• helene306

Aprilmammor 2005 [tråd 12]

Här fortsätter vi skriva om vardagen och livet med våra 05:or.
     De små som inte längre är så små, utan mer och mer självständiga individer som visar framsteg och färdigheter var dag.

Välkomna alla Aprilmammor 2005!

F+H=D
  • Svar på tråden Aprilmammor 2005 [tråd 12]
  • Bessie

Nej, det börjar väl bli dags att inta horisontalläge om man alls ska kunna dra någon nytta av sommartiden .
    *natti-natti*

• Bessie

God morgon!

Bella har fått vattkoppor! Hon hade jätteont i benen inatt, som inte gick över med Alvedon, och nu på morgonen är ryggen och pannan fulla av vätskefyllda små prickar med en röd ring runt. Maken som inte har någon aning om ifall han haft vattkoppor (och inte hans föräldrar heller) ringer precis vårdguiden för att kolla om det är värt att vaccinera honom, eller om det är för sent. Jag läste iaf att det finns antivirusmedicin att sätta in till vuxna om han skulle få det. Hoppas att Bella inte smittade ner alla 32 barn på kalaset i lördags - det ska ju tydligen smitta som mest ett par dagar innan det bryter ut...

• tinna

Bessie: Hu då! Här hade nog aldrig Jakob vattenkoppor för ingen annan har blivit smittad... Men jag ska nog ringa vc och höra om jag kan få bli vaccinerad eftersom jag aldrig haft det....

Har fortfarande vansinnigt ont i halsen. Var på apoteket i morse och köpte bafucin men vad hjälper det? Äter glass för då känns det liiite bättre iaf...

Sommartiden till trots så vakande Jakob 06.15 idag, alltså 5.15 på den gamla tiden. Helt otroligt vad han är morgonpigg den ungen!! E däremot hat fattat läget så honom fick jag väcka vid 8 när vi var tvungna att åka till förskolan

• helene306

God morgon!

Vi har sovit som krattor alla 3 inatt med en liten glödhet kamin i mitten. Tog tempen i morse, 39 och efter mycket diskussioner och mycket gråt fick jag äntligen i honom Ipren och han har druckit 100 ml välling. Hittade hans gamla vattenflaska igår som han använde när han var bebis så han dricker saft ur den betydligt bättre än glas, så den får han ha här och dras med. Nu har han kvicknat till och hittat alla bilar som just nu i skrivandets stund sprids över vardagsrumsgolvet

Sambon åkte iväg med svärfar igår och provade sin nya klubba. Jag frågade om de diskuterat något om namn och nu är sambon inne på att vi ska ha dubbelnamn. Det vill jag verkligen inte ha och det är ett förslag som kommer från svärisarna, det vet jag, de nämde att ett par vänners barn inte kommit överens och valde till slut dubbelnamn. Jag vet inte om stressen och allt la sig igår för jag var jätteledsen och grät över detta. Sambon menade på att det inte var något att gråta över och kramade om mig, sen kommer han hem och föreslår dubbelnamn. Jag sa ifrån då, jag varken orkar eller vill tjafsa, men dubbelnamn har vi från början sagt att vi inte ska ha, sambon har även accepterat Löfvendal och igår sa jag att blir dubbelnamn så blir det inget bröllop alls. Jag får väl byta till Palm då och göra svärisarna nöjda. Det är säkert jag som kanske förstorar upp allting, men jag orkar verkligen inte ta en fajt om detta. Just nu är all glädje inför ett bröllop borta och min energi för all fortsatt planering är väck.   

Nu kommer min lille kille och vill mysa Tur att han finns för att glädja. Undrar om jag får komma ur soffan för att borsta tänderna och komma i något annat än pyjamasen? Idag är verkligen inte läge för en snygg sotare på besök, eller något annat snyggt heller för den delen

D visade precis att han kan visa upp 3 fingrar! *superlöjliga jag * "så häj många åj blij jag"

F+H=D
  • tinna

Är heligt trött på vår hall just nu, vad tror ni, kan man tvätta och hänga undan vinterkläderna nu eller??

