• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Ipomea

didilej: den där tassmetoden liknar det som jag instinktivt har börjat med i stället förr 5mm och ann W mm.. Jag är så trött att jag inte orkar köra metoder. Det är så illa att jag ínte skulle orka... om det inte vore för mina barn... jag är såååååå slut.

Men att lägga en stadig hand på och lägga mini på sidan får ju honom att somna om i alla fall.. Nu ska jag tillägga att han är förkyld (DEN SISTA VECKAN) men varför vaknar han å gnyr hela tiden?? Jag vet ju att det kan var asep. ångest nu i 6 mån+, men om han ligger bredvid mig och nyss blivit ammad... ska han inte vara nöjd då? Vad mer kan jag göra??

• misssecret

Applemum: här är en till som hittat sig hit, här var många med barn som har sömnproblem både skönt och ledsamt antar jag. Det är mååånga inlägg kan du tipsa om något nr på inlägg där någon kommer med konkreta tips för lite större barn typ 2 år. Orkar liksom inte läsa igenom allt

Kl är 5,30 och David har skrikigt sedan 4. Vi har försökt allt ligga inne hos honom tills hans somnar, ge honom välling, 5 minuters, inget funkar han är så envis han SKA upp. Men det kan bara inte vara möjligt att en unge är pigg kl 4 och inte kan somna om natt efter natt. Det kvittar om man lägger honom senare eller tidigare om man duttar eller är hård, men jag antar att ni försökt samma.

• didilej
    Ipomea skrev 2008-01-25 23:13:29 följande:
    didilej: den där tassmetoden liknar det som jag instinktivt har börjat med i stället förr 5mm och ann W mm.. Jag är så trött att jag inte orkar köra metoder. Det är så illa att jag ínte skulle orka... om det inte vore för mina barn... jag är såååååå slut.Men att lägga en stadig hand på och lägga mini på sidan får ju honom att somna om i alla fall.. Nu ska jag tillägga att han är förkyld (DEN SISTA VECKAN) men varför vaknar han å gnyr hela tiden?? Jag vet ju att det kan var asep. ångest nu i 6 mån+, men om han ligger bredvid mig och nyss blivit ammad... ska han inte vara nöjd då? Vad mer kan jag göra??
    Kan det vara så att han har tänder på kommande? Försök ge panadol till natten och se ifall det skulle hjälpa!

Jag tyckte också att tassmetoden bekräftar det man instinktivt vill göra som förälder, det är därför jag tycker så mycket om den! Försök att följa den några nätter; faktiskt tycker jag att det var lättare att följa ett färdigt schema på natten än att testa olika sätt att få barnet lugnt natten genom. Jag tror också att barnet blir lugnt av att samma rutin alltid gäller på natten. Finns det någon möjlighet att pappan kunde sköta nätterna?

Förstås precis hur du känner när du skriver att du är för trött för att orka köra någon metod... det känns ju som rent vansinne att ha barnet att skrika mera (några nätter) när nätterna redan är kaos! Själv kom jag till en punkt då jag kände att "nu kan det inte bli värre" (pojken spydde t.ex. flera gånger på fm då han åt/snuttade hela nätterna) och då bestämde jag mig för att köra och faktiskt var jag förvånad över hur lätt det sist och slutligen var - det är bara svårt att föreställa sig då man går i en fullständig dimma av trötthet!
  • Applemum

missecret
    Det finns fler med äldre barn i tråden Michiara har/har haft det jätte tufft med sin tjej. Min son e snart 20 mån. Tipsen är många här (men tråden är lång...)
    Ska försöka sammanfatta ngt *hoppas jag inte missar ngt*
    -rutiner
    -lugnande te (jag ger Hjalmar hälsokostte Kvällsro som finns i mataffären)
    -undvik alla typer av socker. Absolut inget socker och inga mängder av frukt. Särskilt inte på em.
    -mycket utevistelse med rörelse (säkert får ditt barn det på förskolan)
    -Omega 3 tillskott, enligt endel forskare verkar det lugnande på hyperaktiva barn och fungerar även på sömnsvårigheter. För endel barn har det helt blivit bra med Omega 3. (eskimokids t ex finns på hälskokosten ). (lilla snövit och jag har gett det)
    -gör alltid samma sak vid nattliga uppvak. alltid, alltid alltid.
    på Anna wahlgrens sida finns det en tråd för hur man använder shn kuren med stora barn.
    -lyssna och tala med ditt barn. Nu är det natt, nu ska du sova.
    -Gör sängen till en plats barnet gillar.

didilej: tassmetoden verkar ju jätte bra. Jag tycker också att sova hela natten metoden a la AW sympatiserar med mina modersinstinkter.Det är INGEN gråtmetod. Jag lämnar aldrig min pojke gråtandes. Jag kommunicerar hela tiden med honom genpm ramsan. Bekräftar honom och tar på honom. Jag har iof bara gjort metoden nu när han är ganska stor och om jag haft ett litet barn hade jag inte velat lägga barnet på mage som AW tycker. hjalmar är snart 20 månader så han "buffas" när han ligger på sidan eller på rygg. Min "buffning" går till så att jag lägger handen på hans höft och gungar honom rytmiskt. Men nu när han hosta och känt sig ynklig har jag istället klappat om hans kind. *älskade lilla gubben*

Angående metoder
    Verkligen jätte bra att lyfta in Tassmetoden i tråden. Det bästa är att man med en metod slipper tänka å resonera mitt i natten (har gjort mig å min sambo osams och oss otydliga mot Hjalmar). En metod kan ge en självförtroende och ett konsekvent handlande. Mamasnest förklarade det så bra . Man kan ju givetvis kombinera olika metoder å skapa sig sin egen (kanske allra bäst bara man kommit på vad man gör i alla lägen som om barnets skulle kräkas, fortsätta gråta, svimma etc. ) En viktig signal för barnet är ju att mamma/pappa känner sig trygga i hur man hanterar nätterna.

