• Svar på tråden Svetlanas Fanclub
  • Themis

Grattis Milla!

Örgel, varför finns det inte fler timmar på dygnet? Nu hinner man ju bara härja nån timme om dagen med allt som behöver flyttas runt, sorteras och fixas efter flytten, jädrans jobb till att vara tidskrävande!

Flanerade till bussen idag i alla fall och var hemma på nolltid, det kändes väldigt skönt. Men två kollegor har nu brutit ut i flunsa respektive galopperande halsfluss och själv har jag ont i halsen igen-AAARGH! Och vi "måste" egentligen jobba båda två i morgon, hoppas inte lillen blir mer snuvig.

Jag vill ha fler timmar på dygnet och mer frisktid-hur löneförhandlar man sig till det?

• Mumu

...och Milla tackar ! Gårdagen var som vilken annan dag som helst, själva firandet gjorde vi oss av med i söndags. Akt två av kalaset gick bra, och det var överlag lugnare under dagen än vad jag hade trott att det skulle varit. Milla fick jättefina och jättebra presenter, och bäst av allt: inget överflöd ! Det bottnade sig kanske i att far- och morföräldrar kom utan paket. Ena halvan ska Milla få tapeter och tapetseringshjälp av och den andra halvan har redan handlat en vinteroverall till nästa år till henne och så sköt de till lite pengar till att köpa saker till rummet också. Perfekt !

Sen fick Milla en jätterolig gå/åkgrej som var ett flygplan med Musse Pigg som funkade som det skulle under kvällen, sen slutade propellern funka ... Hade det varit efter ett halvår skulle jag nog inte ha brytt mig, men en dag? Nej, den får sambon åka och byta idag. Och jag vet att de ska hålla, för kusinbarnet har en precis likadan och den är tre år gammal snart och funkar prickfritt.

Milla toppade med att börja gå mycket under eftermiddagen då släkten var här! Jag ska väl inte säga att hon går, till det är balansen alldeles för dålig, men från att ha stapplat några steg mellan oss om man lockar så släppte hon plötsligt taget och spatserade ut över golvet helt självmant. Och det var ju kul, så det ville hon göra mer. Och mer.

Jag funderar på om jag ska ta mig till öppna förskolan idag på fm när jag lämnat Abbe på dagis. Men det krockar med Millas sovtid, så jag veeeet inte... Men det vore ju samtidigt roligt för henne också. Sover hon senare blir det lite struligt också, för jag ska till tandläkaren tidigt på eftermiddagen. Jaja, vi får se hur jag får ihop det.

Skåne känns inte helt aktuellt för oss i sommar. Men jag säger inte tvärt nej , vi får se när det närmar sig och datum och planer börjar sätta sig. Fast det ÄR långt för oss, det måste jag säga. Vid Linköping nånstans gick väl vårt smärtgräns för hur långt vi kör med barnen...

Fru H, vad störande att de inte kan få tummen ur och ge besked! Det är ju det bästa för alla parter. Men du VILL, eller hur?

Bäst just nu: Super Mario Galaxy
  • Pejo

Jag summerar hittills:

Skånesugna:
    Vero, Mejram, Fru H

Skånetveksam :
    Mumu

• Fru H

Mumu, ja jättestörande Och jobbigt för barnen, det börjar märkas ordentligt nu. Idag haffade jag rektorn på språng igen och han har fortfarande inga besked att ge... *suck* Allt hänger på en barnledig som ska tillbaka men jag menar herregud, hur svårt kan det vara egentligen? Jag sa till rektorn att jag gärna ringer ansvarig personalman och skyndar på processen, men se nej, det kunde jag inte göra. Arslet ur vagnen önskar jag att denne rektor får, och framför allt, att han har vett att stanna till ordentligt när man pratas vid. Just nu känner jag verkligen irritationen växa över denne man  

För ja, jag vill!

Maken storstädar huset. Han har varit ledig i två dagar och har gjort en jätteinsats här. Jag är sååå tacksam att han tog tag i att städa avloppet under badkaret, för där har jag vetat länge att vi behövt städa men faktiskt ignorerat.. Bläää. det värsta jag vet i städning

Middagen kallar.. See ya!

Kvack, kvack, kvack. Så säger ankan.
  • Edma

Ok, jag skriver väl en sväng då...
    Känns som att ju längre uppehåll man gör härifrån desto svårare blir det att börja skriva igen.

Jag har faktiskt inte alls hängt med här inne. Vet inte vad som har hänt med er alla och hur alla mår. Hoppas ni mår bra förstås Själv jobbar jag och när jag kommer hem är det matlagning, pyssel med Edwin och efter det är jag helt slut. Kanske ska nämna att jag är gravid igen Har kommit ända till v.13 nu så jag tror det går vägen den här gången. Mår tyvärr bläää hela tiden. Ja, nu börjar det väl ge med sig men usch, vad jag har lidit den här gången Enormt illamående sen v.5, trött sen v.7, diverse smådepressioner och krångel med magen. Men jag är otroligt glad och lycklig ändå!! Och nu blir det ju bara mer och mer vår i luften, så det känns skönt!

Nu ska jag kika in lite i era krypin. Det var längesen...

