• Anonym (Åtalad)

Bedrägeri - Försäkringskassan

Jag har varit på förhör hos polisen idag för Försök till bedrägeri.
    Jag har missat två dagar under ett år som jag fyllt i att jag haft tillfällig föräldrarpenning när jag har varit och jobbat och därmed fått utbetalt knappa 1000 kr för mycket.
    Det är ingen ursäkt men jag tittade inte efter så noggrant i min kalender vilka dagar jag jobbade (går på schema). Detta är alltså helt omedvetet från min sida men det spelar inte så stor roll. Jag har gjort en miss och det får jag synda för nu. Jag är helt införstådd med problematiken och jag motsäger mig inget.

Det jag undrar nu är om någon här blivit kallad till tingsrätten för samma sak och vad domen blivit?
    Polisen sa bara något i stil med att det inte blir fängelse i alla fall.
    Vad kan jag vänta mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-07 13:34
    Jahapp...

Rättegången var häromdagen och jag tror inte jag har hämtat mig än..

Dömd för bedrägeri till Villkorlig dom 6 månader samt 40 dagsböter á 100 kr + 500 till brottsofferjouren.

• Svar på tråden Bedrägeri - Försäkringskassan
  • Anonym (kritisk)

Var det verkligen bara två dagar?

• Anonym (Åtalad)
    Anonym (kritisk) skrev 2008-01-30 19:59:46 följande:
    Absolut! Det var bara två dagar. Under ett o samma år dock. 2006.
  • Anonym (undrar)

Med hjälp av din arbetsgivare borde det väl gå lätt att bevisa att du har råkat göra fel. Om du har anmält VAB till arbetsgivaren 11-12 och till FK 13-14, så borde det vara rätt så självklart att det är en miss. För då har du ju ändå fått löneavdrag för två dagar.

• Smina

Jag sitter i tingsrätten som nämdeman och har varit med att dömma ut en dom i ett liknande fall. Då handlade det om underhåll och mycket större belopp. Jag kan ju inte exakt säga vad det skulle bl för dom men jag skulle kunna tro att det blir så att du får betala tillbaka beloppet och att tingsrätten säger åt dig med sträng blick att hålla koll på din kalender. Tingsrätten är ingen mydighet som gillar att trycka dit folk och sen gnugga händerna. Även om man lätt kan tro det och känna sig liten under en förhandling. Men det är människor precis som alla annndra med en stor empatisk fömåga och god kännedom om vad livet har att ge och även att det är lätt att saker och ting blir fel i bland.. Så om det nu skulle bli så att du blir kallad på ting så var saklig och säg det som du precis har skrivit här så kommer det att gå bra.

Demokrati är bästa formen av diktatur.
  • Smina

ser att du har blivit kallad...Missade det

• Anonym (Åtalad)
    Anonym (undrar) skrev 2008-01-31 09:44:10 följande:
    Med hjälp av din arbetsgivare borde det väl gå lätt att bevisa att du har råkat göra fel. Om du har anmält VAB till arbetsgivaren 11-12 och till FK 13-14, så borde det vara rätt så självklart att det är en miss. För då har du ju ändå fått löneavdrag för två dagar.

Det har varit typ att jag tog VAB den 13-15 och jobbade den 16, men fyllt i den 13-16, tänkt att jag varit hemma tre dagar och tänkt fel att 13-16 är tre dagar och inte fyra dagar som det egentligen är. Slarvat och inte tittat i kalendern.

Smina skrev 2008-01-31 09:53:17 följande:
    Jag sitter i tingsrätten som nämdeman och har varit med att dömma ut en dom i ett liknande fall. Då handlade det om underhåll och mycket större belopp. Jag kan ju inte exakt säga vad det skulle bl för dom men jag skulle kunna tro att det blir så att du får betala tillbaka beloppet och att tingsrätten säger åt dig med sträng blick att hålla koll på din kalender. Tingsrätten är ingen mydighet som gillar att trycka dit folk och sen gnugga händerna. Även om man lätt kan tro det och känna sig liten under en förhandling. Men det är människor precis som alla annndra med en stor empatisk fömåga och god kännedom om vad livet har att ge och även att det är lätt att saker och ting blir fel i bland.. Så om det nu skulle bli så att du blir kallad på ting så var saklig och säg det som du precis har skrivit här så kommer det att gå bra.
    Beloppet är återbetalt. Det gjorde jag några månader innan jag blev kallad på polisförhör, när FK skickade ut att jag fått/krävt felaktiga betalningar.
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (kritisk) skrev 2008-01-30 19:59:46 följande:
    såklart det kan va så...

min kille fick brev om att han tagit ut för mycke akassa... 46 KRONOR! och om han inte betalade tillbaka det genast skulel han bli anmäld.  så ja myndigheter är knäppa
  • Anonym (d)

Jag jobbade med en kille nu innan jul som berättade om det här. Han blev polisanmäld för fusk med VAB sedan han anmält VAB till sitt jobb och sedan också till FK. Pga att hans jobb stämplade in honom och sedan inte stämplade VAB (som dom ska göra) hävdar då FK att han visst var och jobbade och eftersom hans arbetsplats inte kan visa att han VABade eftersom dom har att han var instämplad finns det inga bevis. Detta trots att flera på arbetsplatsen kan vittna om att han faktiskt var hemma den dagen. Där handlade det om 500:- och hans straff blev (trots att han betalade tillbak på en gång dom upplyste honom om att det var "fel") återbetalning med ränta (handlar om några månaders ränta) samt ett bötesbelopp på 800:-. Och då har han inte ens fuskat. Så numera åter han bli att anmäla VAB till fk för som han sa: "Jag får ju betala för att stanna hemma"

• Anonym (undrar)
    Anonym (Åtalad) skrev 2008-01-31 10:13:50 följande:
    Det har varit typ att jag tog VAB den 13-15 och jobbade den 16, men fyllt i den 13-16, tänkt att jag varit hemma tre dagar och tänkt fel att 13-16 är tre dagar och inte fyra dagar som det egentligen är. Slarvat och inte tittat i kalendern.
    Reagerade du inte när du fick utbetalt fyra dagar istället för tre?
  • Anonym

2 dar, som du redan betalat tillbaka! Fan vad larvigt. Tänk om man skulle till tingsrätten varje gång fk själv gör fel, haha!

Svar på tråden Bedrägeri - Försäkringskassan