• Anonym (Åtalad)

Bedrägeri - Försäkringskassan

Jag har varit på förhör hos polisen idag för Försök till bedrägeri.
    Jag har missat två dagar under ett år som jag fyllt i att jag haft tillfällig föräldrarpenning när jag har varit och jobbat och därmed fått utbetalt knappa 1000 kr för mycket.
    Det är ingen ursäkt men jag tittade inte efter så noggrant i min kalender vilka dagar jag jobbade (går på schema). Detta är alltså helt omedvetet från min sida men det spelar inte så stor roll. Jag har gjort en miss och det får jag synda för nu. Jag är helt införstådd med problematiken och jag motsäger mig inget.

Det jag undrar nu är om någon här blivit kallad till tingsrätten för samma sak och vad domen blivit?
    Polisen sa bara något i stil med att det inte blir fängelse i alla fall.
    Vad kan jag vänta mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-07 13:34
    Jahapp...

Rättegången var häromdagen och jag tror inte jag har hämtat mig än..

Dömd för bedrägeri till Villkorlig dom 6 månader samt 40 dagsböter á 100 kr + 500 till brottsofferjouren.

• Svar på tråden Bedrägeri - Försäkringskassan
  • santos deluxe

Undra hur många 1000 tals kronor det kostar för hela processen istället för att bara ha en egen undersökning och BE om pengarna.. Nej vi ska dra in andra myndigheter, advokater och annat tjaffs.

Men nu ska dom tas, dom fuskarna.. 1000 kronor som redan är inbetalda.. Nej nu jäklar..

Suck

• MissLilo

ja du...fk har inte mitt förtroende. Jag fick föräldrarpenong...arbetslös och ingen a-kassa. Endast deras inkomst. Nån månad senare kommer ett brev.D har fttt för mycket i föräldrarpening.....batala tillbaka. + att det vissade sig att de dessutom betalat fr lite skatt så fick betala sen till skatteverket oxp. Men det handalde om 2400 kr.

Jag är den som godtroget litar på dem. Iaf tills nu.

Min man tog över efter halva tiden föräkldrarpening, och mycket senare kommer det....nu efter flera månader (sonen fyller 2 nu i mars)...betala tillbaka 3000 ni har fått för mycket. Då vart mon man arbetslös!!!!! Och vi levde på soc.

Så de kan vara dumma oxå.....två ggr. De har alltså get han för högt tak, fastän de kollat upp det själva hur mycket hn har i lön. OCh vi litade p mycdighetr tills nyligen.

Nu öpnar vi int ens hemtelfon förrän vi läst igeno ALLT, för de kan luura oss. HAr blivit lurad flera ggr a företag och sitter och betalr av tusenlappar nu. Så förtroende e noll till aala somhar hand om pengar.

• Anonym (Åtalad)
    Anonym (undrar) skrev 2008-01-31 12:48:48 följande:
    Reagerade du inte när du fick utbetalt fyra dagar istället för tre?
    Nej jag reagerade faktiskt inte. Det kan ha varit så att jag fått pengarna i anslutning till annan ersättning osv. Kommer inte riktigt ihåg. Det handlade ju inte om några jättesummor precis. Ca 500 kr per tillfälle.
    santos deluxe skrev 2008-01-31 13:03:10 följande:
    Undra hur många 1000 tals kronor det kostar för hela processen istället för att bara ha en egen undersökning och BE om pengarna.. Nej vi ska dra in andra myndigheter, advokater och annat tjaffs.Men nu ska dom tas, dom fuskarna.. 1000 kronor som redan är inbetalda.. Nej nu jäklar..Suck
    Ja du, jag kan så klart förstå resonemanget osv, att inga undantag kan göras osv. Men som sagt för denna ynka summan, det känns lite hopplöst.
    Anonym (d) skrev 2008-01-31 10:22:19 följande:
    Jag jobbade med en kille nu innan jul som berättade om det här. Han blev polisanmäld för fusk med VAB sedan han anmält VAB till sitt jobb och sedan också till FK. Pga att hans jobb stämplade in honom och sedan inte stämplade VAB (som dom ska göra) hävdar då FK att han visst var och jobbade och eftersom hans arbetsplats inte kan visa att han VABade eftersom dom har att han var instämplad finns det inga bevis. Detta trots att flera på arbetsplatsen kan vittna om att han faktiskt var hemma den dagen. Där handlade det om 500:- och hans straff blev (trots att han betalade tillbak på en gång dom upplyste honom om att det var "fel") återbetalning med ränta (handlar om några månaders ränta) samt ett bötesbelopp på 800:-. Och då har han inte ens fuskat. Så numera åter han bli att anmäla VAB till fk för som han sa: "Jag får ju betala för att stanna hemma"
    Tack för att du berätta. Fick han betala av ränta på ett belopp han redan betalt tillbaka? Herregud, det blir ju en massa för mig på snart två år. Bötesbelopp kan jag förstå och ta.
  • Anonym (d)

TS: Ja, han fick betala in räntan trots att han återbetalade direkt dom upplyste honom om "felet". Det hade ju då gått några månader sedan han fick pengarna tills han blev uppmärksammad på felet. Så han betalade ju inte någon ränta efter återbetalningen.

Själv blev jag granskad, appropå ifrågasättandet längre upp av två dagar, pga att min arbetsgivare fick hjärnsläpp och fick för sig att jag inte alls skulle jobba en dag jag hade vabbat. Då handlade det om en dag! Det löste sig dock med att FKs handläggare var väldigt trevlig då jag ringde och talade om att det räcker med att min arbetsgivare ringer in till henne så fixar hon det. Så det gjorde min arbetsgivare och deet löste sig och jag fick pengarna dagen efter. Så dom är inte bara dumma och luras på FK som vissa tror.

