• Legewiel

Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?

Är folk verkligen så bortskämda att de på allvar tycker att studerande har det eländigt idag?

Jämt läser man på tidningen om hur studerande lever under fattigdomsgränsen och tvingas äta kattmat för att överleva ungefär... Jämt klagas det och demonstreras för höjt studiestöd, bostadsbidrag, mera pengar! Jag förstår det bara inte.
    Studera (nu pratar vi högskola/universitet, inte gymnasium) är något som man frivilligt gör, studierna är avgiftsfria (något helt otroligt internationellt sett) och dessutom får vi BETALT för att studera! Vi behöver inte ens leva på lån som vår föräldrageneration fick göra!

Ta mig och min sambo som exempel, jag skulle säga att vi är rätt normala studeranden.
    Vi läser båda två på universitet och delar en liten tvåa i en av Finlands större städer (=högre hyror än en liten stad, men detta är enda stället i Finland där vår utbildning finns).
    Vi deltidsjobbar ingenting och lyfter inte studielån. Våra inkomster på en månad är 2 x studiestöd + nästan fullt bostadsbidrag, totalt under 900 euro. Vår hyra är 446 euro per månad. Under sommarmånaderna (maj-augusti) sommarjobbar vi båda och får då en NETTOlön på ca 1200-1300 per månad.

Dessa pengar lever vi på hela året och vi lever BRA! Vi har ny tvättmaskin och DISKmaskin. Vi lägger ca 150-200 euro på mat varje månad. Vi har råd att gå ut och äta, gå på bio eller ut och roa oss (tex. krog) åtminstone någon gång per månad (vi festar dock inte mycket). Vi har också en katt som kostar.

HUR kan någon tycka att vi är fattiga när vi har råd med allt vi vill?! Vi har tom. lyckats spara till en utomlandsresa för nåt år sedan. Jag skäms när studerandenas situation kommer på tal, för jämt tiggs det mera pengar när i själva verket de flesta lever hur bra som helst! Visst, det är inte lyx, men det kan man ju knappast förvänta sig heller.

Av mina kompisar finns det flera som har fått barn, även dessa lever bra och utan problem och behöver inte ta lån. De fåtal som har valt att lyfta studielån får mycket förmånliga återbetalningsvillkor efter att Finland gick med i Bologna-systemet.
    De få som har ekonomiska problem är mycket lätträknade och deras problem är ofta ett av följande:
    - De festar/shoppar för mycket
    - De har en stor fin central lägenhet de inte riktigt har råd med.
    - De har inte lyckats få varken sommarjobb eller jobb på sidan om.

Så, förklara nu för mig på vilket sätt det är synd om studerande idag? Eller håller ni med om att vi är helt enkelt för bortskämda idag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:32
    Vår ekonomi mera i detalj då eftersom jag skrev fel någonstans i tråden. Jag poängterar att detta gäller Finland:

Studiestöd + bostadstillägg totalt 411? NETTO per person. Tillsammans med inkomster från sommarjobb ger detta en ungefärlig gemensam NETTOinkomst på 660? i månaden!! Vi lyfter inte lån, men man kan få 300? till/månad som lån.
    Vår hyra är 446? vilket lämnar drygt 200? till mat, nöjen, mediciner, försäkringar, telefon och allt annat man behöver. Det är verkligen inte mycket, och ändå är vi inte fattiga.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-10 22:34
    ...per person glömde jag tillägga. Om båda studerar spelar det i Finland inte så stor roll om man är sambo eller inte, enbart om den ena har högre inkomster påverkas den andras bidrag.

• Svar på tråden Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?
  • fruis

Igen det där med bostadstillägg: om jag fattar det rätt så får ni båda ersättning per person. Får ni det även om ni bor i samma lägenhet?

Och skulle jag få 80% av min boendekostnad betald skulle jag vara oerhört glad. Nära tvåtusen kronor i bostadstillägg är ju väldigt bra.

Jag håller med dig iof att man även ska vara tacksam för att det finns möjlighet att finansiera sina studier med lån, att själva undervisningen är kostnadsfri, att det finns kostnadsfria bibliotekslån osv. Det är klart att vi har det bra jämfört med länder där man får bekosta allt sådant själv. Samtidigt så tycker jag att det är ganska missvisande att tycka att man som student har det superduperbra med pengar för riktigt så är det inte.

