• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Madreh, Fria Rutan heter det enda gluten o vetefria brödet, gjort på naturligt glutenfritt bovetemjöl, och inga soja eller mjölk-tillsatser. Ska finnas i de flesta butiker.

fairyfloss, tusen tack för infon. Hade för mig att det var nåt med fiskfodret osv. Ska bli intressant att ta sig igenom provokation genom fisk-sortimentet vad det lider...
    JA, kanske veteallergi då? Glutenintolerant är det 100% att du inte är dessutom va? För de kan ju få hudutslag. Tråkigt, i vilket fall. Men under grav kan ju vad som helst hända, det har man ju förstått. Hoppas det viker.

Signes mamsing
  • falken

Nä, jag har inte orkat försöka få tag på allergikonsulenten Kristina på NÄL igen, har jagat intyg denna veckan. Min kompis vet inget mer än så heller. Men om du ändå måste prata med Kristina nästa vecka för att få klar info om var det finns lapp-test (hon har stenkoll), så kanske du kan fråga om ev Kungsbacka? Och hälsa från mig! Skulle också vilja gå i Kungsbacka då. Vet inte om man kan testa på fisk med lapp-test, eller om vi måste provocera henne.
    Det låter ju lite som att de tar för givet att det finns lapp-test överallt, och i en bättre värld vore det ju så...

Den barnläkare som vi slutligen fått tag på på barnmottagningen här, hon är ju för festlig. När lapp-testresultatet kom till henne, och jag i telefon beskrev de övriga allergier som vi vet om via provokation eller misstanke efter reaktion (mjölk, ägg, vete, soja ärt, bön, fisk, korn, kanske havre) - då utbrast hon: "Ja, men det här blir ju faktiskt en väldigt begränsad kost!" Jaa... vad säger man, vi har ju inte precis tagit bort den här maten för att vara elaka... och det är lite därför som vi velat komma till dietist....

Nu skulle hon då skicka remiss till allergimottagningen här i Göteborg. Och det är ju så komiskt, för nu när Signe mår bra och vi har hittat alla allergierna (tror vi) så behöver man ju ingen allergiexpert längre som kan leda utredningen. För 1 månad sen satt jag o lipa hos div läkare för att få komma dit. En av dem skickade ju en remiss till allergimottagningen, och jag har tjuvläst det svaret, har ju tillgång i datorn. Det var det mest nedlåtande jag sett "flickan är ju bara allergisk mot mjölk och ägg, och har lite ospecifika tarmsymptom"...."ser inte att vi kan tillföra någonting, vi har så pressat på vår mottagning"... Hur tror de att de går till när man får alla allergier då?? Nä, mitt förtroende är sargat där, dystert att se sånt.

Signes mamsing
  • falken

Jaha, då får vi se om de svarar annorlunda på Drottning Silvias på måndag än när jag ringde dit för 3 veckor sedan och fick beskedet att nej, det gör vi inte här, ingen kommentar, typ.

Signes mamsing
  • falken

Skit, Signe smaskade i sig skinkan på min smörgås i morse, i ett obevakat ögonblick (jag sprang och räddade ett helt set med nya kläder täckta med kulspetspenna...). Där var ju både smör och säkert vete och alla sädesslag som finns. Och nu börjar det gnällas...

Det blir nog en tung natt, go natt till er alla *gäsp*

Signes mamsing
  • falken
    Kavat skrev 2008-03-29 06:41:11 följande:
    Upptäckte nu när jag läste på AD-dropparna - SOLROSOLJA! Jag har inte ens kollat för det har vi gett honom sedan han var en månad ju... Hrm, hur gör man nu? Finns väl AD-droppar i annat än olja? Är nog värt att testa. Om det nu är solrosolja.Man undrar ju vad det gör för skillnad på 5 och 10 droppar per dag...!Kan man kolla solrosallergi?
    Har för mig att det finns vattenlösliga också? Men vet inte säkert.

Den där artikeln, det var ju bara trams i mina ögen... Och så står det ett par stycken ner - homeopatiska mediciner. Ok, killen vill sälja homeopatiska mediciner, och då passar det ju bra att säga att alla är sjuka, då säljer man bättre. Sen finns det en ny välgjorde studie "BAMSE-studien", där man ser att det inte är någon skillnad på helammade barn i allergitendens. OCH dessutom så får faktiskt barn i sig alla dessa ämnen via modersmjölken. Det vet väl alla som har helammande ungar som är allergiska. Eller?
    Och inga referenser, ingeting, bara en teori.

fairyfloss, du är väl säkert allergisk mot vete då. Så synd. Men hoppas soja går bättre då.

Kavat, Tavegyl kan man bli väldigt trött av, kan man ta endast till natten. Har hon fått det mot klådan eller vad? Isf kan man ju tycka att Mildison eller nån mild allergikräm vore ett bättre alternativ. Eller nån annan allergitablett som man inte blir utslagen av, finns ett gäng.

Din senaste läkar-kontakt slår ju alla rekord ja Tur att du inte litar på honom. Men om lill-pajken mår bra nu, och ni tror att ni vet vad han inte tål, så står och faller ni ju inte med ett lapp-test nu heller. Jag fick för mig att det var allvarligare, mycket nattagråt osv. Gäller det alltså bara att hitta en kunnig doktor som kan bekräfta era diagnoser - till dottern och när grabben en dag börjar dagis. Kasnke ingen jättebrådska.

