Svetlanas Fanclub
Jisses, vad tiden går, ny tråd igen......
förra tråden:
www.familjeliv.se/Forum-11-267/m25006666.html
Jisses, vad tiden går, ny tråd igen......
förra tråden:
www.familjeliv.se/Forum-11-267/m25006666.html
Mejram, vad skönt att det inte verkar vara magsjuka! Ja, men vad trevligt, då tittar jag och barnen förbi, då Någongång efter lunch/tidig eftermiddag, passar det? Vi kan ju inboxa varandra detaljerna.
Jag är bara tvungen att göra en "Bimsan" och en "Mejram" jag också..
07.10 Liv kommer in till mig och berättar att hon bajsat. Med råge, ser jag EFTER att jag lagt henne på mattan i deras rum. Mattan är bara att slänga in i tvätten, liksom kläderna.
07.30 Frukost
08:30 Byggare Bob/tvättvikning
09:45 På väg mot köpcentrumet utanför stan
10:00 Shoppar scrappingmaterial till ett kort
10:30 Simon klipps och får vax i håret "inget fint, mamma"
11.00 Lunch på IKEA
11:45 Simon förvinner spårlöst, jag får efterlysa honom i IKEA:s kundradio.
11:55 Simon återfinns, mamma gråter.
12:15 I bilen igen på väg in till stan
13-14 Springer som en dåre mellan olika flashiga barnaffärer utan att hitta bebiskläder att ge bort i present. Hittar sen toppenfina på Lindex.
14:30 Mellis hemma
15:00 Scrappar ett kort till lilla bebisen
15:45 Börjar laga mat, en hel kyckling som f-n aldrig blir klar
17:15 Åker och hämtar maken på jobbet
18:30 Pysslar ihop en lampa jag köpt under dagen. Lättare än det såg ut på beskrivningen.
19:15 Liv vinner matchen om mammas mineralsmink. Det sitter överallt; på kläderna, i ansiktet, i håret, på och i öronen, på golvet och på toalettstolen där hon står, samt i handfatet.
19:30 Mamma summerar dagen och lägger in en bild på eländet.
*däckar snart, ska bara ta en varm dusch först*
Förresten, vi pratade för ett tag sen om bilbarnstolen bakåt- eller framåtvänd. Är det någon som vet, för det kan väl inte bara vara ålder man går efter, vad barnet ska väga och hur långt det ska vara för att åka framåt? Vi har så liten bil och Simon sitter som ett dragspel, stackarn.. Ok kortare turer, men två timmar upp till Sthlm på torsdag känns halvkul.
Pappa forskar just på bilbarnstolar och ska i veckan på möte med en EU-grupp som ska försöka ta fram någon slags storleksstandard på barnstolar, inte helt lätt att göra begripligt för alla föräldrar. Det som spelar mest roll är längden, sen i viss mån åldern, vikten är inte viktig (så vitsigt ).
Längden spelar roll när huvudets tyngdpunkt kommer ovanför stolskanten - då skyddar inte den bakåtvända stolen nacken längre. Upp till 140 cm krävs bälteskudde eller framåtvänd stol, efter det är det fritt fram att sitta överallt, även i passagerarsäte med krockkudde.
Åldern spelar viss roll eftersom ju äldre barnet är, desto mer utvecklade är nackmusklerna och desto mindre är huvudet i förhållande till kroppen. Och barnet klarar då bättre att kollidera i framåtvänt läge.
Vikten spelar ingen roll, för inga stolar är så klena att de inte tål många extra kilon. Det har aldrig hänt att en stol som varit inblandad i olycka har gått sönder på grund av barnets vikt.
Över huvud taget så har så gott som inga barn som suttit i barnstol omkommit i trafiken på väääldigt många år. De som trots allt har dött i sin stol har gjort det för att bilen blivit krossad av en lastbil eller helt enkelt brunnit upp. De som omkommer i bilolyckor är de barn som sitter löst i mammas knä eller ligger och sover i baksätet eller annat korkat.
Krama varandra i trafiken
Fina bilder Fru H; hihiihi
Bilbarnstol - börjar få bråttom få Jakobs öronsnibbar är ruskigt nära kanten. Ska försöka komma iväg i helgen o fixa en ny stol åt honom.
Tjurar lite över att maken är iväg igen... förra veckan var han iväg 4 dgr på kurs, denna vecka 2 dgr i Frankrike, nästa vecka 1 vecka i Kina o veckan därpå.... puh,... så tråkigt att behöva göra allt själv, speciellt mat o andra saker som är roligare när man är två.
Jajja, life goes on.
Vero: Glömde svara på din fråga för några sidor sedan-Kaupthing bank är en isländsk internetbank som gick ut innan jul med att de ger 4.5 % ränta på sparpengar utan att låsa dem så jag pytsade in lite pengar till lillen där då.
Fru H: Usch vilken mardröm att bli av med sitt barn, men förhoppningsvis lärde han sig nåt av det nu då! och lilla Livan: det ska böjas i tid?
Jag blir inte klok på denna flunsan eller wannabeflunsan eller vad. Mannen är ett lik, han fick lägga sig ner på golvet(!) för att det snurrade så i skallen när han bara skulle hjälpa Alex ombyte inför läggning. Själv har jag fortfarande tokont i halsen och den har börjat "slemma" så man måste gå och spotta, mannen hade så igår också, men jag har ingen feber att tala om. Känner mig bara simmig och konstig i skallen och sov ett par timmar i kväll.
Ibland tror jag att min kropp inte klarar av att fixa till feber längre för att städa upp virus, det är därför mina förkylningar tar åtta veckor på sig innan de bryter ut.
Blääää...ringde mamma för att gnälla lite, och då ä det illa. men jag accepterar i alla fall att jag är sjuk nu, det är de där fjantförkylningarna som är så svåra att ta ställning till för jag kan ju inte vara hemam från jobbet i åtta veckor för att jag har lite ont i halsen och snyter mig emellanåt, eller?
Ska man vara sjuk så ska det vara rejält, slå ut mig bara så jag slipper fundera på om jag borde jobba ändå.
Vi har bytt stol till Isak, nu är ju han av det kortare slaget så egentligen hade jag velat ha honom bakåtvänd tills han fyller 4 år, men nu är det så illa att vi har bytt av ekonomiska skäl.
Nora använder hans gamla bakåtvända och vi fick låna en till av några bekanta som Isak har använt, men nu har deras minsting börjat bli stor så de behövde ha tillbaka den. Då går ju inte vi och köper en ny bakåtvänd utan det blev en framåtvänd trots att jag får lite ont i magen av att tänka på att Isaks bästa i trafiken inte var värt några extra tusenlappar...
Åh, en kopp Rooiboste stor som en badbalja, vad gott det är för halsen...
Dagens blocket:
www.blocket.se/vi/15232014.htm
Alltså jag har inget emot träsnideri alls, men ovanpå en lampa?
inte riktigt min smak, måste jag erkänna.
Här är vi magsjuka jag o lillan (Anna)!
Hörde jag rätt om en träff i Skåne-land? Har inte läst på ett tag, så rätta mig o jag har fel!
Hade varit kul att träffa alla!
OM, jag har fel, skall det vara!