• Legewiel

Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?

Är folk verkligen så bortskämda att de på allvar tycker att studerande har det eländigt idag?

Jämt läser man på tidningen om hur studerande lever under fattigdomsgränsen och tvingas äta kattmat för att överleva ungefär... Jämt klagas det och demonstreras för höjt studiestöd, bostadsbidrag, mera pengar! Jag förstår det bara inte.
    Studera (nu pratar vi högskola/universitet, inte gymnasium) är något som man frivilligt gör, studierna är avgiftsfria (något helt otroligt internationellt sett) och dessutom får vi BETALT för att studera! Vi behöver inte ens leva på lån som vår föräldrageneration fick göra!

Ta mig och min sambo som exempel, jag skulle säga att vi är rätt normala studeranden.
    Vi läser båda två på universitet och delar en liten tvåa i en av Finlands större städer (=högre hyror än en liten stad, men detta är enda stället i Finland där vår utbildning finns).
    Vi deltidsjobbar ingenting och lyfter inte studielån. Våra inkomster på en månad är 2 x studiestöd + nästan fullt bostadsbidrag, totalt under 900 euro. Vår hyra är 446 euro per månad. Under sommarmånaderna (maj-augusti) sommarjobbar vi båda och får då en NETTOlön på ca 1200-1300 per månad.

Dessa pengar lever vi på hela året och vi lever BRA! Vi har ny tvättmaskin och DISKmaskin. Vi lägger ca 150-200 euro på mat varje månad. Vi har råd att gå ut och äta, gå på bio eller ut och roa oss (tex. krog) åtminstone någon gång per månad (vi festar dock inte mycket). Vi har också en katt som kostar.

HUR kan någon tycka att vi är fattiga när vi har råd med allt vi vill?! Vi har tom. lyckats spara till en utomlandsresa för nåt år sedan. Jag skäms när studerandenas situation kommer på tal, för jämt tiggs det mera pengar när i själva verket de flesta lever hur bra som helst! Visst, det är inte lyx, men det kan man ju knappast förvänta sig heller.

Av mina kompisar finns det flera som har fått barn, även dessa lever bra och utan problem och behöver inte ta lån. De fåtal som har valt att lyfta studielån får mycket förmånliga återbetalningsvillkor efter att Finland gick med i Bologna-systemet.
    De få som har ekonomiska problem är mycket lätträknade och deras problem är ofta ett av följande:
    - De festar/shoppar för mycket
    - De har en stor fin central lägenhet de inte riktigt har råd med.
    - De har inte lyckats få varken sommarjobb eller jobb på sidan om.

Så, förklara nu för mig på vilket sätt det är synd om studerande idag? Eller håller ni med om att vi är helt enkelt för bortskämda idag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:32
    Vår ekonomi mera i detalj då eftersom jag skrev fel någonstans i tråden. Jag poängterar att detta gäller Finland:

Studiestöd + bostadstillägg totalt 411? NETTO per person. Tillsammans med inkomster från sommarjobb ger detta en ungefärlig gemensam NETTOinkomst på 660? i månaden!! Vi lyfter inte lån, men man kan få 300? till/månad som lån.
    Vår hyra är 446? vilket lämnar drygt 200? till mat, nöjen, mediciner, försäkringar, telefon och allt annat man behöver. Det är verkligen inte mycket, och ändå är vi inte fattiga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:34
    ...per person glömde jag tillägga. Om båda studerar spelar det i Finland inte så stor roll om man är sambo eller inte, enbart om den ena har högre inkomster påverkas den andras bidrag.

• Svar på tråden Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?
  • skåne tjej

jag tycker det är rätt att man bara får pengar för den tid då man studerar och inte under loven. men jag tycker det är fel att man det finns ett fribelopp överhuvudtaget som jag tidigare skrivit. Det uppmuntrar folk till att arbeta svart eller läsa någon struntkurs på sommaren för att få pengar av csn.

camillarockstar skrev 2008-02-09 09:08:55 följande:
    ville bara tillägga att det inte alls är helt avgiftsfritt att studera. Man måste betala kåravgift för att överhuvudtaget få ut några csn pengar. sen beror det på var man pluggar. hyrorna är ju väldigt mycket högre i sthlm än i mindre städer. Visst är det lite pengar man får, MEN det är under en väldigt kort tid av ens liv man pluggar (oftast) Det som är sjukt är ju att man inte får pengar HELA året utan bara under terminerna. De flesta studenter måste jobba som djur under alla lov för att klara sig... Hur utvilad är man då när nästa termin börjar?
  • fruis

Men då får ni ju nära 4000 kr i bostadsbidrag. Knappast att man får sådana stora summor i bostadsbidrag i Sverige. När jag studerade för tio år sedan fick jag bidragsdel (900 kr ca) och en lånedel som sammanlagt hamnade på runt 6000 kr 10 månader om året. Jag hade en hyra på 3500 kr och fick 120 kr i bostadsbidrag. Så finska bostadsbidrag låter som ett skämt i mina ögon.

• fruis

Nej, ursäkta, jag menar att jag fick strax under 7000 kr/månad 10 månader om året.

Jag hade inga problem att klara mig då men nog har kostnaderna eskalerat på 10 år medan studielånsnivåerna ligger kvar på samma som då.