• mejram

Hej Edma! Kul att se dig igen Och GRATTIS till graviditet. Då är vi tre på jäsning nu om jag räknat rätt. Och ungefär samtidigt också.

Visst är det skönt att det börjar våras. Eller, i morse var det flera minus och vacker rimfrost ute, men det är i alla fall ljust när man går hemifrån och ljust när man går hem. Det gör gott i själen.

Vi har fått en dotter som tappat öronen. Vi börjar faktiskt fundera på om hon hör dåligt på allvar. För varenda gång man säger något så svarar hon "va", eller "vad sa du", eller "jag hörde inte". Och det gäller inte bara tråkiga saker utan allt man säger. Sen i vissa fall är det så jättetydligt att hon väljer att inte lyssna och bara pillar med annat i stället. Det kan jag köpa som trots, men detta "va", hela tiden börjar bli lite oroväckande faktiskt. Måste be dem vara lite uppmärksamma på dagis och kolla om hon hör lika dåligt där.

Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • Pejo

Edma:

Supergrattis! Kul att du tittar in!

Mejram:

Det där känner jag igen, vi gjorde själva ett litet test precis efter han kört med VA? Va sa du? Rätt så mkt. VI viskade ska vi äta glass... Då hörde han minnsann exakt vad vi sade. Jag tror många gånger att kopplingen av ordens betydelse skapar ett va (om du förstår vad jag menar)...

Flummigt svar, men ville bara säga att VA är väldigt vanligt hos oss med... Vi har diskuterat mannen o jag om vi skulle gå till Dr o kolla men efter vårt eget lilla test så väntar vi lite...

• Mumu

Grattis Edma ! Roligt att du är gravid igen, och hoppas att vi får se dig lite oftare här inne !

Jag tror, precis som Pejo, att det där med "va?" och "vad sa du?" hör till åldern. Jag har en kompis vars barn säger "va?" precis efter ALLA kommentarer, och har gjort så ett tag. I hans fall är det tydligt att han försöker köpa sig tid till att tänka efter vad det egentligen var som sades. Abbe har inte hållt på så alls, förräns för nån vecka sen. Då satte han plötsligt igång med "vad sa du?" rätt ofta. Och jag tycker mig se ett mönster, det är när jag pratar om nåt som inte är helt självklart för en 3½-åring som han säger det. Jag tror att även han vill ha tid att tänka, att förstå, att få lite förklarat. Förut kanske sånt som man inte riktigt hänger med på har fått passera utan närmare eftertanke, men som vi alla vet så vill gärna 3½-åringarna förstå ALLT och då kanske också det märks på att de inte släpper sånt de inte hörde fullt ut/förstår fullt ut på samma sätt som tidigare. Sen är det såklart jättebra att man ber förskolan hålla lite koll om man känner sig fundersam eller orolig .

Jag är stammis hos optikern nu. Silikonlinserna känns skönare än vanliga linser, men jag har fortfarande skav på hornhinnan! Trots vila och trots att jag är sparsam med användningen. Det känns ju inte så bra, så nu ska jag testa endagslinser istället. Jag har inte behov av att ha linser jämt, så det är okej för mig. Jag vill ju inte skada ögonen för alltid...

Igår när jag var på väg hem från öppna förskolan så gick jag förbi Abbes dagis. Inga barn var ute, men plötsligt kommer en liten Abbepalt runt hörnet med en kompis. Han blev jätteglad att se mig och frågade om jag skulle hämta honom nu, men när jag sa att jag skulle till tandläkaren och att jag skulle hämta honom i vanlig tid så accepterade han glatt det och ville bara ha en kram och en puss innan jag gick. Vad glad man blir att det går så bra ! En av fröknarna berättade att hon hade blivit lite nervös när hon sett mig, för det är långtifrån alla barn som klarar att mamma går förbi på det sättet. Samma dag hade de haft en liten vars hela förmiddag hade blivit förstörd efter att mamma gått förbi.

Tandläkaren förresten. Vad är det för plågeri de har börjat med? De kände med den där spetsiga grejen under tandköttet på alla tänder, fram- och baksida! Gjorde skitont! Det har de aldrig gjort på mig förut. Brrr... Inga hål hade jag, men massa pengar tog de av mig. Fast det har de förstås gjort förut .

Bäst just nu: Super Mario Galaxy
  • mejram

Ja, det där att hon "köper sig tid" för att fundera eller memorera orden ordentligt kan mycket väl vara en förklaring. Förskolan har inte märkt något. Men å andra sidan så tror jag att de pratar rätt tillrättalagt där och det händer inte så mycket konstiga saker, så Linnea känner igen allt som sägs där. Här hemma diskuteras ju allt mellan himmel och jord, inte så lätt att hänga med i svängarna då.

Underbart väder i dag. Tog en långpromenad hem från jobbet i dag, efter att ha förberett morgondagens hjärtövning. Textiltryck på en stor duk - alla barn ska få trycka ett eller fler hjärta. Kommer nog att bli fint.

Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • Edma

Tack för era grattis!

Vilken mer än mejram och jag är det som är gravid då? Har som sagt inte hängt med alls. Vet inte om jag sagt grattis till dig heller mejram. Jag gör det nu iaf; Grattis!

Svar på tråden Svetlanas Fanclub