• ACK

Barnprogram vi saknar.......

.......eller program vi såg som barn och som våra barn ser nu.

Jag såg då....och dottern ser nu (visserligen bara 5 min men ändå):
    Fem myror
    Från A till Ö

Jag saknar:
    Vilse i pannkakan (kalla mig störd 70-talist men det är sant Skrattande)
    Ville, Valle och Viktor
    Farbros Frippes skafferi
    Kroppen

det finns säkert fler program men inga som rasslar till i skallen just för tillfället

• Svar på tråden Barnprogram vi saknar.......
  • K som i katt

Jag är uppväxt på det pedagogiska 70-talet och lärde mig läsa av Magnus, Brasse och Eva. Minns också programmet med Claire Wikholm, minns inte vad det hette.

Humle och Dumle fanns på LP också. Serien med de tre norrmännen hette Professor Drövels hemlighet, skulle vara kul att se igen. Och å Farbror Frippes skafferi med Martin Ljung. När han öppnade burkarna kom det en film.

Och så förstås Maten och kroppen med Jan Bergqvist. Lysande.

• Bebbe2006
    jossansstuff skrev 2008-03-08 00:30:51 följande:
    Kommer någon ihåg "lilla blå" Elefanten som badade i badkaret och bet sönder en penna, bläcket rann ut och från den stunden var han blå! Så himla söt!
    Det ringer en klocka någonstans långt bak i bakhuvudet.....men jag kan inte riktigt minnas vad det är.
  • Bebbe2006

Men kommer ni ihåg "Sommarmorgon"? Innan programmen började var det ett intro med getingsurr. Precis när klockan slagit 9:00 (?) och innan hallåan kom tror jag att det visades.

Skulle vilja se det igen.

• Balehead
    Bebbe2006 skrev 2008-03-10 01:48:09 följande:
    Men kommer ni ihåg "Sommarmorgon"? Innan programmen började var det ett intro med getingsurr. Precis när klockan slagit 9:00 (?) och innan hallåan kom tror jag att det visades.Skulle vilja se det igen.
    Det var inte getingar - det var myggor. Bakgrunden var orange, och myggorna surrade förbi innan de satte sig tillrätta bredvid varandra.
  • Balehead
    missimi skrev 2008-03-09 20:44:46 följande:
    Vil ha red på vad detta barnprogram kan heta. Det var barn som inte fick skratta för då kom dom till ett annat land? till en ond farbror eller nåt sånt. Någon som vet?Skrev om detta i en annan tråf för längesedan och då var det någon som visste men jag kommer inte ihåg nu...
    Kan det inte ha avrit Kåldolmar och Kalsipper, där de onda kungarna höll barnen inspärrade?
  • Balehead
    Torparn skrev 2008-03-09 20:46:32 följande:
    Är det någon som minns en engelsk serie som handlade om några barn som gick in i en grotta och kom bort sig? Den var äventyrlig och otäck vill jag minnas.....
    Jag tror att serien var australiensisk/nya zeeländsk. Har ett vagt minne av den, om vi tänker på samma, vill säga. Den här utspelade sig på 1800-talet tror jag.
  • Leonie

Jag saknar "Ballongen spricker" som jag tyckte var hur bra som helst när jag var liten!

Kommer ni ihåg när barnprograms-introt var som en båge i en massa färger?

(Minns också "Lilla Blå" vagt, som någon nämnde).

• Torparn

Ballongen spricker!! Det lät bekant som bara den....mer information tack

Båge med en massa färger är det Baltazar?

Svar på tråden Barnprogram vi saknar.......