• jojoje

Gallstensoperation!

Är det någon som opererat bort gallan? Hur var det? Har man ont efteråt mm. berätta... Ska göra operation i Eskilstuna, är det någon som gjort det där och vet om de är bra? Hur länge fick ni vänta på operation där....Är livrädd, men samtidigt vill jag ha det gjort så jag slipper ha ont och kan äta vad jag vill. SNÄLLA SKRIV!!!!

• Svar på tråden Gallstensoperation!
  • Vicryl

Som så många redan har skrivit så opereras de allra flesta gallblåsor idag laparoskopiskt, dvs med titthålsteknik. Man gör då 4 små hål i buken, ett i naveln som är lite större (ca 2cm), ett nedanför vänstra revbensbågen som är lika stort som det i naveln och 2 st på höger sida av buken som bara är ca 1 cm stora. Under operationens gång så fylls buken med gas (koldioxid) för att blåsa upp den så att man får fri sikt och kommer åt med instrumenten. Det är detta gastryck som sedan kan ge upphov till smärta i axlarna, framför allt höger axel. Operationen tar för det mesta inte mer än 30-45 minuter och snitten på magen brukar sys med tråd som försvinner av sig själv. Ibland använder man en nylontråd och då får några enstaka stygn plockas bort av ex distriktssköterska efter en till två veckor. Man brukar få lokalbedövning i huden kring snitten och har därför sällan ont i själva såren direkt efter operationen.

Man måste alltid vara sövd när man opererar gallan. Det går nämligen inte att vara vaken under ett ingrepp där buken fylls med gas, eftersom det ökade trycket gör att man får svårt att andas och behöver hjälp från narkosapparatens ventilator.

I extrema fall kan man behöva öppna buken under pågående titthålsoperation, dvs man måste göra ett större arcussnitt under höger revbensbåge och plocka ut gallblåsan den vägen. Det är ovanligt och kirurgen kan ofta i förväg tala om ifall risken för detta är större än vanligt.

Jag är legitimerad operationssjuksköterska och har instrumenterat vid otaliga galloperationer, så fråga gärna om det är nåt mer du undrar.

• jojoje

Jag är som sagt jätterädd för det här, har panikångest och tar stesolid vid behov, kan man göra det innan och efter operation?

Vicryl skrev 2008-03-28 14:56:41 följande:
    Som så många redan har skrivit så opereras de allra flesta gallblåsor idag laparoskopiskt, dvs med titthålsteknik. Man gör då 4 små hål i buken, ett i naveln som är lite större (ca 2cm), ett nedanför vänstra revbensbågen som är lika stort som det i naveln och 2 st på höger sida av buken som bara är ca 1 cm stora. Under operationens gång så fylls buken med gas (koldioxid) för att blåsa upp den så att man får fri sikt och kommer åt med instrumenten. Det är detta gastryck som sedan kan ge upphov till smärta i axlarna, framför allt höger axel. Operationen tar för det mesta inte mer än 30-45 minuter och snitten på magen brukar sys med tråd som försvinner av sig själv. Ibland använder man en nylontråd och då får några enstaka stygn plockas bort av ex distriktssköterska efter en till två veckor. Man brukar få lokalbedövning i huden kring snitten och har därför sällan ont i själva såren direkt efter operationen.Man måste alltid vara sövd när man opererar gallan. Det går nämligen inte att vara vaken under ett ingrepp där buken fylls med gas, eftersom det ökade trycket gör att man får svårt att andas och behöver hjälp från narkosapparatens ventilator.I extrema fall kan man behöva öppna buken under pågående titthålsoperation, dvs man måste göra ett större arcussnitt under höger revbensbåge och plocka ut gallblåsan den vägen. Det är ovanligt och kirurgen kan ofta i förväg tala om ifall risken för detta är större än vanligt.Jag är legitimerad operationssjuksköterska och har instrumenterat vid otaliga galloperationer, så fråga gärna om det är nåt mer du undrar.
  • Vicryl
    Svar på #22
    jojoje skrev 2008-03-28 15:47:31 följande:
    Jag är som sagt jätterädd för det här, har panikångest och tar stesolid vid behov, kan man göra det innan och efter operation?
    Jag tycker inte att du ska ta några mediciner på operationsdagen innan du pratat med den läkare som ska operera eller söva dig. De vill säkert premedicinera dig efter deras egna protokoll och då kan det hända att det inte är så bra med Stesolid i kombination med det... Men det ska du fråga läkaren om innan, du kommer ju att få träffa narkosläkaren i god tid innan operationen för en så kallad narkosbedömning. Han/hon kan svara dig på de frågorna då.
  • Tina83

kan ni berätta lite om era symptom?

jag ska in på ultraljud av gallan, levern och bukspottkörteln. har troligen fel på gallan. har haft ont av och till 1.5 år nu. hade även ett anfall 2004, och då gjorde det så satans ont att jag trodde jag skulle dö. spydde nå gult, luktade skitskumt.

