• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Jag trodde neocate hade neutral smak - har det inte det? Bra att veta innan man börjar tjata

Signes mamsing
  • falken
    Mamsie!
    *läser* I 1 ml laktulos är det 80 mg laktos.
    25 ml varje dag blir ju 200 mg laktos varje dag - det är faktiskt mycket.
    Visste du inte om det, hoppsan hoppsan Förvånad Då kanske det vore läge för er att prova nåt annat ett tag, ex Importal Ex-lax? Ärligt talat så verkar han ju inte bajsa av 25 ml laktulos heller? Han kan ju vara både allergisk och intolerant mot laktos?
    Vi ska testa att hälla ex-lax i vällingen. Det går nog bra eftersom den är smakfri. Movikol har en äcklig bismak som Signe har ratat, den rekommenderar jag inte i första hand. Fast jag har 30 påsar hemma om du vill prova

1½ månads väntetid Fundersam, skriv en egenremiss vettja. Du brukar ju uttrycka dig så kvasimedicinskt, så det går säkert bra Jag gjorde ju det till NÄL, inte lika konstigt kanske...
    Signes mamsing
  • falken
    Kavat - välkommen i arga klubben... Jag blir väldigt glad att höra att det finns lapp-test i Kungsbacka, men lite ledsen över att så få vet om det. Det är nog både okunskap och brist på empati som gör att de inte bryr sig om barn med ont i magen. Jag kokar jag också.
    Har en känsla av att under hela läkarutbildningen så har man alltid hanterat magproblem styvmoderligt - "inget att göra åt" typ, "folk har så mycket idéer", "det är psykiskt". Och kan man inget om det själv, så är det nog lätt att anta den uppfattningen.

Jag har lite funderingar på om du skulle anmäla det hela till HSAN, om du orkar? Det blir ju en eller två läkare som blir uthängda då, när det eg är ett systemfel. Men det vore väldigt bra att saken om lapp-test, och att låta barn gå oundersökta med svåra magproblem, kom upp till diskussion på en hög nivå. Ofta publiceras de här fallen i läkartidningen också, och då kommer det ju till kännedom till många utan att man måste omvända världen själv.

Johannesbröd, ärtor, bönor o linser mm är ju släktingar till sojabönan. Man kan tåla dem när man är soja-allergisk, men det är ganska stor risk/chans att man inte tolererar dem heller. Det får man provocera och testa.
    Signes mamsing
  • falken

Förlåt Mamsie - det är hela 2 gram laktos om dan. Översatt i panodiltabletter så blir det samma mängd som 4 stycken 500-grammare panodil - bara för att få en uppskattning om hur mycket det är.

Om man tänker på att en glutenintolerant klarar max 7 smular vetebröd per dag, så låter det mycket.

Laktulos är ju också känt för att ge mycket gas. (trust me jag arbetar ju med vrålförstoppade hela dagarna...) Sånt kan ju störa nattsömnen för de små också.

Signes mamsing
  • falken

En parantes bara - mina patienter brukar ju inte kasta iväg juiceglaset om de inte vill ha, och det är ytterst sällan vi måste hålla fast dem får att spruta in laktulos i munnen... Men det händer att en och annan vägrar Movicol Så vi brukar kunna hålla oss till "det vanligaste". Barn är ju svåra på det viset.

Signes mamsing
  • falken
    Blå Flygare skrev 2008-04-02 22:08:17 följande:
    "De flesta individer med laktasbrist tål faktiskt upp till 5 g laktos (1 dl mjölk) per måltid. "Så 2 g motsvarar då knappt ½ dl mjölk, något inte alls alla med laktosintollerans klarar.
    Och ett barn tål ju inte lika mycket som en vuxen heller.

