• Blå Flygare

Äggallergi-tråden: del 6

Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105 (finns enbart i utländska ostar)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: har vaccinet odlats i ägg. Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.

Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m27054465.html
    Mjölkallergi hos bäbisar: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos småbarn och vuxna: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m26994426.html

Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    beta.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html

Matrecept tråd för allergiker:
    beta.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html

ÄGGERSÄTTNING skrivs det om i inlägg nr 1

• Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 6
  • Kavat
    Bebbeprinsen skrev 2008-02-11 20:24:51 följande:
    Hej, är helt ny här. Fick idag besked om att min 13 månaders kille har äggallergi. Skall till barnläkare och dietist om 3v.Vi har haft riktiga helvetesdagar och nätter, med magont, diareér och skrik ända sedan han föddes. Är nu lättad över att ha fått en diagnos. Är det vanligt med fler allergier, korsallergier när man har äggallergi? Eller kan vi andas ut nu och "bara" ändra kosten? Vad har ni för erfarenheter?
    Jag höll på att skriva grattis! Men visst är det skönt att få en diagnos tillsist! Känner igen mig i din beskrivning på gott och ont.

Ja, min lille( (8 mån) är enligt test "bara" allergisk mot ägg och vi hade likadana nätter som du beskriver. Men han tål heller inte torsk -får blossande eksem i ansiktet. Nån mer fisk har vi inte provat än.

Finns de som inte tål kyckling eller fiskrom som är äggallergiker eller inte ens tål ett ägg som kläcks i samma rum. (Bra att ha i bakhuvudet även om det säkert är väldigt sällsynt)
    Äggallergi växer ofta bort har jag läst.

Min lille får hemska magsmärtor av bla. morot, kanel, lök osv...
    Vi äter också mjölk(protein)fritt då vi inte lyckats klura ut exakt vad han inte tål, på läkares och dietistens inrådan.
    Undviker även bönor, ärtor, selleri, paprika och annat "gasbildande".
    Vet som sagt inte ännu exakt vad han inte tål eller vad som funkar då vi precis verkar ha fått det lite lugnare på nätterna, och ägg är det enda som visat sig på test.

Kan ju vara så att det kommer fungera framöver med övriga saker, men att magen har varit så känslig när han hela tiden utsattes för allergener...

Håller dock tummarna att du kan andas ut! Du borde märka du nog rätt snart om det blir bättring!
  • Aros

Bebbeprinsen: tycker det är vanligt att det finns flera allergier. Min son har en liten udda allergi som är senap, den är nästan lika allvarlig som ägg (som han har högsta möjliga av). Andra allergier han har är hassel- och jordnöt. Enklast är om ni ber att dem tar blodprov och odlar på de vanligaste som nötter, fisk, soja, gluten och laktos.

Aros - stolt mamma till ♥ Agaton ♥
  • elegi
    Aros skrev 2008-02-11 21:28:21 följande:
    Bebbeprinsen: tycker det är vanligt att det finns flera allergier. Min son har en liten udda allergi som är senap, den är nästan lika allvarlig som ägg (som han har högsta möjliga av). Andra allergier han har är hassel- och jordnöt. Enklast är om ni ber att dem tar blodprov och odlar på de vanligaste som nötter, fisk, soja, gluten och laktos.
    Ursäkta påekandet men det vanligaste på små barn är inte laktosintollerans (kan fö inte testas genom vanligt blodprov utan isf en dyrare variant som inte är så vanligt att dom vill göra) däremot mjölkproteinallergi som ej ska blandas ihop med laktosintollerans då det är två helt skilda saker det går att testa via pricktest elelr blodprov.
    Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • Twixie

På fredag hoppas jag kunna lämna er Nä, skämt åsido. Ska göra nytt pricktest på fredag för att se om M fortfarande är allergisk mot ägg... "Vet" ju det efter första lunchen på dagis men skönt att kolla upp det igen med pricktest... Ska be dem kolla lite annat också då jag tycker sonen är väldigt svullen om magen och bajset har förändrats. Vet inte om det har med övriga kosten att göra eller om det är allergi. Känner mig som en elak mamma som tvingar honom till pricktest på sin lediga dag från dagis (de har planeringsdag). Han kommer ju aldrig våga vara hemma med mig mer Kanske för att jag själv ryser vid tanken på pricktest efter alla man själv tvingades gå igenom.