• jojoje
    Tina83 skrev 2008-03-28 18:56:08 följande:
    kan ni berätta lite om era symptom?jag ska in på ultraljud av gallan, levern och bukspottkörteln. har troligen fel på gallan. har haft ont av och till 1.5 år nu. hade även ett anfall 2004, och då gjorde det så satans ont att jag trodde jag skulle dö. spydde nå gult, luktade skitskumt.
    Jag har en molande värk bak i ryggen i stort sett hela tiden, men sen kommer det ordentliga anfall titt som tätt, och då tror jag att jag ska dö, det gör asont. Nu har jag fått medicin som lindrar vid anfallen, men jag hoppas att jag får ta bort den snart, ska träffa kirurgen nästa vecka.
  • musli
    Vicryl skrev 2008-03-28 14:56:41 följande:
    Som så många redan har skrivit så opereras de allra flesta gallblåsor idag laparoskopiskt, dvs med titthålsteknik. Man gör då 4 små hål i buken, ett i naveln som är lite större (ca 2cm), ett nedanför vänstra revbensbågen som är lika stort som det i naveln och 2 st på höger sida av buken som bara är ca 1 cm stora. Under operationens gång så fylls buken med gas (koldioxid) för att blåsa upp den så att man får fri sikt och kommer åt med instrumenten. Det är detta gastryck som sedan kan ge upphov till smärta i axlarna, framför allt höger axel. Operationen tar för det mesta inte mer än 30-45 minuter och snitten på magen brukar sys med tråd som försvinner av sig själv. Ibland använder man en nylontråd och då får några enstaka stygn plockas bort av ex distriktssköterska efter en till två veckor. Man brukar få lokalbedövning i huden kring snitten och har därför sällan ont i själva såren direkt efter operationen.Man måste alltid vara sövd när man opererar gallan. Det går nämligen inte att vara vaken under ett ingrepp där buken fylls med gas, eftersom det ökade trycket gör att man får svårt att andas och behöver hjälp från narkosapparatens ventilator.I extrema fall kan man behöva öppna buken under pågående titthålsoperation, dvs man måste göra ett större arcussnitt under höger revbensbåge och plocka ut gallblåsan den vägen. Det är ovanligt och kirurgen kan ofta i förväg tala om ifall risken för detta är större än vanligt.Jag är legitimerad operationssjuksköterska och har instrumenterat vid otaliga galloperationer, så fråga gärna om det är nåt mer du undrar.
    Ligger just i detta nu på kirurg-avdelningen i väntan på operation på tisdag. Jag tillhör ett av de fall där man kommer att börja med titthålsoperation MEN mest troligt måste jag öppnas med arcussnitt för att kunna rensa gallgångarna som är igensatta, därav har jag fått en retning på bukspottskörteln... Är SKITnervös men sjuksyrrorna har lovat mig trevliga lugnande medel som gör att jag kommer att sväva på rosa moln ner till operationen... Har riktig panik-ångest inför operationer överhuvudtaget...
  • natjess

hej hej !
    ja va precis som dig panikattacker och trodde ja skulle do eller fa en allrgishock mot narkosen ....men operationen gick jatte bra forutom att ja fick en inre blodning efter at , a fick operars igen men de e en valdigt liten risk att de kan handa och nu tva veckor senare mar ja toppen a har knappt ont alls a de e efter tva operationenr de !!! ja har nog aldrig matt sa bra som ja gor nu !!
    ha de bast !
    allt ska nog ga bra !!!

• snobben

Jag opererade bort gallan för flera år sedan och mår bra...men kan få lite känningar i bland. ett par gånger har jag fått såna kramper så jag blivit sängliggandes i ett par dagar. men då har jag också ätit väldigt dålig mat med mycket fett och det är ju inte så bra alla gånger. Men oroa dig inte. Du kommer må såå mycket bättre efter op än du gör innan. Man sövs och det görs med titthål, det är en enkel operation och du återhämtar dig snabbt.

Om du har det besvärligt, tänk då på en tax som försöker ta sig fram i djup snö.
  • musli

Nja, så enkelt kommer det inte att bli... Öppen buk-operation blir det, inflammerat som det är, plus att de måste det för att komma åt att rensa gallgångarna som är igensatta av stenar... 4 - 5 timmars operation räknar de med... Men som sagt jag får lugnande innan!

• Vicryl
    Svar på #29
    musli skrev 2008-03-30 00:15:30 följande:
    Nja, så enkelt kommer det inte att bli... Öppen buk-operation blir det, inflammerat som det är, plus att de måste det för att komma åt att rensa gallgångarna som är igensatta av stenar... 4 - 5 timmars operation räknar de med... Men som sagt jag får lugnande innan!
    Jobbigt läge... Men 4-5 timmars operationstid låter verkligen mycket... De måste mena den totala tiden, med förberedelse och uppvak inräknat..?
Svar på tråden Gallstensoperation!