• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Oj, vilken skatt! Man undrar hur folk överlevde innan internet?

Har läst igenom alla tråd-tipsen du luskade fram igår *tusen tack och kram*, och känns som man har lite mer på fötterna nu. Ingen vetestärkelse, tex. Oatley kan gå, och ibland inte, enligt nån. Det är så bra när vuxna allergiker talar om hur de mår av olika grejer, det kan ju barnen inte riktigt visa.

Vi var på barnmottagningen idag, och gjorde pricktest. Det var noll på allt, som väntat. Men de hade inte på ärt, korn och råg tyvärr. Så fick vi ta många provrör för att kolla upp RAST på en massa grejer, inklusive gluten. Hoppas hoppas hoppas det inte är gluten.

Går fortfarande omkring och är lite nere. Men jag tror det kommer kännas bättre när man blivit lite van och arbetat in hur man ska göra med produkterna. Och förstås - när man ser resultatet av ett piggare barn!

Men då måste jag nog får en sån här också:
    www.pixmania.com/se/se/240257/art/kitchenaid/
    för det lär nog bli en del baka!

• falken

fairyfloss - jag blev jättenyfiken på hur du gör egen mjölk och ost av dina frön o nötter? Inte för att jag skulle våga ge det till Signe just nu, men om hon blir äldre och har kvar sina allergier så vore det ju guld. Eller till sig själv, för det låter så gott.

Vi har flera mjölkfria margariner i Sverige, det är skönt. Och jättemycket bra ersättningsprodukter. Men det är havre i det mesta, så det vore ju väldigt besvärligt att inte tåla det.
    Tar det väldigt mycket tid från dig att hålla på med alla bak?
    Jag hinner ju ingenting känns det som, halvfabrikat är ju småbarnsförälderns bäste vän.

Det låter som värsta GI-dieten, stenåldersmat. Det är ju toppmodernt nu,och grymt nyttigt.

• falken

Kavat - det måste va jättesvårt att klura ut vad de inte tål när man ammar. Först fördröjningen från dig - bröstmjölken, sen till att hans mage reagerar, och det kan ju ta några timmar. Ska du inte åka upp till NÄL ändå...?

Man blir ju psycho och funderar och funderar vad de kan ha ätit. Men vete är ju också en grej som finns i allt, och det är ju vanligare att vara allergisk mot det än konserveringsmedel. Om tarmen är i dåligt skick så blir de ju inte bra direkt heller, när man utesluter. Då får man inget snabbt kvitto på att de tål maten heller.

Men nu när jag vet om vete så är det mycket som får en förklaring. Tex blev S så dålig en natt mellan sön/mån - natten innan jag skulle börja på ett nytt jobb faktiskt! Åh vad jag funderade, vi hade ätit en ordinär köttfärssåsmiddag, som vi alltid gör, och så hade vi varit o fikat. Jag hade med köpta hallongrottor, utan ägg o mjölk. Och jag har lus-läst på tillsatsämnen på innehållförteckningen 1000 ggr, och inte fått ihop det. Men det var ju vetet...

I öl är det ju malt från korn bl.a., som är ett sädesslag. Om man inte tål sädesslagen så tror jag man ska undvika malt också. Kommer inte ihåg om det var vid gluten också eller hur det var.

Signe verkar må fint förresten, vet inte hur hon bajsat idag. Mattanten på dagis gör nog ett gott jobb. Hon har tydligen ätit ofantliga mängder mat idag, både på dagis och hemma - gud vad roligt!!

• falken

hge: Jo, de har ju bedyrat detta på dagis. Och tydligen så åt de soppa med äggnudlar i på dagis, men det vägrade S att äta. Men visst, man vet ju aldrig.
    Iofs så har vi trott ett tag att det är nåt mer hon inte tål, hon har legat o gråtit om nätterna ibland när vi inte fattat varför, och vi själva har gett henne all mat. Och där jag vet att hon har frossat i vetekakor tex. Och det blev ju starkt pos på vete-lappen på mitt hemgjorda lapptest.

Nu ska vi ju upp till NÄL nästa vecka och göra ett kontrollerat lapp-test, och få en lite säkrare diagnos. Sen får man ju provocera som vanligt för att veta säkert.
    Men jag hoppas att du har rätt

• falken
    Snutten skrev 2008-03-11 21:33:47 följande:
    Falken och hge: angående smulor osv på dagis så har min dotter stödpersona 20 timmar /vecka som städar extra eftersom hon har så mycket allergier och hon måt markant bättre efter de började med det. Inte bara i allergierna utan även mindre infektioner osv.
    Såg att du just blivit av med din, vad synd. Kan det inte vara läge för ett allergi-dagis om hon har det så jobbigt?

Vi har bestämt oss för att köra på vete fullt ut nu. Så får vi provocera sen. Tycker det finns väldigt mycket som tyder på det, och rent objektivt så har vi ju ett positivt lapptest.
    Allt det här tvivlet gör mig galen, och hur petig ska man va med ev kontaminerade havreprodukter osv? Känns som att alla just nu tror att jag hittar på - dagisperonal, bvc, dietisten, ibland även min man, och det gör ju att det känns ännu jobbigare. Det är jäkligt tungt att plocka bort vete, känns som att bli av med en god vän.
  • falken

Word. Och, vi har ju en plan, ska tom få göra evidence-based-patch-tests (ett fint uttryck vi använder oss av inom proffesionen ) och bli ännu klokare. Tror bara jag behöver en ny rejäl skopa TÅLAMOD!

• falken
    Snutten skrev 2008-03-12 08:16:55 följande:
    Falken: jag har inte blivit av med stödet ännu riktigt och jag tänker inte bli av med det heller. Nu har tigermorsan i mig kommit fram!
    Gott att höra
  • falken

Jo, men Mamsie, det där är lite äpplen o päron tror jag

På dagis har man trängt ihop 15-20 ungar i trånga lokaler. De brottas och byter nappar och slickar på golvet på ett sätt som vi vuxna inte (?) gör. Så att bli av med alla de mänskliga sjukdomsalstrande bakterier och virus som frodas på alla dörrhandtag och hörn på dagis, det är ett lyft för alla barn.

Men att vi däremot har börjat leva så avskilt ifrån djur och natur, och tvättar oss så pass mycket och ofta, och har vår mat i kylskåp, och är så mycket inomhus osv, det gör att vi inte träffar lika många - naturligt förekommande men inte sjukdomsalstrande, bakterier och virus, som hade kunnat träna vårt immunförsvar. (lång mening)

Jag tror ju tex at Signes allergier började löpa amok när hon fick sin långa antibiotikakur. Och så har man ju sett goda resultat med självutläkning av matallergier, och probiotika.

• falken

Snuttan , skönt att höra. Vad har hon för allergier?

Vi har varit hos dietisten idag, så nu känns det bättre faktiskt. Riktigt sugen på att göra god müsli till Signe!

Fixat en blogg, om det skulle vara nån annan som måste testa veteallergi: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!