• Legewiel

Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?

Är folk verkligen så bortskämda att de på allvar tycker att studerande har det eländigt idag?

Jämt läser man på tidningen om hur studerande lever under fattigdomsgränsen och tvingas äta kattmat för att överleva ungefär... Jämt klagas det och demonstreras för höjt studiestöd, bostadsbidrag, mera pengar! Jag förstår det bara inte.
    Studera (nu pratar vi högskola/universitet, inte gymnasium) är något som man frivilligt gör, studierna är avgiftsfria (något helt otroligt internationellt sett) och dessutom får vi BETALT för att studera! Vi behöver inte ens leva på lån som vår föräldrageneration fick göra!

Ta mig och min sambo som exempel, jag skulle säga att vi är rätt normala studeranden.
    Vi läser båda två på universitet och delar en liten tvåa i en av Finlands större städer (=högre hyror än en liten stad, men detta är enda stället i Finland där vår utbildning finns).
    Vi deltidsjobbar ingenting och lyfter inte studielån. Våra inkomster på en månad är 2 x studiestöd + nästan fullt bostadsbidrag, totalt under 900 euro. Vår hyra är 446 euro per månad. Under sommarmånaderna (maj-augusti) sommarjobbar vi båda och får då en NETTOlön på ca 1200-1300 per månad.

Dessa pengar lever vi på hela året och vi lever BRA! Vi har ny tvättmaskin och DISKmaskin. Vi lägger ca 150-200 euro på mat varje månad. Vi har råd att gå ut och äta, gå på bio eller ut och roa oss (tex. krog) åtminstone någon gång per månad (vi festar dock inte mycket). Vi har också en katt som kostar.

HUR kan någon tycka att vi är fattiga när vi har råd med allt vi vill?! Vi har tom. lyckats spara till en utomlandsresa för nåt år sedan. Jag skäms när studerandenas situation kommer på tal, för jämt tiggs det mera pengar när i själva verket de flesta lever hur bra som helst! Visst, det är inte lyx, men det kan man ju knappast förvänta sig heller.

Av mina kompisar finns det flera som har fått barn, även dessa lever bra och utan problem och behöver inte ta lån. De fåtal som har valt att lyfta studielån får mycket förmånliga återbetalningsvillkor efter att Finland gick med i Bologna-systemet.
    De få som har ekonomiska problem är mycket lätträknade och deras problem är ofta ett av följande:
    - De festar/shoppar för mycket
    - De har en stor fin central lägenhet de inte riktigt har råd med.
    - De har inte lyckats få varken sommarjobb eller jobb på sidan om.

Så, förklara nu för mig på vilket sätt det är synd om studerande idag? Eller håller ni med om att vi är helt enkelt för bortskämda idag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:32
    Vår ekonomi mera i detalj då eftersom jag skrev fel någonstans i tråden. Jag poängterar att detta gäller Finland:

Studiestöd + bostadstillägg totalt 411? NETTO per person. Tillsammans med inkomster från sommarjobb ger detta en ungefärlig gemensam NETTOinkomst på 660? i månaden!! Vi lyfter inte lån, men man kan få 300? till/månad som lån.
    Vår hyra är 446? vilket lämnar drygt 200? till mat, nöjen, mediciner, försäkringar, telefon och allt annat man behöver. Det är verkligen inte mycket, och ändå är vi inte fattiga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:34
    ...per person glömde jag tillägga. Om båda studerar spelar det i Finland inte så stor roll om man är sambo eller inte, enbart om den ena har högre inkomster påverkas den andras bidrag.

• Svar på tråden Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?
  • Dreamsmiley

Hur kan ni få så mkt utan att ta studielån... det är ju en summ aman får resten är låm. När jag suderade fick jag bara 2200 som högst,resten fick jag låna till, hur ska man klara sig på detta??