• Missimo84

Som sagt var, TS har ju fått det riktigt bra för att vara student, hon berkar ju inte mvilja lägga så mycket på kläder e.t.c.
    Men som andra har påpekat, det är billigare att ha en sambo att dela kostnaderna med, sen verkar TS inte tänka på vad som händer för en person som har t.ex. astma = dyra mediciner. Att kunna få ett bostadsbidrag på 2000 kr är ju massa pengar! Dessutom får alla inte tag på billiga studentlägenheter med el och d.y.l. inkluderat. Det finns studenter i Sverige som får betala 4500 kr för en sketen 1:a utan el och liknande ingående.
    Att döma folk utifrån sin egen situation är inte alltid rättvist. Om TS och hennes sambo skulle gå isär, så skulle lägenheten med ens bli ganska dyr för henne.
    Själv arbetade jag vid sidan av studierna och uppbar fullt studielån, och jo jag tyckte jag levde fattigt, hade ca: 12000 kr/månad att leva för.
    Hyra: 4300
    El: 250
    Mat: 1500
    Kurslit: 1500
    Mobil: 300
    Medicin 150 (eg 1200 kr första månaden och 600 kr nästa)
    Försäkringar: 250
    Pension: 400
    Katt: 200
    Total 8850
    3150 kr kvar att köpa kläder, resor, gå på krogen, spara och d.y.l. men också läkarbesök e.t.c.
    Detta kunde jag uppnå genom att arbeta nästan heltid på ett iofs lågavlönat jobb och plugga heltid. Så med tanke på tiden jag la ner så vra jag enligt mig grymt "underbetald"

• idiblon

Legewiel: Jag tycker heller inte synd om eller tycker att studerande är speciellt fattiga, men det är olika hur mycket som är lån och hur mycket som är bidrag beroende på vilken nivå på utbildningen man går. Bidragsdelen är ju betydligt mindre än lånet, såvida man inte går på grundskole eller gymnasienivå.

Det hade överhuvudtaget inte varit möjligt för mig att studera utan att ta lånedelen också. Inte ens om jag och sonen klämde in oss i en etta.

• giftgrodan

oj, bostadsbidraget är väldigt mycket generösare i Finland då.
    Gjorde en preliminär beräkning på försäkringskassans hemsida: angav att jag tjänade 25000 kr om året, hade 2500 kr i hyra per månad och bostadsytan var 25 kvm. Resultat: 500 kr i månaden. (måste bara påpeka att du antagligen har missat en nolla i slutet av dina siffror för svenska kronor )

• knasbubblan

Jag hade det bra när jag studerade. Efter första året på högskola fick jag sommarjobb på coop, och sen fortsatte jag jobba där under terminerna.

Jag fick iofs plugga på obekväma tider (sent sent på kvällarna, gå upp vid halv fem), men i gengäld behövde jag inte vända på varje krona utan kunde unna mig mycket saker. Men jag hade bara mig själv att ta hand om.

Dessutom gav jobbet mig en bra erfarenhet.

• Tös

JA! Studenter är ena riktiga gnällspikar.

• idiblon
    Tös skrev 2008-02-09 14:38:06 följande:
    JA! Studenter är ena riktiga gnällspikar.
    Uh. Alla?
  • LillaLinan

jag tycker att man är fattig som student just av den anledningen att man tillhör den grupp i samhället som har minst pengar! När jag plugga för några år sedan fick jag ut 6700:-, nu hade jag tur att bo i en minilgh på 19 kvm där jag bara betalade 2000:- men annars så är det ju inte omöjligt att hyran ligger på 3500-4000kr/månaden, sedan ska man ju ha mat, pengar till litteratur/kläder & nöjen...busskort etc etc.

• Nathalie009

det beror väll på situationen, vissa har nog mkt pengar över när de studerar medans andra lever asfattigt.
    Beror ju på om man har barn, vart man bor, vilka utgifter man har osv.

Svar på tråden Varför klagar "alla" över att studerande är så fattiga?