• Anonym (Åtalad)

Bedrägeri - Försäkringskassan

Jag har varit på förhör hos polisen idag för Försök till bedrägeri.
    Jag har missat två dagar under ett år som jag fyllt i att jag haft tillfällig föräldrarpenning när jag har varit och jobbat och därmed fått utbetalt knappa 1000 kr för mycket.
    Det är ingen ursäkt men jag tittade inte efter så noggrant i min kalender vilka dagar jag jobbade (går på schema). Detta är alltså helt omedvetet från min sida men det spelar inte så stor roll. Jag har gjort en miss och det får jag synda för nu. Jag är helt införstådd med problematiken och jag motsäger mig inget.

Det jag undrar nu är om någon här blivit kallad till tingsrätten för samma sak och vad domen blivit?
    Polisen sa bara något i stil med att det inte blir fängelse i alla fall.
    Vad kan jag vänta mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-07 13:34
    Jahapp...

Rättegången var häromdagen och jag tror inte jag har hämtat mig än..

Dömd för bedrägeri till Villkorlig dom 6 månader samt 40 dagsböter á 100 kr + 500 till brottsofferjouren.

• Svar på tråden Bedrägeri - Försäkringskassan
  • Anonym (hmm)

knappast fängelse.....
    du lär väl få betala tillbaka

• Anonym (Åtalad)

Jag har betalt tillbaka allting. Det sa jag till polisen idag men han menade på att brottet är ju gjort ändå. Oavsett summan så har jag gjort fel och för det ska man straffas på något sätt.

• Anonym

precis vad som hänt min sambo man blir helt galet förbannad. han har inte blivit kallad än så vi vet inte vad som händer.

• Anonym

Är det ringa bedrägeri så blir det nog bara böter. Men fängelse högst i 6 månade beroende på hur allvarligt brottet är. Och i ditt fall är det ju inte det så det blir ju inte fängelse.

• Anonym

har du blivit dömd vad jag har förstått så är det sällan man blir det.

• Anonym (Åtalad)
    Anonym skrev 2008-01-24 23:16:18 följande:
    har du blivit dömd vad jag har förstått så är det sällan man blir det.
    Nej jag har bara varit på förhör än så länge men polisen skulle skicka det till åklagare och sen var det upp till honom/henne att avgöra om det skulle vidare till Tingsrätten, vilket det troligtvis gjorde när det lett till polisanmälan med tydliga bevis. Eftersom att det är gjort på internet så finns det ju det även om jag inte gjort det medvetet.
  • Mammanseko

Det har hänt en sambo till en jag känenr men det lades ned.

Mamma till Albin och Alva
  • Anonym

Jösses!

Alla kan göra fel, helt klart!
    Och du har ju betalat tillbaka de 1000 kr.

Nej, tror inte det får några större konsekvenser, men dom kanske håller ett extra öga på dig efter detta ifrån FK´s sida.

Lycka till!

• Marvinna

Eftersom du har betalat rillbaka pengarna och erkänt att du har gjort fel så tror jag inte att det blir något åtal eller så.

• Anonym (Åtalad)

Tack!
    Jo dom lär säkert hålla ögonen på mig och det får dom gärna.
    Ja det är väl bara att vänta o se vad som händer. Men det är allt lite jobbigt...

Svar på tråden Bedrägeri - Försäkringskassan