• Blå Flygare

Äggallergi-tråden: del 6

Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105 (finns enbart i utländska ostar)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: har vaccinet odlats i ägg. Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.

Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m27054465.html
    Mjölkallergi hos bäbisar: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos småbarn och vuxna: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m26994426.html

Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    beta.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html

Matrecept tråd för allergiker:
    beta.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html

ÄGGERSÄTTNING skrivs det om i inlägg nr 1

• Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 6
  • elegi

Varsegooo

Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • milliestar

när jag gör pannkakor till min son tar jag vetemjöl,bakpulver,(havre-)mjölk,flytande margarin salt och lite socker.tom min oallergiske son gillar dom och säger att det inte känns nån skillnad mot vanliga pannkakor.

• Kavat

Lägger frågan här också.

Igår fick blev vår 8månaders alldeles röd om kinderna och sen så hade han fått alldeles hårda fläckar, IGEN!
    Så med andra ord är det fler saker han inte tål.

Så jag tänkte höra med er som har barn som får utslag liknandes min son, hur lång tid efter att maten intagits kommer reaktionen?

Det som jag vet att jag fått i mig som är det enda "annorlunda" är avokado, men det var ca 20 timmar (4 amningar) innan han blev röd.

Sedan fick han smaka pytte lite rökt skinka strax innan också. Ajajbaja, men skinka har han smakat innan vi började med all allergiutredning och då har han inte reagerat.
    Dottern satt brevid och åt smörgås med kaviar som jag gjort i ordning, och det är möjligt att han fått "spår" i sig eftersom jag hade honom i knät och han är "överallt"!

Jag skulle ju gissa att det var något han själv fick i sig. Och var det inte av ovanstående så är det något han själv har hittat på golvet eller liknande...

Hjälp! Någon som vet hur länge det brukar dröja innan utslagen kommer?

Sedan hittade jag här ang rom (kaviar)....

Från allergisidan.com/

Äggallergi är vanligare bland barn än vuxna och försvinner ofta i skolåldern. Som äggallergiker kan man reagera på damm från äggkartong och kakmix eller om de vistas i närheten när maträtter innehållande ägg tillagas. Extremt känsliga äggallergiker kan också var känsliga mot kyckling, höns och fiskrom.

Hittade det här. Troligast kaviaren då kanske? Eftersom han är allergisk (testad) mot ägg.

• MrsMummy

Hej, jag kastar in en fråga här i tråden! Min dotters värden på blodprovet RAST bara ökar och ökar. Vid 1 års ålder låg det på IgE 9 (klass 3) för ägg och nu när hon är drygt 2 ligger värdet på IgE 57 (klass 5). Hon har hittills inte fått i sig ägg men häromveckan fick hon sockerkakssmet på handen och ansiktet blev alldeles flammigt, ögonen svullnade och hon fick vita prickar/blåsor i pannan. Vad har era barn för värden på blodprovet och vad händer med dem om de äter ägg/ får ägg på huden? Jag blir alldeles förvirrad av alla testresultat hit och dit och vet inte hur hon med största sannolikhet skulle reagera om hon åt ägg. Läkaren säger att ?det är så individuellt?? ? jo, men det måste väl finnas någon form av likhet mellan olika barns värden och reaktioner? Finns det någon som kan hjälpa mig med lite svar??

• Yosa

MrsMummy:
    Förstår din oro! Jag kan inte så mycket om RAST-värden och så. Vill bara berätta att min dotter (3år snart, allergisk mot ägg, tidigare oxå mot mjölk) också är väldigt känslig för ägg. Om vi hållit i ett skalat ägg och sedan tar i henne utan att tvätta oss emellan så får hon utslag. Så visst kan allergin vara väldigt kraftig.

Elin hade som 8-9 månaders (dvs länge sedan) 18 på rast-skalan. Gränsvärdet för allergi tror jag går vid drygt 1 har jag för mig. Mjölk hade hon då 1,8 på. Dvs hon var 10 gånger så allergisk mot ägg som hon var mot mjölk då för drygt 2 år sedan.

• MrsMummy

Yosa:Tack för svar! Tack o lov har min dotters värde på vete minskat till under 1 - alltid nåt att glädjas åt! Är bara rädd att mjölk & ägg bara ska öka o öka o öka. Det verkar inte finnas någon logik alls i allergier tyvärr

• Kavat

Här kommer svaret från Abba som tillverkar Kalles kaviar, men även Svennes!
    De båda produceras på samma ställe, men Svennes kan ev innehålla tror det var sikrom också. Kalles innehåller bara torskrom.

De har skilda tillverkningsbanor mellan de kaviarerna med ägg och utan, så det fanns ingen risk för att det var ägg i den "vanliga" kaviaren.

Så med andra ord så är nog vår lille kille allergisk mot torsk också... Ska testa igen på fredag och se om det visar något nu.

• elegi

K Kavat
    Tusen tack för att du la in svaret här, då kan sonen tryggt äta kalles oxå om det kniper, min dotter är oxå torsallergiker inga problem faktiskt och jag vet inte om det växt bort lite på henne, ahr inte haft möjlighet att testa just torsk då dom aldrig får det i skolan, där är det sej eller hoki som gäller, kaviar tycker hon inte om.

• Bebbeprinsen

Hej, är helt ny här. Fick idag besked om att min 13 månaders kille har äggallergi. Skall till barnläkare och dietist om 3v.Vi har haft riktiga helvetesdagar och nätter, med magont, diareér och skrik ända sedan han föddes. Är nu lättad över att ha fått en diagnos. Är det vanligt med fler allergier, korsallergier när man har äggallergi? Eller kan vi andas ut nu och "bara" ändra kosten? Vad har ni för erfarenheter?

• elegi

Bebbeprinsen
    Många av barnen som figurerar i denna tråd har nog fler allergier, det är iaf uppfattningen jag fått. De 3 vanligaste allergierna på barn är mjölkproteinallergi, sojallergi och äggallergi ska man gå längre så ligger gluten på 4:e plats har jag för mig. Hur det ser ut just i min familj ser du i sidfoten längst ner i inlägget (det som står i grått).

Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 6