

tyr
    vad skönt att det gått bramed barnen iaf!!! får jag fråga hur dumärkte att det var vatten du läckte? är som sagt jätterädd för att inte märka om vattnet har gått..

• Full av förhoppning

det är olika från gång till gång... ibland kommer det bara några droppar... som i natt halv två och i morse klockan 8. Hade jag inte vetat att jag har vattenavgång hade jag aldrig trott att det var fostervatten.
    Men oftast brukar man märka om man läcker vatten.

Snälla Elias kämpa. Stanna kvar!
  • Annispannis

När jag var i v38 gick mitt vatten utan att det kom igång några värkar. Vi fick tillslut komma in på igångsättning och när mina egna värkar väl kommit igång så pass att jag var öppen 9cm fick jag hög feber. Det blev då akutsnitt och strax efter att navelsträngen klippts på vår lille pojke var vår BM observant nog att upptäcka att han började kännas varm. Hon ville ta det säkra före det osäkra och tog ner honom på spädbarns akuten. Jag fördes till IVA. På Emil tog dom sänka och en mängd andra prover och satte direkt in antibiotikadropp. När alla provsvar kom visade det sig att jag hade GBS (det visste ingen om innan Emils provsvar kom) Emil hade smittats först när navelsträngen klipptes trots att mitt vatten gått tre dygn tidigare.
    Tack vare att han hade fått dropp så snabbt (inom 17 min) efter snittet klarade han sig bra.
    Vi har vänner som bor i USA där testas dom regelbundet för GBS som rutin under graviditeten. Om det skulle vara så i Sverige hade dom upptäckt att jag var smittad och jag hade kunnat få antibiotika mycket tidigare.

Är nu i början på min graviditet med andra barnet och har blivit lovad att dom ska ta prover regelbundet på mig. Men det är klart att man känner sig nervös. Innan Emil kom hade vi ett missfall i v 16. Vi har alltid funderat på om även det hade med GBS att göra. Finns det någon annan här som drabbats flera gånger av detta (har inte läst hela tråden).

/A

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten