• Anonym (Åtalad)

Bedrägeri - Försäkringskassan

Jag har varit på förhör hos polisen idag för Försök till bedrägeri.
    Jag har missat två dagar under ett år som jag fyllt i att jag haft tillfällig föräldrarpenning när jag har varit och jobbat och därmed fått utbetalt knappa 1000 kr för mycket.
    Det är ingen ursäkt men jag tittade inte efter så noggrant i min kalender vilka dagar jag jobbade (går på schema). Detta är alltså helt omedvetet från min sida men det spelar inte så stor roll. Jag har gjort en miss och det får jag synda för nu. Jag är helt införstådd med problematiken och jag motsäger mig inget.

Det jag undrar nu är om någon här blivit kallad till tingsrätten för samma sak och vad domen blivit?
    Polisen sa bara något i stil med att det inte blir fängelse i alla fall.
    Vad kan jag vänta mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-07 13:34
    Jahapp...

Rättegången var häromdagen och jag tror inte jag har hämtat mig än..

Dömd för bedrägeri till Villkorlig dom 6 månader samt 40 dagsböter á 100 kr + 500 till brottsofferjouren.

• Svar på tråden Bedrägeri - Försäkringskassan
  • Anonym (Åtalad)

Jahapp...

Rättegången var häromdagen och jag tror inte jag har hämtat mig än..

Dömd för bedrägeri till Villkorlig dom 6 månader samt 40 dagsböter á 100 kr + 500 till brottsofferjouren.

• Josefin02

Oj. Mycke pengar. Jag tror jag ska vara gryymt försiktig i fortsättningen..

• jenny99

Jag kan inte hjälpa att jag tycker detta är fel.
    Detta är små summor,och det är enklare för alla parter om fk skulle bara begära tillbaks pengarna,och kanske ev ränta.

Jag har tyvärr flera gånger slarvat,inte slarvat,utan missat.
    Jag har alltid varit hel snurrig,en gång begärde jag fp fast jag jobbade och hade barn på dagis.En gång vabbade jag fast mitt barn inte ens var sjuk.

Fk ringde mig om detta minns jag,säkert 5 olika tillfällen,vi rättade allt via telefon och jag skämdes som en hund.
    Tur att jag hade en bra handläggare som tog detta mycket bra och som förstod att jag snurrat till det.
    Jag kan fortfarande inte minnas varför jag gör sånna konstiga saker...

Ledsen att detta hände dig.Jag hoppas att jag aldrig nånsin råkar ut för liknande pga små summor...man blir nervös varje gång man sitter med tråkiga papper från fk.

• Anonym (Åtalad)

Nej man kan ju säga att jag mår sjukt dåligt nu. Väldigt dåligt.
    Villkorlig dom liksom.... Känns botten!

• jenny99

Jag tänker på dig i alla fall ts och önskar att det aldrig gått så här löjligt långt.

Styrkekram från mig.

• Anonym (Åtalad)

Tack så jättemycket, det värmer verkligen.

jenny99 skrev 2008-03-07 11:09:27 följande:
    Jag tänker på dig i alla fall ts och önskar att det aldrig gått så här löjligt långt.Styrkekram från mig.
  • Tingen

När man läser allt så tror man ju inte att det är sant!
    I ena riktiningen från FK går det så bra att på peka felen. men i andra riktiningen? Nej då är det omöjligt.
    Här "glömde" FK att betala ut två månader i rad. Oj vi ber om ursäkt... då var det inge snack om ränta

Tänker på vilket sits Du har hamnat i.

Kramar om

Det finns folk som ljuger sig in i sin sannings fanatism.
  • Anonym

Oj 6 månader villkorligt! det var ganska mycket för en sådan sak. Det är väl vad man får för mord eller pedofilbrott nästan i det här landet- är det verkligen bara en tusenlapp det gäller?

• Anonym (Åtalad)

Ja det var det, 1044 kr närmare bestämt
    Det är inte beloppet i sig som är saken i detta fallet utan gärningen. Att jag vid två tillfällen inom ett halvår begärt ut en dag extra.
    Jo det var ganska hårt straff tycker jag också...

Anonym skrev 2008-03-07 13:51:06 följande:
    Oj 6 månader villkorligt! det var ganska mycket för en sådan sak. Det är väl vad man får för mord eller pedofilbrott nästan i det här landet- är det verkligen bara en tusenlapp det gäller?
  • Anonym

Läste på text tv att de skandiachefer som misstänks ha skattefuskat för x-antal miljoner gick fria idag. Det är skillnad på folk och folk.

Svar på tråden Bedrägeri - Försäkringskassan