Rosarin skrev 2008-03-15 21:17:33 följande:
Hej!Jag kom till Sverige nar jag var 3 veckor gammal.Kan bara tala for mig sjalv men sa har tanker jag:Jag har nog alltid velat ha barn. Har en dotter pa 10 manader nu. En sak jag tankte pa nar jag var gravid var att jag inte kunde fraga min mamma nagot om graviditeter. Vissa saker sags ju vara lika eller atminstone liknande for bioligiska modrar och dottrar.Jag kunde inte sitta och diskutera med mamma om hur de forsta sparkarna kandes, hur mycket hon gick upp i vikt , om hon fick bristningar pa magen, illamaende, amning m m. Det gjorde mig absolut ingenting att det var sa, men det var forst da som det faktiskt blev ratt sa patagligt att hon inte hade gatt igenom en graviditet sjalv.Tror att det var jobbigare for mamma att inte ha nagra svar an det var for mig.Men nu har vi lart oss bada tva en hel del om hur det ar att vara gravid! :)En annan sak jag funderade over var min biologiska sjukdomshistoria. Barnmorskan fragade ju en hel del om blodpropp, diabetes i slakten och sant och jag kunde ju bara svara: "jag vet inte".Jag har ju ingen aning om min bioligiska slakt har allergier, hjartproblem eller nat annat. Tanker mest pa att det vore bra att veta for min dotters skull.Att adoptera ar sjalvklart for mig. Om mojligheten att bli gravid uteblev av nagon anledning, vilken som helst, sa skulle jag inte tveka en sekund att adoptera!/Rosarin
Nä, jag förstår din känsla där! Vi valde att adoptera mycket för att vi ville uppleva det som våra föräldrar upplevde när de fick oss (maken är också adopterad), de har ju ingen erfarenhet av graviditeter men nu när vi gick igenom adoptionsprocessen så kändes det så skönt att ha deras erfarenheter och kunna ta tips och råd

Hade jag blivit gravid hade det ju så klart också gått bra men jag är så glad och tacksam att jag fått uppleva detta och har genom adoptionen kommit mina föräldrar ännu närmare.
Jag har varit ganska sjuk de senaste åren och jag har också fått mycket frågor av läkarna kring ärftliga sjukdomar. Och eftersom jag har en tumörsjukdom så gjorde de ett större ingrepp pga att jag inte vet vad jag har hereditet för vilket kändes tungt och jobbigt och då kände jag att jag skulle vilja ha denna kännedom om ärftliga sjukdomar.