Några med yngre barn i tråden har STORA problem som KAN bero på allergier, reflux, astma, eller andra handikapp eller sjukdomar så därför bör man ALLTID berätta om sömnproblemen för bvc. Helammande barn kan behöva äta med jämnamellanrum och vaknar lätt många gånger per natt. (jag ammar i sängen, min onda rygg och för att jag är trött gör att jag låter Rut sova i min säng) Under tillväxt perioder kan uppvaken hos ett spädbarn blir ryyyysligt många. Detta är ngt som jag dessvärre tror att man måste acceptera. Med ersättning kan barnet klara sig ngt längre fast å andra sidan finns det ju ett närhetsbehov hos alla barn *hoppas verkligen att ni inte uppfattar mig som en hysterisk mamma som förespråkar samsovning och amning tills våra telningar närmar sig myndighetsdagen ni vet de som ÄLSKAR ATT GÖRA PÅHOPP I EN TRÅD SOM DENNA

Det finns sömnkliniker i Malmö och på Danderyd (har jag hört). Om man inte blir bemött på allvar på bvc (tyvärr händer det) så ska man inte ge sig utan kanske försöka kontakta ngn annan läkare eftersom det finns hjälp att få.

Ingen förälder vill ge sitt barn sömnmedel men ibland kan det vara ett sätt att bryta en nedåtgående spiral och mönster. Theralen är ett sömnmedel exempelvis och det finns fler med erfarenheter av detta i tråden.

OBSERVERA Att ingen (mig veterligen) misshandlar sitt barn. Utan tråden är till för oss som vecklar ut-och-in på oss själva trots månader av sömnbrist för att ge våra barn den vila DE behöver för att utvecklas som de ska. och det finns faktiskt barn som BEHÖVER HJÄLP ATT HITTA SIN SÖMNRYTM.

Kram kram kram.

• Bebbeprinsen

Applemum!
    Tusen tack för din sammanfattning!!! Är så lättad när jag läser ditt inlägg och glad att jag hittat denna tråd att jag blir gråtfärdig. Har kännt mig ensammast i världen. Lätt att känna sig som en misslyckad förälder när sömnen krånglar! En enorm lättnad att läsa om andra i samma sist även om det naturligtvis är sorgligt att vi är flera. Har provat det mesta som du räknar upp. Vill bara dela med mig om tipset att kräva att bli inlagd för avlastning/reda ut sömnproblemen. Vi blev det+började använda theralen en period för att bryta. Till slut går man under om man inte får hjälp. Känner bara en sån stor sorg över den förlorade bebistiden, är som en svart dimma av trötthet. Min pojk är nu 13 mån.

• Pysseltjejen

Kliff:

ja, det är svårt och går verkligen emot en och väcka dom när dom väl sover! Vår kille började dagis nu och då är det ju upp senast 06.30 fast han var vaken mellan 03-05. man har ju inget val där, första tide var han ju jättetrött. Sen är det fasta sovtider och mattider på dagis och jag ska säga dig att han har sovit 2 nätter från 20-06 denna veckan (3:e veckan på dagis)!!!! Detta har inte hänt på 80 MÅNADER att han sov 10 timmar i sträck...så vi hoppas ju att det nu vänder snart....

Så tyvärr är det så som alla predikar...RUTINER RUTINER.....jag lät ju han också sova till 08 när han var vaken på natten men fick ju han knappt i säng på kvällen sen...så vi fick aldrig några riktiga rutiner fast man kämpade att skapa dom, för jag orkade ju inte heller vara uppe kl 06 (är gravid igen) och ville ju också sova, precis som han

Återigen fundera genom det hela och lycka till!

PS! Du frågade om det kanske är en fas, tyvärr har jag gjort den erfarenheten att det sällan är faser som går över av sig själv, jag vet inte vad ni andra säger!??

• Pysseltjejen

HAHAHA...8 Månader ska det vara

Inte 80!!!

• Mamasnest

Applemum: Kloka ord från en klok kvinna. OCh naturligtvis håller jag med i allt du säger. Att pyttebebisar behöver tröst och närhet är ett faktum, att större barn inte behöver äta 10 ggr per natt är ett annat. Finns nog inget mer att tillägga till ditt inlägg.

Trebarnsmamma på heltid
  • lillasnövit

Inte för att det är så viktigt, men jag har inte gett omega3, var nog nån annan. Så jag kan inte säga nåt om det

• Kryztina

pysseltjejen: haha jag tyckte att 80 månader lät lite väl även för denna tråd där man inte sällan blir chockad över hur lite barnen sover... . tänkte faktiskt "oj, stackars mamma" örst innan jag tänkte efter lite...

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!