• Anonym (Åtalad)

Bedrägeri - Försäkringskassan

Jag har varit på förhör hos polisen idag för Försök till bedrägeri.
    Jag har missat två dagar under ett år som jag fyllt i att jag haft tillfällig föräldrarpenning när jag har varit och jobbat och därmed fått utbetalt knappa 1000 kr för mycket.
    Det är ingen ursäkt men jag tittade inte efter så noggrant i min kalender vilka dagar jag jobbade (går på schema). Detta är alltså helt omedvetet från min sida men det spelar inte så stor roll. Jag har gjort en miss och det får jag synda för nu. Jag är helt införstådd med problematiken och jag motsäger mig inget.

Det jag undrar nu är om någon här blivit kallad till tingsrätten för samma sak och vad domen blivit?
    Polisen sa bara något i stil med att det inte blir fängelse i alla fall.
    Vad kan jag vänta mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-07 13:34
    Jahapp...

Rättegången var häromdagen och jag tror inte jag har hämtat mig än..

Dömd för bedrägeri till Villkorlig dom 6 månader samt 40 dagsböter á 100 kr + 500 till brottsofferjouren.

• Svar på tråden Bedrägeri - Försäkringskassan
  • Anonym (Åtalad)

Om jag fattat det rätt så är det nog bara vid förhandlingar i tingsrätten som ombud är "gratis" . Vill man överklaga är det på egen begärna och då får man betala det hela själv, inkl rättegångskostnader osv.
    Men visst, jag kan ju alltid ringa och höra. Ska göra det imorgon. Jag kan inte alla regler...

Anonym skrev 2008-03-09 17:45:10 följande:
    Om du inte förstod frågan om ombud och tackade nej kanske du kan ringa till tingsrätten och fråga om det är för sent nu att få ett ombud som kan hjälpa dig att överklaga?
  • Anonym

Offentlig försvarare är inte alltid gratis. Om man blir frikänd så behöver man aldrig betala något för försvaret men om man döms så tittar domstolen på din inkomst samt din försörjningsbörda för att bedöma hur stor del av försvararkostnaderna som du har råd att återbetala till staten. Har du låg inkomst så behöver du alltså inte betala så mycket själv eller kanske inte något alls själv. Men om du har hög inkomst så får du betala allt själv.

• Anonym

Även vid överklagan använder sig domstolen av reglerna ovan, man kan alltså ha rätt till offentlig försvarare även i hovrätten och högsta domstolen.

• Anonym (Åtalad)

Tack så mycket för länk och info. Ska sätta mig och läsa på ikväll när barnen sover.

Anonym skrev 2008-03-09 17:53:54 följande:
    Domstolarna använder rättshjälpsavgiften för att bedöma hur mycket man har råd att betala själv för försvaret, se länk:www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____3546....
  • Anonym (Åtalad)

Jaha okej, tack!
    Glad jag blir när jag för tips, hjälp och svar på frågor

Anonym skrev 2008-03-09 17:54:39 följande:
    Även vid överklagan använder sig domstolen av reglerna ovan, man kan alltså ha rätt till offentlig försvarare även i hovrätten och högsta domstolen.
  • Fiafiber

Lycka till TS, hoppas det löser sig för dig!!

♥♥Mamma till Kalle (-04) & Babsan (bf 080409)♥♥
  • Anonym (L&L)

Jag är så trött på denna hetsjakt på föräldrar! Varför sätts inte en mininivå summa på det som ska anmälas??? Jag menar det finns som som försnillar flera tusen och aldrig blir påkommna!!!

Jag blev själv anmäld för 654 kr! Nu gick allt "bra" för mig och hade en polis som själv såg att jag faktiskt hade rätt, att fk hade helt fel. Men jag kännde mig så kränkt så jag hade starka funderingar på att anmäla fk, men det skulle bara bli jobbigt när jag hade en 1 månaders bebis när jag blev kallad på polisförhör.
    Nu har jag INGET förtroende alls för fk och kommer aldrig att ha det något mera.

• Anonym

Anonym (L&L) skrev 2008-03-09 18:11:21 följande:

Jag är så trött på denna hetsjakt på föräldrar! Varför sätts inte en mininivå summa på det som ska anmälas??? Jag menar det finns som som försnillar flera tusen och aldrig blir påkommna!!! Jag blev själv anmäld för 654 kr! Nu gick allt "bra" för mig och hade en polis som själv såg att jag faktiskt hade rätt, att fk hade helt fel. Men jag kännde mig så kränkt så jag hade starka funderingar på att anmäla fk, men det skulle bara bli jobbigt när jag hade en 1 månaders bebis när jag blev kallad på polisförhör. Nu har jag INGET förtroende alls för fk och kommer aldrig att ha det något mera.
    Förstår att det känns jobbigt och vad skönt att det gick bra men det är inte FK:s fel att de är tvungna att anmäla alla misstankar om bidragsbrott. Det står i lagen att de måste anmäla alla misstänkta fall de kan alltså inte själva välja att inte anmäla.
Svar på tråden Bedrägeri - Försäkringskassan