Blå Flygare skrev 2008-03-15 13:34:46 följande:
Sen finns det mjölkallergi och då är det proteinet man reagerar på. Procktest och RAST visar det om man har en snabb reaktion i blodet. Har man istället en reaktion på cellnivå så visar de testerna inget. Bara lapp-test kan visa det.
Precis, så kort och koncist, och sant. Att det ska va så svårt för både vårdgivare och alla andra att fatta? Ok, inte så konstigt att folk i allmänhet inte vet det. Man har gjort ett test, prick o rast, och tror att det är ett "allergitest" som svarar ja eller nej på frågan. Så fel, så fel...
Fairyfloss, jag blev/blir också jätteirriterad över det bemötandet. Jag tror det här med mag-tarm-problem är jättevanligt, och att det råder en mycket stor okunskap på tarmarnas inre liv inom medicinen. Säkert mycket beroende på att tarmen är flera meter lång, oåtkomlig och syns inte, och det finns inget bra lab-test att ta. Symptomen är ospecifika, vi har ju inte så detaljerad känsel i buken utan kan mest ha diffust ont, må illa och ha antingen lös eller hård mage. IBS är ju en slasktratt-diagnos, när man inte riktigt vet vad som är fel. Men man erkänner ju att viss mat kan lindra/förvärra symptomen.
Jag jobbar på en medicinklinik på ett sjukhus i Göteborg, tog examen får ca ett år sen. Det sista jag gjorde var att läsa barnmedicinkursen, så jag har det färskt i huvudet och hade dessutom själv en bebis hemma under tiden. Jag har själv ofta haft patientrollen i mitt liv, så jag känner mig ganska ödmjuk inför patientens upplevelse. Brukar ställa frågor som "vad tror du själv" osv, pat har ofta rätt långt gångna funderingar och info från andra håll. Tja, så jobbar jag, men jag vet att det finns alla typer av människor inom läkarkåren liksom i övriga världen, och funkar man inte ihop med nån av dem, så BYT! De/vi har helt olika kompetensområden och erfarenheter i bagaget.
Kavat! Skönt att han mått bättre de sista dagarna

. Eftersom han prickat av alla de andra tre vanligast allergierna redan, ligger det ju nära tillhands att misstänka även den fjärde. Jag har ju lärt mig nu att man gärna pratar om allergi mot de fyra sädesslagen, alltså inte bara vete utan även råg, korn och havre. Jag tycker det verkar konstigt att han skulle bli så dålig av barnhavregröt pga fiberhalten, däremot skulle det inte vara osannolikt att han faktiskt är allergisk mot havre då.
Om du inte har lust med lapptest nu, så kan man ju utesluta och provocera på ett mer organiserat sätt för alla de fyra sädesslagen. Jag har ju skrivit ner den informationen som jag fått från dietisterna i Göteborg, och det var lättförståeligt och bra. Du kan ju kolla där?