• tinna

JAg kan tycka att det faktiskt är rätt mycket gnäll på  att studenterna har det för dåligt ekonomiskt. Men jag vill minnas att jag aldrig haft det så bra som när jag pluggade, lyckades hitta lägenhet med låg hyra iofs, men ändå! Köpte kläder varje månad, var ute och festade osv, överhuvudtaget levde ett rätt belymmersfritt liv. Lite surare nu när man måste betala en jäkla massa till csn varenda månad dock...

I tried to live alone, but lonley is so lonley alone
  • underverket 06

I Sverige får vi knappast "betalt" för att studera. Vi tar lån som ska betalas tillbaka och inte är lånen speciellt förmånliga heller. Det må så vara att man som student i Finland lever ett bra liv och klarar sig bra på bidragen man får men i Sverige gör man det inte.
    I Sverige har studiebidrag och lån i stort sett legat på samma nivå i 10-15 år medans allt annat i samhället blivit dyrare. Det är väldigt svårt att ensam klara sig på studiebirag och lån i Sverige. De allra flesta måste jobba extra för att få det att gå ihop. I Finland verkar studenterna ha förmånliga villkor eftersom bidragsdelen verkar vara stor. Jag förstod dock inte hur mycket ni fick varje månad. Du skrev 900 Euro. Var det per person eller ihop? Om det var ihop förstod jag inte hur ni klarar att leva på det. 900 Euro är väl knappt 9000kr och för två personer att leva av verkar det extremt lite.

• rött och guld
    Lucina skrev 2008-02-08 22:29:46 följande:
    Men det är ju ett lån man tar för att kunna studera. Bidraget är ju bara på 2500, resten lånar man...
    men alla tar inte lånet!
  • Fluffguf

Menar du att man ska kunna leva gott på 2300 som bidraget är (jag har för mig att det är så mycket) plus eventuellt bostadsbidrag måste du ju skämta!
    Jag pluggar i göteborg, och de flesta har en hyra på MINST 3000 kr. Ett studentrum utan kök på 18 kvadrat kan lätt kosta 3500, det är halva inkomsten! När man sedan lägger på kursliteratur som lätt kan kosta en tusenlapp i månaden skulle jag inte vilja påstå att man har sådär jättemycket kvar.
    Jag har klarat mig enbart för att jag har sparade pengar och kunnat låna av mina föräldrar, och jag är definitivt inte en person som slösar pengar i onödan.

• Sapho

Nog är studenter fattiga nog! Och lånen blir stora! Nej man behöver inte ta lån men då klarar man sig verkligen inte om man inte jobbar samtidigt..

• camillarockstar

ville bara tillägga att det inte alls är helt avgiftsfritt att studera. Man måste betala kåravgift för att överhuvudtaget få ut några csn pengar. sen beror det på var man pluggar. hyrorna är ju väldigt mycket högre i sthlm än i mindre städer. Visst är det lite pengar man får, MEN det är under en väldigt kort tid av ens liv man pluggar (oftast) Det som är sjukt är ju att man inte får pengar HELA året utan bara under terminerna. De flesta studenter måste jobba som djur under alla lov för att klara sig... Hur utvilad är man då när nästa termin börjar?

• Fluffguf
    Svar på #17
    Dessutom är det inte alla som har möjlighet att jobba hela sommaren, har man många tentor att ta igen blir det ett heltidsjobb. Jag har pluggat mer än heltid hela somrarna bara för att göra omtentor.
  • Hannajo

Håller med om att man inte får så jättemycket pengar, men utbildningen är faktiskt gratis, det tycker jag att man ska vara tacksam för. Har för mig att det i vissa länder är så att du inte får ett öre i bidrag (om du inte får stipendium) och att det kostar att gå på universitetet. Det är lite skillnad.

• Fluffguf
    Svar på #19
    Jo visst har vi det bra jämfört med i de flesta andra länder, men att säga att man har gott om pengar tycker jag är fel.
Svar på tråden Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?