Såg att en del barn hade overall, vinterstövlar, vintervantar och tjock mössa på fsk idag. Mina barn hade fodrade brallor/jeans och långkallingar, gympaskor och gummistövlar, flecce+skaljacka bomullsmössa och fingervantar. Herregud, det är +10 grader, inte fasen kan man väl ha overall då?? Dom fick med sig galonbrallor också förresten.

• mo m2007

OJ! vad ni skriver
    låt se vad jag uppfattat
    Jojja har gjort illa armen
    Helene ska gifta sig
    Tinna liksom jag hoppas på vårväder
    Några är sjuka, Krya på er

Kram från en som har läroplanen i skallen

• Dinkanesh

Helene
    Det är NI som ska bära namnet, ingen annan! Svärföräldrarna dina kan ta sig i röven, tycker jag! De har inte med det att göra! Är det så viktigt att någon för deras namn vidare så får de väl skaffa sig en kennel eller dyligt där alla djuren bär deras namn.

Tinna
    Overall när det är 10 grader varmt låter lite väl mycket faktiskt. fast visserligen, just de barnen kanske inte har så mycket under?
    Hanna har istortsett samma på sig som vi vuxna, vanliga byxor, vinterjacka, fingervantar och tunnare mössa.

Bessie
    Usch, otrevligt med vattkoppor! Hur blev det med mannen? Ska han få något?

Det där med sommartid...här har ni en familj som helt missade det! Klagade några gånger under dagen över att min klocka på datorn gick fel. *visslar* Det tog tills strax innan bolibompa innan ljuset gick upp. :P

Har kommit på en säker metod att få knubbgösen att somna nu. lägger honom i vaggan och kör igång dammsugaren.
    Idag blev sängen dammsugen.
    Kan väl utan att överdriva säga att vi aldrig haft det så här rent på golven innan.

• helene306
    tinna: Tycker nog du kan börja röja upp i hallen. D hade igår på sig en fleece och sin täckjacka, mössa och skor. In kommer han och är genomsvett (lite feber på detta också visserligen), men jag har börjat använda hans, ja vad heter det nu då? Det är fleecefodrad regnkläder. Har det något annat samlingsnamn??
    F+H=D
  • tinna
    helene306 skrev 2008-03-31 11:05:39 följande:
    tinna: Tycker nog du kan börja röja upp i hallen. D hade igår på sig en fleece och sin täckjacka, mössa och skor. In kommer han och är genomsvett (lite feber på detta också visserligen), men jag har börjat använda hans, ja vad heter det nu då? Det är fleecefodrad regnkläder. Har det något annat samlingsnamn??
    helene: Tja, fleccefodrat regnställ kanske?? Vet inte, har aldrig haft det själv men jag vet vad du menar
  • emejo128

Jaha, då var det här påsklovet över och man är tillbaka till "ekorrhjulet". Axel grät när vi skulle åka till dagis i morse. Han vill att jag ska sluta jobba och bara vara hemma och hitta på saker med dem. Jag sade på dagis att han kunde få ringa till mig om det blev jobbigt, men han har inte ringt, så jag antar att allt går bra, bara han kom igång med "dagissysslor" igen. Nu går de bara torsdag och fredag den här veckan också. Imorgon har jag lovat att han ska få följa med mig till jobbet (har bara en lektion) och det ser han fram emot jättemycket.

Tinna: Precis så var mina barn klädda idag också. Med skillnaden att de hade tunna byxor och sedan överdragsbyxor istället.

Helene: Gumman, det här ska vara något roligt att se fram emot, inte något stressmoment. Det är NI som väljer ert namn. Tycker faktiskt att din sambo ska säga till sina föräldrar på skarpen. De har inget som helst med ert namn att göra. Vill ni heter Lövendal (som är ett jättefint namn) så ska ni göra det. 

Bessie: stackars liten Hoppas det blir en lindrig variant. Axel hade vattkoppor när han var 1½ och det märktes knappt på honom, förutom att han hade prickar precis, precis överallt. 

Svar på tråden Aprilmammor 2005 [tråd 12]