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღBökis med BF 10 majღ¸.?°´¯)
  • elegi
    Twixie skrev 2008-02-12 08:19:53 följande:
    På fredag hoppas jag kunna lämna er Nä, skämt åsido. Ska göra nytt pricktest på fredag för att se om M fortfarande är allergisk mot ägg... "Vet" ju det efter första lunchen på dagis men skönt att kolla upp det igen med pricktest... Ska be dem kolla lite annat också då jag tycker sonen är väldigt svullen om magen och bajset har förändrats. Vet inte om det har med övriga kosten att göra eller om det är allergi. Känner mig som en elak mamma som tvingar honom till pricktest på sin lediga dag från dagis (de har planeringsdag). Han kommer ju aldrig våga vara hemma med mig mer Kanske för att jag själv ryser vid tanken på pricktest efter alla man själv tvingades gå igenom.
    Min stora tjej fick ajg förbereda i god tid annars hade hon sprungit och gömt sig på sjukhuset när sanningen ahde kommit ifatt henen , hon gjorde ett pricktest i maj, mina barn brukar få nån liten dktig på sjukhuset grej, dottern ahde länge önskat sig hål i öronen men inte sgat något på ett bra tag men jag sa att om man sköter sig och är duktig på pricktestet då akn man få nånting, men skrika är ok bara men inte försöker rymma eller dyl. När pricktestet var klart och vi åkte ner till stan så åkte vi till en guldsmedsaffär som tog hål i öronen och när expiditen frågade vad vi vill ha hjälp med så tog jag bara i dotterns öronsnibb och sa att jag tror att vi har en tjej som vill ta hål i öronen , den dagen var jag världens bästa mamma Själva HÅLTAGNINGEN TYCKTE HON INTE ALLS GJORDE ONT DÅ VAR PRICKTESTET MYCKET VÄRRE DET VAR JU BRA TÄNKTE JAG EFTERSOM HÅLTAGNINGEN VAR BELÖNINGEN

OOps Caps Lock ä orkar inte skriva om
  • Twixie

elegi - Smart att lägga håltagningen efter pricktest. Smart med belöning efter Han är fortfarande liten men förstår en del ändå, så jag får nog ta det på fredag om pricktest och lekland efter

• elegi
    Twixie skrev 2008-02-12 08:36:47 följande:
    elegi - Smart att lägga håltagningen efter pricktest. Smart med belöning efter Han är fortfarande liten men förstår en del ändå, så jag får nog ta det på fredag om pricktest och lekland efter
    Det ahr fungerat bra när det gäller stora provtagningar och sånt med sonen oxå, nu är han ju 5 år men när han mådde som sämst och vi var massor på sjukhuset för provtagningar och så då var han runt 2. Eftersom det var så ofta så började jag med små belöningar, en liten plåtbil för 20:- elelr nån annan grej som är av stort värde för barnet man kanske inte svider så mycket i plånboken, men när det gällt just pricktest har det väl varit nån film eller leksaksdammsugare (dottern älskade att hjälpa till att städa när hon var mindre det har dock gått över nu ) nåt spel eller så. Har vi legat inlagda har det kanske varit en tidning eller ett gosedjur från Pressbyrån på sjukhuset, nån gång köpte jag ett glas på Mique med bilar på kostade runt 20.
  • elegi

Ska tillägga:
    Jag tycker att belöningen ska komma efteråt, för är dom stora och förstår så måste dom acceptera att man måste försöka göra sitt bästa för att proverna ska gå så enkelt som möjligt och då är man värd en belöning. Är barnet mindre så vet dom inte på samma sätt vad som komma ska och kan då heller inte protestera på samma sätt, då akn dom vara värda belöning ändå sen kanman ju välja storlek på belöningen lite efter prestation men dom får ju iaf något som gör att erfarenheten vänds till något positivt.

• Twixie

Elegi - Det var därför jag tänkte "belöna" sonen med att åka till lekland efter. Nu kommer han troligtvis sova efter besöket så jag vet inte om han kopplar samman de två men så han får något roligt att göra på eftermiddagen som kanske blir det sista han minns och inte pricktestet som det stora han minns från dagen Ett par åk i de stora rutchkanorna gör förhoppningsvis att han "glömmer" pricktestet tidigare på dagen . Jag ser det iofs inte som belöning nu, utan mer att vi kommer göra något jag vet att han tycker är superroligt efter så att det förhoppningsvis blir det han minns när pappa kommer hem på kvällen

• elegi
    Svar på #49
    Fast det tycker jag kan vara en belöningbehöver ju inte alltid vara prylar kan ju lika gärna vara upplevelser, men jag är lite begränsad eftersom jag inte har körkort och sambon jobbar ju så vi åker oftast buss när vi ska till sjukhuset.
Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 6