• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Applemum
    Ja det blev några fel... sällan man orkar skriva ett långt inlägg med pekfingret . sorry lilla snövit å självklart behöver inte barn (fr ca 6 mån?) inte äta om natten.... tror tom att man ska försöka göra sig av m nattliga mål (även vatten) om barnet inte e sjukt. (dumma dumma sjukdomar som vill ställa allt på ända)
  • misssecret

Applemum: Tack jag ska kolla in tipsen lite mer och tråden när jag har tid

• Jala78

Här är en till som går omkring i ett sömnigt töcken dagarna i ända...
    Min lilla kille är 9 månader och vi har ingen som helst ordning på det är med sömnen. Har försökt med lite metoder hit och dit, men tvingats ge upp eftersom jag inte orkar. Det värsta är att höra honom skrika - det klarar jag bara inte av! Den där tass metoden låter intressant tycker jag....speciellt eftersom man kan använda den fast man samsover som vi gör.
    Jag har försökt att få honom att sova i egen säng om nätterna (spjälsängen står alldeles intill min sida av dubbelsängen) men det är lönlöst. Han skriker som om man skurit honom med kniv!!! På dagarna går det dock smärtfritt. Det är bara att lägga honom ner och sjunga en liten visa och på 5-10 minuter sover han gott. Vad är det som gör att det inte funkar på nätterna????

Han somnar oftast inte förrän vid 23-tiden på kvällarna, och sedan vaknar han i pricip varje timme till dess att han vaknar för morgonen vid 9. Vissa nätter går det inte att få honom att somna om alla gånger, utan vi måste då vara vaken några timmar för att han ska kunna somna om.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till snart. Men ändring måste det bli. Orkar snart inte längre....

Tänkte bara få prata av mig lite.
    Skönt att man inte är ensam här i världen!

Tack för den här tråden. Toppen.
    Kram på er!!

• Jala78

Ska bara tillägga att han ammas till sömns för det mesta (på nätterna alltså). På dagarna är han dock helt ointresserad av att amma!
    Förstår att det är tröst och närhet som han söker....
    Något som försvårar det hela är att just nu duger det INTE med pappa. Han gallskriker bara han kommer nära. Det är bara mamma som gäller....Så hur ska man då kunna sluta nattamma????? Det bryukar ju rekommenders att pappan tar ett par nätter för att inte fresta med bröst..

• Kickans mamma

Det jag tänker när man läser att alla provar olika metoder och kurer är nu när man är ur det själv att man inte ska ge upp så snabbt för oss tog det 3 mån att bryta mönstret helt. det tog iaf 3 v innan vi märkte ordentligt att det var påväg åt rätt håll. jag tror att hittar man ngt som verkar va ngt för en och sitt barn ska man nog köra det o det stenhårt i iaf 2-4 veckor för att se att det går åt rätt håll de jag pratade med på barnläkarmotagningen sa ge det iaf 2 v o sen sa hon när 2 v gått det var nog för kort tid han har vart "rubbad" så länge så det behövs mer tid ge inte upp... o vi fortsatte....likadant hela tiden det var mest jag som körde eftersom jag var den som var hemma. han tog dock vår stora tjej....

• didilej

Jala78 - det måste inte vara pappan som sköter "tassandet". Mamma går också bra! Fast ta på ett lååångt nattlinne så att du inte i misstag börjar amma Visst är det tufft då ens lilla älskling gråter (det tror jag nog alla föräldrar tycker) men om man tänker så här i stället: min älskling är trygg i min famn och den sammanlagda gråten blir mindre om man tar några tuffa nätter än att ens älskade barn skall gråta en gång i timmen flera månader i sträck. Dessutom kan ju inte ett barn veta att man inte behöver äta på natten då man äter riktig mat dagtid - det måste vi föräldrar visa dem!

För att få till en 11 timmar lång natt var jag noga med att lillen sov max 3-3,5 h dagtid (vilket var jobbigt i början då lillen förstås var trött efter de trassliga nätterna - men skam den som ger sig ). Kan det vara för mycket sömn dagtid som gör att ert barn är vaket nattetid?

Jag håller mina tummar för dig!

• 28april

Hej,

Ska genast lägga denna tråd bland mina favoriter. Skönt att vi är flera men samtidigt så ledsamt....

Här finns en till 9 månaders kille som sover som en kratta på nätterna. Jag håller på att gå åt av att inte få sova mer än 30 minuter i taget. Läste ett inlägg av Didilej ang tassmetoden i en annan tråd som vi nu har anammat. Jag tycker att det låter logist att barn ska somna själva i sin säng men´äntligen har jag hittat en metod (tass) som lär ut det på ett sätt som jag kan ta till mig. Skulle aldrig kunna låta lillkillen skrika....för mig känns det som om det bara skapar otrygghet och en känsla av "att ingen bryr sig om mig så varför skrika?"
    Sista natten var hemsk men nu hoppas jag på tassmetoden.
    Bebbeprinsen: Vet precis hur du känner, vet inte hur många gånger jag funderat på om det är mitt fel att liten inte sover.....styrkekramar till dig och alla andra i denna tråd. Har verkligen börjat förstå varför avbruten sömn är en tortyrmetod, jag har ångest varje gång jag ska gå och lägga mig...

Lycka till alla!
    Jala78: Min kille är lika, gallskirker om pappa tar honom, tror att det beror på separationsångest och att han blivit mammig i den. Läste att barn under denna fas gärna tyr sig till den ena av föräldern och då oftast den som spenderar mest tid med barnet (vilket oftast är mamma som är hemma under denna tiden).
    Applemum: vilken kanonsammanfattning,

• didilej

Kickans mamma skrev 2008-01-26 20:47:05 följande:

Det jag tänker när man läser att alla provar olika metoder och kurer är nu när man är ur det själv att man inte ska ge upp så snabbt för oss tog det 3 mån att bryta mönstret helt. det tog iaf 3 v innan vi märkte ordentligt att det var påväg åt rätt håll. jag tror att hittar man ngt som verkar va ngt för en och sitt barn ska man nog köra det o det stenhårt i iaf 2-4 veckor för att se att det går åt rätt håll de jag pratade med på barnläkarmotagningen sa ge det iaf 2 v o sen sa hon när 2 v gått det var nog för kort tid han har vart "rubbad" så länge så det behövs mer tid ge inte upp... o vi fortsatte....likadant hela tiden
    Hear! Hear! :)
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!