• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Ja Kavat, jag skulle hänvisa till ditt inlägg om vete o havre-allergi, men det gick inte. Iaf, skumma igenom mitt senaste blgg-verk och se om du hittar nåt användbart. Jag har ju gått igenom hela gluten-hyllan, och det är mjölk och sojamjöl i massor av glutenprodukter.

Det finns ett bröd nu, Fria Rutan, som är helt ok för våra små. Det var slut när vi letade sist, vet inte hur det smakar.

Signes mamsing
  • falken

En nyttig osötad favorit. Med bovetemjöl/bokhvetemel och bovetekross garanteras högt fiberinnehåll. Skär den gärna horisontellt och fyll med ditt favoritpålägg. 270g. 4 st/förp. "En nyttig osötad favorit. Med bovetemjöl/bokhvetemel och bovetekross garanteras högt fiberinnehåll. Skär den gärna horisontellt och fyll med ditt favoritpålägg. 270g. 4 st/förp."

http://www.friabrod.se/produktfria.html 

Signes mamsing
  • falken

10 kilo!!
    Våran 20-månaders väger ju 9,8...
    Men - det betyder ju ingenting för allergierna, som sagt. Förstår att du blivit frustrerad.

Signes mamsing
  • falken
    Blå Flygare skrev 2008-03-24 13:58:37 följande:
    Jag fick nu i helgen en ny kokbok av min mamma, och den verkar toppen!Mat-special (Albertbonniersförlag), och det står lite om allergier, om produkter och har märkt alla recept vad de är utan: gluten, laktos, mjölk, ägg, soja, vete.Så plödsligt har jag massor med nytt att laga Och man slipper läsa hela recept och fundera vad man ska byta ut, om det funkar. Bara att titta på bilder och bli inspireread och kolla i rubriken om det funkar. Beställ den boken falken! Du får gärna komma över och kika i den, och när jag testat recept kan jag skriva in dem.Nu ska jag läsa ikapp i tråden...
    Fixat! Signe tryckte själv på alla knapparna... får se om den dyker upp här.

Kavat, jag ska absolut göra egen glass i sommar. Rapsy Frutty verkar man kunna ha till lite allt möjligt. Om du nu ändå åker till ICA Focus eller nåt välsorterat ställe, så kan jag rekommendera Rapsys Matlagningspulver också. Perfekt att göra sås på, blir nån slags såsredning, allt i ett. Och Glutenfritt Köttbuljong-pulver - man kan bara pudra lite över såsen, tills det blir lagom gott. Mycket bättre än att lägga i en hel buljongtärning, och så blir det för starkt, som jag brukade göra... 

Det här med fisk verkar superkomplicerat. Kaviar visste jag inte så mycket om, Signe har inte velat ha kaviar de senaste dagarna, vilket har fått mig att undra. Men däremot har jag hört nåt om att odlad fisk har fått nåt speciallt foder, som kan ge allergi. Vart det ägg? Jag har ingen koll där, nån som vet?

Vi har kommit på att man kan ha i Movicol pulver (mot förstoppnings-medel) i morgonvällingen, och även Sempers magdroppar. Då slinker allt ner! Nu hade hon inte bajsat på flera dar, och gick o gnällde efter måltider. Tyvärr har hon nog utvecklat bajsskräck... Så vi gav henne en microlax idag, och oj så nöjd hon var efteråt.
    Signes mamsing
  • falken

Jaha, kan man bli lös av magdroppar? Nåt sånt har vi inte märkt här, tvärt om. Är de tinte diarré så är det hårt. Kanske är för att det blir så himla mycket majs nuförtiden?

Solrosolja, det låter ju jättejobbigt. Vad är det för familjesläkte? Korgblommiga växter står det på Linnaeus virtuella flora. Inget med soja att göra iaf.