Kavat, jag orkar heller inte anmäla nåt, trots en tråkig historia jag var med om hos en gynekolog en gång. Men tidningar, nja, då får det bli en helsida då. Du har ju två söta barn som båda mått dåligt en längre tid utan att få hjälp, trots att lapp-testet finns i din egen kommun (?) Det kasnke finns ett nyhetsvärde i det? Men en notis i tidninge vet jag inte om det hjälper.
    Diskussionen måste föras högre upp i hierarkin, för att det ska ske några snabbare förändringar. Men, om man bara lyckas omvända och öppna ögonen på någon barnläkare, så är det ju alltid värt något?
    Signes mamsing
  • falken

Vi gillar inte heller MiniDerm här, känns som om den inte går in i huden, ligger liksom ovanpå. Propyless tycker jag funkar jättebra, speciellt när man tar på den efter bad. Jag kollar innehållsförteckningen, men vet inte om den innehåller mineralolja? Vad brukar det stå då?
    Skulle gärna vilja ha namnet på den utan mineralolja isf, tror också att det inte är bra. Mandelolja ska ju vara väldigt bra, men vi tycker Propyless är bättre.

Mamsie, det är inte så att ni måste fasa ut just Laktulos så långsamt, doktorn måste ha menat att utfasningen av laxantia överhuvudtaget måste ska mycket långsamt. Ni kan byta imorn rakt av om ni vill. Kom gärna förbi och hämta vår packe med Movikol!

Movikol är mycket effektivare än laktulos, det räcker med ½-1 påse om dagen.
    Vi provade Resulax igår, och det bajsades fint idag. Iofs höll Signe på o hosta tills hon småkräktes lite efter vällingen med blandning i, men vem vet vad det kan ha berott på? Linfröavkoket kanske? Jag tog en halv påse själv också, för att se hur det var. Löste i vatten, och till skillnad från Movikol så smakar det inget konstigt. Perfekt i tex juice om han gillar det? Lite skumt i magen efteråt kändes det, får prova igen.

Laktosintolerans är ju ärftligt, som sagt

Signes mamsing
  • falken

Kavat - var hittade du det brödet? Jag kan tänka mig att åka ett par mil såg ju gott ut ju.
    Det enda vi hittat är Fria Rutan, men det har varit slut hittills på ICA Kvantum i Frölunda. Beställs från Australien tydligen.

Signes mamsing
  • falken

TAck myran förresten - det är ju vaselin och paraffin i det mesta!

Ska inte mandelolja va väldigt bra också?

Signes mamsing
  • falken
    Blå Flygare skrev 2008-04-04 21:27:54 följande:
    falken: Det är säkert super, men mandel är ju ett ganska stark allergen också (om än inte lika starkt som nötter). Så jag låter bli.Weleda har bara grejer utan mineralolja, men som med allt från hälsokosten innehåller det mindre syntetiskt och mer allergent. Så S fick nässelutslag när vi testa deras baby-kräm.
    Fick Signe också, av Weledas babyolja.

Kavat, bra att man snabbt vänjer sig. Atkinsdiet nu eller?
    Signes mamsing
  • falken
    Mamsie skrev 2008-04-05 17:35:39 följande:
    Max låter hälsa att, Movicol Junior smakar "inte gott" ... Varken i "ooos" (apelsinjuice) eller "bubbe-icka" (bubbeldricka = cocacola). Jahapp... ska testa Importal då. Kanske det funkar bättre i "oos" eller "bubbe-icka" ??
    Aj aj, hade det på känn Fundersam Smakade du själv? Man kan inte klandra dem...
    Signes mamsing
  • falken

Jaha, då hoppas vi på underverk med Max lilla mage. Med Importal Ex-lax alltså?

Har inte gett linfröavkok på ett par dagar, det har funkat bra ändå. Däremot glömde jag Importal en dag, och då blev det hårt igen. Nu kör vi med ½ påse/ vällingflaska ca 200 ml, det kan bli 1-2 sådana per dag.
    Så nu vet vi var vi har den lilla (1½-åriga) magen  *skålar för det*

Signes mamsing
  • falken

Mamsie, hur ska ni göra med soja-släktingarna nu då, ärtor, bönor, guarkärnmjöl mm? Det kan ju va nåt mer som ställer till det för magen menar jag, han är ju sjukt förstoppad

Signes mamsing
  • falken
    fairyfloss skrev 2008-04-07 16:06:59 följande:
    Är det veteprotein i glukos som är utvunnet ur vete?!
    Vet inte. Signe har exem idag, och jag undrar så vad hon fått i sig. Kanske tål hon inte Rice Dream med spår av protein från korn ändå? Tål du den?
    Signes mamsing
  • falken

Mamsie, bajsar han fortfarande?

*bajsfixerad*

Signes mamsing
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!