• Fluffguf
    Svar på #22
    När jag flyttade ihop med min sambo och han var arbetslös (vi levde på mitt studiemedel, dvs vi hade INTE gott om pengar) så fick vi maxbeloppet för bostadsbidrag och det var 1100. Så 4000 kommer man inte ens i närheten av!
  • Moj Katile

Ytterligare en aspekt är om man har barn...
    Då blir det ännu svårare.
    Man måste ha bra lagad mat varje dag, ett boende som passar familjen OCH plånboken, kläder, skor ytterkläder, välling, blöjjor, barnomsorg osv osv och detta täcks INTE av barnbidraget eller de futtiga pengarna man får extra av csn i bidrag.
    Så nej bara för att man studerar så har man det inte som joakim von anka precis!
    På heltidsstudier hade jag fått ut 12000kr efter skatt inkl alla bidrag och lånet. Min hyra är 6300+ ström 450kr i månaden.
    Bilen slukar 3000kr och den klarar jag mej inte utan då vi bor i glesbygd. Så det går INTE ihop med heltidsstudier här inte

• zaaga

Det är ju inte direkt så att det är själva studiebidraget som automatiskt avgör om man kan leva som fattig eller rik..

Jag och min lillasyster är båda studenter på högskolan just nu. Kan ju säga att vi två lever heeelt olika liv. Hon lever gott, jag lever som en kyrkråtta!

Systers ekonomi - hon tar fullt lån +bidragsdel. Bor hemma, betalar 500/mån i mat till mor och far. Får låna pappas bil, men betalar bensin.
    Resten har hon kvar till kurslitt, och sen bara nöjen, nöjen nöjen..

Min ekonomi - 3 barn (och allt vad det innebär i kostnadsväg dagis, mat, aktiviteter osv osv), egen villa, 2 bilar, en del andra lån, och så alla andra kostnader som kommer till ett normal hushåll.

Jag får visserligen ut ca 1500 mer än syster i lån (jag har barntillägg).
    Så jag får 8500 ca och hon ca 7000. (Kommer inte ihåg exakt vad genomsnittet blir per månad - är ju lite olika).

Gissa vem som lever glada livet och vem som vänder på varje krona.

Det handlar ju lite om NÄR i livet man studerar.
    För en sån person som min syster så är det ju rena rama vinstlotten! Hon kommer aldrig någonsin igen att ha så mycket pengar att bara strö runt varje månad.

För en flerbarnsmor med villa, bilar och alla hushållskostnader och sen kurslitteratur osv blir det inte direkt plus varje månad.
    Så ett mer anpassat lånesystem kanske vore en god idé. Jag vet att det finns tilläggslån och sånt men jag har aldrig kommit upp dom årslönerna så att jag får ta det.

• idiblon

Totalt under 900 euro och en hyra på 446.. = 554 kvar där... el, resekostnader? Försäkringar? Om barn vore med i bilden? Ensamstående?

Alla skulle inte få ut så mycket om de enbart tog ut bidragsdelen, åtminstone inte i Sverige.

Men nej, jag tycker inte heller att jag är fattig. Men så har jag aldrig upplevt något annat än att gå på knäna ekonomiskt heller...

• frajsing

"inkomst" 7300
    Hyra: 3150 (liten etta i liten stad)
    Internet: 45kr
    Hyresgästföreningen: 75kr
    Telefon: ca 400kr

7300 - 3670 = 3630 kr/månad

Mat: 1000kr
    Kurslitteratur: 500-1500kr

3630 - 2000 = 1630 för "övrigt" alltså fest, smink, kläder, inredning, cigg...

• Legewiel

Kul med respons Nu har jag tagit reda på lite mera fakta i siffror åt er.

Finland:
    bidrag: 461?
    lån: 300?
    Sammanlagt: 761?

Sverige:
    bidrag: 287 SEK
    lån: 549 SEK
    Sammanlagt 836 SEK

Bostadstillägg i Finland: 80 % av boendekostnaderna MEN boendekostnader som överstiger 252 euro beaktas inte. Alltså som mest kan man få 201,60 euro per månad och person.
    Har tyvärr inte sökt efter siffror för Sverige, men håller nog med om att det borde vara lite generösare i Finland.

Så, ni har förmodligen rätt i att man inte klarar sig utan studielån i Sverige, eftersom bidragsdelen är mindre. Däremot får man ju ut mer pengar sammanlagt i Sverige.

Ensamförsörjartillägg samt barnbidrag borde man få i både Finland och Sverige, men säger inte så mycket om det eftersom jag inte är insatt. Barn har man ju dessutom i de FLESTA fall valt att skaffa sig själv, och som sagt har jag kompisar med barn (både par och ensamstående) och de klarar sig gott de med.

MEN, jag får be att korrigera en sak - var visst lite trött när jag skrev mitt första inlägg! Sambons och mina totala inkomster INKLUDERAT bostadstillägg (vi får inte full tillägg) är ju drygt 1250! Det första var med bara studiestöd. Vi lyfter inte lån.

Sen var det någon annan som frågade och ja; vi är båda helförsäkrade, dessutom har vi varsitt mobiltelefonabonnemang och varsin dator. Däremot har vi valt att bo i studentlägenhet (tvåa på 46 kvadrat) där både el, vatten och internet är inkluderat i hyran på 446 euro! Detta känns otroligt skönt, då jag jämför med vänner som absolut ska bo i centrum och får betala hyror över 300£ för en etta eller över 500? för en liten tvåa + el, vatten och internet. Så, man ska välja ett boende man har råd med.

Jag har läst era inlägg och vägrar fortfarande tycka att det är synd om studerande. Däremot håller jag med den som skrev att det är idiotiskt med inkomstgränser, varför ska man straffas för att man klarar av att jobba och studera samtidigt?

Och nej, vi kanske inte har mycket pengar, men vi har ju själva valt att leva såhär. Jämfört med andra länder där man inte får en cent i bidrag och där studierna kostar per termin, kan jag inte säga annat än att vi är otroligt bortskämda i Norden.

Svar på tråden Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?