• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Inspirerad av dig Myran...

• falken
    StinaTina skrev 2008-03-12 21:02:56 följande:
    Falken, hur gjorde du ditt "hemmabyggda" test på vete?
    Mycket enkelt faktiskt. Jag (jobbar i sjukvården) tog lite mepitel/mepilex, en vit bred klisterlapp, finns på apoteket. Typ 2,5x2,5 cm rutor. Sen tog jag en 1x1 cm kompressbit, blötte den i vatten och tog lite vetemjöl på och kladdade runt. Satte den på klisterplåstret och sedan fast på ryggen. Försök sätta dit den när barnet lutar sig framåt, så stramar det inte så mycket.

Antar att det skulle funka lika bra med två plåster som man sätter i kors, om man inte har mepitel hemma.

Man ska sätta dit en lapp som kontroll, de kan ju reagera mot klistret eller ha mkt känslig hud.

Ska sitta i 2 dygn, läsas av efter 3 dygn, enligt NÄL. Jag lät mina sitta i 3 dygn, men det blev bra ändå. Blåsor eller plitor=pos test. På sjukhusen har de som en gröt. Antar att det är för att få bättre kontakt med huden.

Barnet får inte bada under tiden.

Inte så konstigt egentligen.
  • falken
    Blå Flygare skrev 2008-03-12 21:08:10 följande:
    Följdfråga: Gjorde du någon negativ kontroll, och i så fall av vad? Funderar på att testa mandel och nöt, men det kanske är väldigt dumt.
    Nötallergi brukar ju vara av den snabba sorten, alltså typ I-reaktion, den som blir pos på prick eller RAST-test. Men prova du, det är ju inte skadligt. Kan göra lite ont att ta bort lapparna.
  • falken

Javisst, du kan ju prova! Immunförsvarets vägar äro outgrundliga. Ni kan ju också testa att ta om RAST-provet, nivån kanske har höjts?

Snutten - oj, vad mycket. Ja hur ska man kunna hålla henne borta från allt det?

Kavat - skönt att höra att man inte är ensam Det är ju så jäkla skönt när det blir pos på nåt test, man har ju känt i magen att nåt inte stämmer. Det har varit motstånd vid alla allergier jag har dragit upp, först mjölk och sedan ägg. Tjat och gnat i ett par veckor. Tills nån fröken har gett henne mjölk eller ägg på dagis, och jag kommer tillbaka och säger att hon vrålade halva natten. Då blir det tyst... *moahhahahaa*

• falken

Har Burger King inte soja i sitt bröd? Undrar om de har glutenfritt?

• falken

Hemmagjorda lapp-test...

Jo vetemjöl+vatten blir ju en kladdig och bra konsistens. Jag tog flytande smör på mjölk-lappen, för att det skulle vara kladdigt. Sojamjöl+vatten måste vara det optimala då, jag tog kinesisk soja, och det torkar ju.

Sant att kontrollen borde vara fuktig. Men hon hade nästan ingenting på smör-lappen, och inget på soja-såsen, och de var blöta. Sojan kan ha torkat lite som sagt.

Myran, det blir slätt iaf, skaver inte. Men på det riktiga testet ska det vara små koppar, jag vet inte hur stora det är, men vad tror ni som gjort det? Kan tänka mig att S hatar dem...

• falken

Burger King - GÖTT, har alltid gillat dem bäst. Dit ska vi gå jag och dotra.

Mamsie, tur att vi tar bättre hand om våra råttor än våra barn i landet Sverige... Signe är förresten också stenhård+diarré just nu, hon stånkar om nätterna, och dagarna med för den delen. Gav henne mikrolax idag. Tror det är för att hon varit sjuk och inte druckit ordentligt.

Låter bra att byta doktor där... Visst, det KAN ju vara så, men har man inte uteslutit att eksemen har med matallergi att göra på att i övrigt atopiskt barn, så är sannolikheten bra mycket högre att de faktiskt har det. Krånglig mening...

• falken

Förresten så är det fortfarande svaga prickar kvar efter vete-lappen, det är 1½ vecka sen nu. Tror inte att det har med fuktig hud att göra faktiskt. Hoppas det försvinner tills nästa patchtest?

• falken

Jag är faktiskt jäkligt nyfiken på vad ni hittar om ni gör egna lapp-test Gruppsykos!!

• falken

Trött mamma här...

Inatt varknade Signe vid 23.30 och skrek och skrek som en galning. Sen vaknade hon igen vi 02, gick lite fortare då. Hon var helt rabiat som hon brukar va vid ont i magen, tycker så hemskt synd om henne Det la sig efter nån halvtimme, det bubblade i magen en massa och kom en massa fisar. Men nu har hon ju varit sjuk i 5-6 dagar med feber, så idag får de nog gå till doktorn - kan ju va en öroninflammation tex? Men då lättar det inte när man får fisa iofs.

Hon var ju knölig igår natt med, men då hade hon inte bajsat på 3 dgar, och hon fick ett microlax igår med god utdelning.

Vad tusan är detta nu då? Är hon supekänslig mot vete, som vi inte plockat bort helt riktigt än på dietistens order - vi är ju fortfarande under utredning. Jag gjorde ju lite müsli, på ej helt ren havre, kanske är det?

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!