Signes mamsing
  • falken
    Blå Flygare skrev 2008-03-24 22:44:56 följande:
    falken: Ett glasstips i den boken är yosa med vaniljsocker Tänker testa den på S i sommar Vissa fiskar får ägg att äta. Och så är ägg o fisk (o kyckling) korsallergier.
    Eehh, kan du gå igenom det där ordentligt, skulle va skönt att få helkoll på ägg, fisk och kyckling-problemet

Kavat, är det alltså de kallpressade oljorna man ska vara försiktig med? Och de som är så nyttiga...
    Hur får du in linfrö i pannkakorna då?
    Tänkte också köpa katrinplommonjuice på Apoteket, tillsammans med Mildison mot hennes nyupptäckta exem på smalbenet - hon hade kliat sig blodig inatt
    Kanske var därför ingen av oss sov, trots att hon inte skrek...
    Signes mamsing
  • falken
    Kavat skrev 2008-03-25 18:02:27 följande:
    Falken, ja tydligen enligt länken. Har aldrig hört det tidigare.Hittade tre bröd utan vete (men solros i ena minst) på ica, men massor utan gluten. SÅ det är lättare att vara glutenintolerant ser det ut som!
    Vad var det för bröd då, på glutenhyllan? Jag hoppas på att hitta bröd bakta på enbart råg, men då kan man aldrig vara säker på att det inte är förorenat med vete. Men, hittar man nåt så skulle man ju kunna ringa till tillverkaren och fråga.

Låter gott med linfrö, det måste vi prova här, tackar! Fast man får byta ut vetemjölet då, och då blir det lite mer "papper". Ska prova mig fram.
    Signes mamsing
  • falken
    Hockeymamma skrev 2008-03-25 22:24:31 följande:
    Svar på #32Måste få fråga, lapptest är nytt för mig, var till doktorn idag med sonen och han skall göra lapptest pga kontaktallergier. Vad jag förstod så använder man sig av lapptest för att kolla just kontakt allergier.Nu till frågan, kan man alltså få fram orsaken till kinkiga barn med struliga magar med troliga fördoämnesallergier? Har nämligen en liten en med jätteproblem med magen, kinkig och ont i magen så hon sover jättedåligt. Vi har börjat med uteslutningsmetoden men det är ju en lång o krånglig väg skulle ju vara toppen om man kunde få fram vad det är som hon inte tål genom lapptest.Bör vi begära detta istället kanske??
    Japp, varför inte. Om de inte får utslag på prick eller RAST-test, och fortfarande har symptom från magen och kanske också exem, så har man mycket god chans att få napp på lapp-test. Samma allergiska typ-reaktion som vid kontaktallergi. Men det är inte säkert de jobbar så på ditt sjukhus, så var beredd på motstånd. NÄL i Vänersborg och Norrköping är de sjukhus jag känner till, där man kan få sån här hjälp.
    Signes mamsing
  • falken

Vad bra att då fått maila med honom, han är ju über-experten här. Jag har nyligen gjort en ganska grundlig undersökning av Göteborgs resurser vad gäller lapp-test (...), och jag sätter 10000 spänn på att sköterskan fått det hela om bakfoten. I Göteborg finns inte röken av lapptest, så ring igen och tjata
    När jag ringde så var det en nyanställd syrra i telefonen, det kanske var hon?

Signes mamsing
  • falken
    Kavat skrev 2008-03-27 15:21:00 följande:
    fairyfloss, uj, då vad trist! Här funderas och funderas det. Tänkte ta lite kort på lilleman och vill inte att han ska vara prickig på kinderna eller ha plåster på ryggen. Så jag skjuter på allt..Men, dottern har sår på ryggslutet... Funderar och funderade och sökte lite och kom fram till kikärter. Det kan man väl reagera på om man inte tål soja?Och sen hittade jag en annan tråd av Falken där det stod med på lista, liksom rapsolja!!! Borde jag sluta med det också???
    Som sagt, när det känns så här förvirrat, då kan det ju va skönt med proffshjälp, och prova ett längre tag att köra helt rent från de saker som testet visar. Om han då fortfarande inte blir bra, kanske man kan tänka vidare på de mer ovanligare fåglarna. Allergi mot rapsolja är superovanligt, och de blommorna var inte alls släkt med soja, det kollade vi upp då. Jag blev också helt konfus när hon sa det.

Testet tar 3 dagar, och det blir inga prickar som syns på kort. Du kan ju ta kort före och efter det tex. Fast eg kanske det handlar om att man är rädd för vad det kommer att visa, eller? Men, som jag förstår det så mår ju dina barn rätt dåligt i nuläget va? Ganska mycket att vinna då, jag förstår inte varför du tvekar om jag ska va ärlig.
    Signes mamsing
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!