• Sandra 75

Tjaaa, någonstans måste de ju börja. Hoppas alla åker dit oavsett dagar!!

• Anonym (kritisk)
    MissLilo skrev 2008-01-31 13:19:51 följande:
    ja du...fk har inte mitt förtroende. Jag fick föräldrarpenong...arbetslös och ingen a-kassa. Endast deras inkomst. Nån månad senare kommer ett brev.D har fttt för mycket i föräldrarpening.....batala tillbaka. + att det vissade sig att de dessutom betalat fr lite skatt så fick betala sen till skatteverket oxp. Men det handalde om 2400 kr.Jag är den som godtroget litar på dem. Iaf tills nu.Min man tog över efter halva tiden föräkldrarpening, och mycket senare kommer det....nu efter flera månader (sonen fyller 2 nu i mars)...betala tillbaka 3000 ni har fått för mycket. Då vart mon man arbetslös!!!!! Och vi levde på soc.Så de kan vara dumma oxå.....två ggr. De har alltså get han för högt tak, fastän de kollat upp det själva hur mycket hn har i lön. OCh vi litade p mycdighetr tills nyligen.Nu öpnar vi int ens hemtelfon förrän vi läst igeno ALLT, för de kan luura oss. HAr blivit lurad flera ggr a företag och sitter och betalr av tusenlappar nu. Så förtroende e noll till aala somhar hand om pengar.
    Man skriver själv under och godkänner sin årsinkomst, det går normalt till så att du själv uppger din inkomst och FK granskar den. Det betyder i så fall att din man hade uppgett för hög inkomst.... Hur tusan kan det vara FK's fel?

Jag har så svårt för den attityden... Självklart ska man betala tillbaka ersättning man inte har rätt till! Allt annat är bara pinsamt.
  • Anonym

Försäkringskassan är skyldiga att anmäla när någon har fyllt i fel och fått för mycket pengar, de kan inte själva välja att strunta i det. (enligt 6 § i bidragsbrottslagen har de skyldighet att anmäla)

I ditt fall rör det sig om en så liten summa och dessutom pga av oaktsamhet (dvs. slarv) och inte med uppsåt (dvs. i syfte att lura staten på pengar)så det enda du riskerar är böter om ens det eftersom det krävs att det ska vara fråga om grov oaktsamhet, dvs att du ska varit rejält slarvig när du fyllde dina VAB-dagar.

Givetvis måste man också betala tillbaka det man har fått för mycket, men det har du ju redan gjort.

Se speciellt 4 § i bidragsbrottslagen:

"4 §: Den som av grov oaktsamhet begår en sådan gärning som avses
    i 2 §, döms för vårdslöst bidragsbrott till böter eller
    fängelse i högst ett år.
    Om gärningen med hänsyn till beloppet och övriga omständigheter
    är mindre allvarlig, döms inte till ansvar."

Dvs om beloppet är litet och din oaktsamhet inte var grov så ska man inte ens dömas till några böter. På det du berättar så verkar det ju som om din miss skulle platsa in där!

Länk till bidragsbrottslagen:
    www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070612.HTM

• Anonym (Åtalad)
    Anonym skrev 2008-02-24 00:16:39 följande:
    Försäkringskassan är skyldiga att anmäla när någon har fyllt i fel och fått för mycket pengar, de kan inte själva välja att strunta i det. (enligt 6 § i bidragsbrottslagen har de skyldighet att anmäla)I ditt fall rör det sig om en så liten summa och dessutom pga av oaktsamhet (dvs. slarv) och inte med uppsåt (dvs. i syfte att lura staten på pengar)så det enda du riskerar är böter om ens det eftersom det krävs att det ska vara fråga om grov oaktsamhet, dvs att du ska varit rejält slarvig när du fyllde dina VAB-dagar.Givetvis måste man också betala tillbaka det man har fått för mycket, men det har du ju redan gjort.Se speciellt 4 § i bidragsbrottslagen:"4 §: Den som av grov oaktsamhet begår en sådan gärning som avsesi 2 §, döms för vårdslöst bidragsbrott till böter ellerfängelse i högst ett år.Om gärningen med hänsyn till beloppet och övriga omständigheterär mindre allvarlig, döms inte till ansvar."Dvs om beloppet är litet och din oaktsamhet inte var grov så ska man inte ens dömas till några böter. På det du berättar så verkar det ju som om din miss skulle platsa in där!Länk till bidragsbrottslagen:www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070612.HTM
    Tack för infon, det känns bra att veta. Rättegången är ju snart så det är ju aningen nervöst ändå, så det är väl bara att vänta o se vad som händer...
    Om inte annat så har jag ju lärt mig en läxa på detta. Sist jag anmälde VAB så kollade jag typ 5 ggr innan jag skickade iväg det..
  • Anonym

Jag såg ngt i dagens Sydsvenskan om det här. Du kan ju kolla deras hemsida och se om du hittar artikeln. Jag ska se om jag kan hitta det... Återkommer strax

• Anonym (inlägg 39)

Det gick snabbt ! Sidan låg uppe!! Sidan 9 i A-delen "Fler anmäls - men få åtalas för bidragsfusk". Nu tror jag att det handlar om skåne/Malmö, men det kan ju vara intressant för dig ändå?
    (citat:) "Antalet misstänkta fall av bidragsfusk i Skåne var sju gånger fler i fjor jämfört med 2006. Men trots en ny lag mot bidragsbrott leder få polisanmälningar till åtal."

Svar på tråden Bedrägeri - Försäkringskassan