Blå Flygare skrev 2008-03-24 13:58:37 följande:
Jag fick nu i helgen en ny kokbok av min mamma, och den verkar toppen!Mat-special (Albertbonniersförlag), och det står lite om allergier, om produkter och har märkt alla recept vad de är utan: gluten, laktos, mjölk, ägg, soja, vete.Så plödsligt har jag massor med nytt att laga Och man slipper läsa hela recept och fundera vad man ska byta ut, om det funkar. Bara att titta på bilder och bli inspireread och kolla i rubriken om det funkar. Beställ den boken falken! Du får gärna komma över och kika i den, och när jag testat recept kan jag skriva in
dem.Nu ska jag läsa ikapp i tråden...
Fixat! Signe tryckte själv på alla knapparna... får se om den dyker upp här.
Kavat, jag ska absolut göra egen glass i sommar. Rapsy Frutty verkar man kunna ha till lite allt möjligt. Om du nu ändå åker till ICA Focus eller nåt välsorterat ställe, så kan jag rekommendera Rapsys Matlagningspulver också. Perfekt att göra sås på, blir nån slags såsredning, allt i ett. Och Glutenfritt Köttbuljong-pulver - man kan bara pudra lite över såsen, tills det blir lagom gott. Mycket bättre än att lägga i en hel buljongtärning, och så blir det för starkt, som jag brukade göra...
Det här med fisk verkar superkomplicerat. Kaviar visste jag inte så mycket om, Signe har inte velat ha kaviar de senaste dagarna, vilket har fått mig att undra. Men däremot har jag hört nåt om att odlad fisk har fått nåt speciallt foder, som kan ge allergi. Vart det ägg? Jag har ingen koll där, nån som vet?
Vi har kommit på att man kan ha i Movicol pulver (mot förstoppnings-medel) i morgonvällingen, och även Sempers magdroppar. Då slinker allt ner! Nu hade hon inte bajsat på flera dar, och gick o gnällde efter måltider. Tyvärr har hon nog utvecklat bajsskräck... Så vi gav henne en microlax idag, och oj så nöjd hon var efteråt.