• Anonym (Åtalad)

Bedrägeri - Försäkringskassan

Jag har varit på förhör hos polisen idag för Försök till bedrägeri.
    Jag har missat två dagar under ett år som jag fyllt i att jag haft tillfällig föräldrarpenning när jag har varit och jobbat och därmed fått utbetalt knappa 1000 kr för mycket.
    Det är ingen ursäkt men jag tittade inte efter så noggrant i min kalender vilka dagar jag jobbade (går på schema). Detta är alltså helt omedvetet från min sida men det spelar inte så stor roll. Jag har gjort en miss och det får jag synda för nu. Jag är helt införstådd med problematiken och jag motsäger mig inget.

Det jag undrar nu är om någon här blivit kallad till tingsrätten för samma sak och vad domen blivit?
    Polisen sa bara något i stil med att det inte blir fängelse i alla fall.
    Vad kan jag vänta mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-07 13:34
    Jahapp...

Rättegången var häromdagen och jag tror inte jag har hämtat mig än..

Dömd för bedrägeri till Villkorlig dom 6 månader samt 40 dagsböter á 100 kr + 500 till brottsofferjouren.

• Svar på tråden Bedrägeri - Försäkringskassan
  • Anonym

det där tror jag inte ens en millimeter på

• Anonym

Anonym (kritisk) skrev 2008-03-07 19:35:47 följande:

Den jämförelsen du gjorde gör att jag bara måste fråga om du tror att allt är sant som står i tidningen också?
    Kanske drog till lite i överkant för att påpeka hur felaktigt jag tycker det är att TS dömts så pass hårt för något som uppenbarligen kunnats ses att det var ett misstag från TS sida och inte uppsåtligt och en så pass liten summa det rör sig om i jämförelse till böterna TS dömdes till.

Levde med en man som blev dömd till villkorlig dom och böter för han slagit två killar ute och hotat vakter.. våld och hot mot tjänsteman var domen.. och det tycker jag var allvarligt men att glömma bort två dagar med föräldrarpenning kan ju vem som helst göra de borde göra en undersökning och verkligen se efter om det kan ha varit uppsåtligt och se till hur mkt pengar det rör sig om.
  • Anonym
    Svar på #63
    Men det är väl så med bidragsbrott att det inte krävs uppsåt, det räcker med att man varit oaktsam?

Alltså måste man vara jättenoga när man får bidrag så att man inte gör något misstag.
  • Anonym (^**^)
    Anonym skrev 2008-03-07 22:45:45 följande:
    det där tror jag inte ens en millimeter på
    Vad är det du inte tror på?
  • Anonym

ahh TS skulle fått 6 mån villkorlig dom. för en sån bagatell!!
    polisen har inte tid att utreda riktiga fall och ta dessa till åtal..

• Anonym

Anonym (125) skrev 2008-03-07 22:42:45 följande:

fick du fängelse?
    Men läs trådstarten så kan du ju se att TS dömdes till villkorligt och böter. Villkorlit betyder att man inte behöver sitta inne men missköter man sig d minsta lr begår nåt brottsligt så åker man in bakom lås och bom antingen för resten av strafftiden eller för den resterande tiden och tiden för nya brottet. OM man döms för också det dvs.
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-03-07 22:55:26 följande:
    ahh TS skulle fått 6 mån villkorlig dom. för en sån bagatell!!polisen har inte tid att utreda riktiga fall och ta dessa till åtal..
    Det tyckte jag också var så otroligt löjendeväckande.. vissa allvarliga fall kan läggas ned men sådana här petitesser som det egentligen rör sig om de ska upp i rätten. Att de bara orkar.. så överdrivet
  • Fiafiber

Tror TS har bättre för sig än att hitta på såna saker...

♥♥Mamma till Kalle (-04) & Babsan (bf 080409)♥♥
  • Fiafiber

Tror TS har bättre saker för sig än att hitta på såna saker...

♥♥Mamma till Kalle (-04) & Babsan (bf 080409)♥♥
Svar på tråden Bedrägeri - Försäkringskassan