Signe var ok inatt, fick sova mellan oss. Inte velat äta nåt vidare idag, så jag tror nog hon fått i sig lite grann. Men hon är glad och pigg ändå, så det var nog inte så farligt. Vi har varit på Universeum, alla barns våta dröm
    Det är svårt att vara allergimamma!
    Signes mamsing
  • falken

Kavat, fy vad jobbigt Men det verkar ju som ni kommit rätt nu då, måste kännas underbart, på sätt o vis?

Signes mamsing
  • falken

Tja,
    vete: vetemjöl, vilket som
    havre: sempers rena havre finns ju, den kan du mixa och koka gröt på
    råg vet jag inte om det finns rent, rågmjöl finns nog.
    korn testar de ju inte för, finns nog inget rent

Jag tycker nog knappt du behöver provocera honom. Du har ju dokumenterat så bra och kan göra slutsatser. Låt grabbens tarm vila sig

Sen måste jag säga att det var ett otroligt dåligt skäl de angav för att inte göra lapptest!!! Det är väl en sak att inte behandla sådant som inte är till skada för patienten, men de här barnen lider verkligen, och hela deras familjer.
    Tänk om jag skulle säga "jaaa, men vi lägger inte om sår på den här avdelningen, jag kan inte så mycket om det och så är det dyrt och tar en massa tid"
    Vad tror de att sjukvård är egentligen??
    ...morr, det var det sämsta jag hört!!! Och det ska jag tala om när vi väl kommer dit!

Signes mamsing
  • falken
    Mamsie, jag tycker faktiskt inte det är ok att dagis inte sköter det där. Hur mycket barnen tål av ett visst ämne är ju individuellt, vissa reagerar ju tom på spår av mjölk mm. Tycker du ska tala om vad du sett för Max doktor (om h*n är vettig...), han vet förhoppningsvis vilka problem ni har med förstoppning. Ett läkarintyg kan ju slå in öppna dörrar ibland
    Eller om det funkar, ryt till själv till dagis inklusive rektorn. Tom de borde kunna göra kopplingen kass mage=ni ger honom sånt han inte tål. Alt tre: byt dagis. Fast de är ju snälla och ger honom laktulos förstås.

Vi har själv fåt den smärtsamma insikten vad förstoppning kan göra med småungar... Signe hade nu inte skitit på 3 dagar, i em var det oundvikligt och hon bajsade en lång stenhård och tjock korv, och GRÄT...Gråter Fick ligga och krama sin pappa medan korven kom ut, måste gjort dödens ont ju

Jag funderar så på vad som kan orsaka det. Kanske allt majs och rismjöl? Men starkaste teorin just nu är nog johannesbröd-mjölet som är i SinLac:en, som vi gjort välling av. Det är ju en sojasläkting, och hon tål ju varken soja eller ärtor och bönor.

Movicol funkar inte så bra, det mådde hon antagligen illa av och ville inte ha. LAktulos vil hon inte ha, och jag är inte nöjd med att ge henne laktos heller. Fast idag har vi hållit fast henne och hällt i... Kör med katrinplommonjuice, och gjort linfröavkok idag. Samtidigt får jag hålla på och ta fram en ny vällingrecept som hon kan tänkas gilla. Rismjölk+bovete var iaf inte gott. Blir väl majsmjöl igen.
    Nåt jag inte tänkt på tror ni?
    Signes mamsing
  • falken
    Kavat - jo, och också en fråga om att inse att det finns ett behov. Det kostar massor med pengar med åter och åter-besök hos en massa läkare, för att barnen mår dåligt  av sina allergier som man inte vet om. Massor med onödiga undersökningar på de stackars barnen. Men visst, de skulle ju behöva starta upp en ny verksamhet, och då krävs det en eldsjäl. Man behöver frälsa nån helt enkelt. Jag ska prova med professorn, behöver bara lite energi först...

Tack för alla förstoppningstips, kanon!

Mamsie - skriver du ner? Kanske ni kan prova Importal Ex-lax som Criwi har? Om ni skulle testa ett tag utan laktos till Max. Det kan ju dölja sig en laktosintolerans bakom mjölkallergin, svårt att veta ju. Ni kanske kan prova ett tag med nåt annat?
    Är det garanterat smak-fritt? För vår dam här går inte på vad som helst... Vore ju kanon om man kunde ha det i vällingen.

Kavat igen - hur får du ihop bananen så den passerar genom det lilla vällingshålet?
    Signes mamsing
  • falken

Ha ha, vi har ju redan gått grundkursen i allergologi också

Men vad segt att hålla på o mixa, tänker på disken... *suck*
    Skaffar nog ex-lax först då. Men sen måste man ju utesluta att det är sk "allergisk" förstoppning också, tycker det verkar så på Signe, för det har växlat så väldigt, hennes avföringsvanor. Också det här med johannerbrödet då. Svårt.

Om Signe inte tål nån befintlig välling, och vägrar Nutra/Profylac, tycker ni då att jag ska börja tjata om Neocate? Hon är ju ändå multiallergisk liksom? Fast ändå, 1½ och äter mest annan mat, det är kanske inte livsviktigt?

Signes mamsing
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!