• jojoje

Gallstensoperation!

Är det någon som opererat bort gallan? Hur var det? Har man ont efteråt mm. berätta... Ska göra operation i Eskilstuna, är det någon som gjort det där och vet om de är bra? Hur länge fick ni vänta på operation där....Är livrädd, men samtidigt vill jag ha det gjort så jag slipper ha ont och kan äta vad jag vill. SNÄLLA SKRIV!!!!

• Svar på tråden Gallstensoperation!
  • musli
    Vicryl skrev 2008-03-30 12:35:07 följande:
    Svar på #29 Jobbigt läge... Men 4-5 timmars operationstid låter verkligen mycket... De måste mena den totala tiden, med förberedelse och uppvak inräknat..?
    Nu har jag kanske sån jädrans tur att stenen i gallgången har tagit sig därifrån!!! Så förhoppningsvis så räcker det nu med titthålsoperation!

Nä, 4 - 5 timmars operationstid var inte mycket sa han när det gällde att rensa olika gallgångar också. Eventuellt hade de inte kommit åt genom operations-öppningen utan kanske hade fått kalla upp endoskopi-gänget som fått gå ner genom hals, mage, tolvfingertarm och rensat från det hållet under operationen så nä, 4 - 5 timmar låter normalt i mina öron...

Men nu slipper jag kaaaanske det!!!!
  • Vicryl
    Svar på #31
    Åh, vad skönt! Jag håller tummarna för dig!
    musli skrev 2008-03-30 13:32:36 följande:
    Nu har jag kanske sån jädrans tur att stenen i gallgången har tagit sig därifrån!!! Så förhoppningsvis så räcker det nu med titthålsoperation!Nä, 4 - 5 timmars operationstid var inte mycket sa han när det gällde att rensa olika gallgångar också. Eventuellt hade de inte kommit åt genom operations-öppningen utan kanske hade fått kalla upp endoskopi-gänget som fått gå ner genom hals, mage, tolvfingertarm och rensat från det hållet under operationen så nä, 4 - 5 timmar låter normalt i mina öron... Men nu slipper jag kaaaanske det!!!!
  • jojoje

Nu har jag varit på besök hos kirurgen, jag ska operera mig så fort som möjligt. Jag har så´n panik för det här, usch... Är det någon som har opererats på Kullbergska i Katrineholm???? Är lite orolig för det. Är det någon som kan lugna mig??? vad händer när man kommer dit, har man mycket ont efteråt, eller räcker det med typ alvedon mot det onda...jag skulle iallafall va kvar en natt på sjukhuset. Jag vill veta ALLT som händer...nu får jag äta lugnande för att jag vet att jag ska in, men inte när...har sån panikångest....snälla hjälp mig!!!

• j 3 n N y

Sätt dig ner och andas lugnt. Jag minns inte att jag hade ont alls efteråt. Du har haft gallstensanfall och det är tusen gånger värre än den lilla värken du eventuellt kommer ha efteråt. Det kommer nog kännas lite som träningsvärk, det är vad jag kan jämföra det med.

När du kommer dit kommer det vara någon som tar emot dig och tar hand om dig. När jag har blivit sövd har alla läkare och sköterskor alltid varit väldigt måna om att jag ska må bra, det handlar ju om dig! Du kommer få lugnande innan du blir sövd så du behöver inte vara orolig för att sövas med panikångest.

Ta det lugnt, försök att inte vara orolig. Det värsta har du redan gått igenom (gallstenen), och det med råge!

• majanli

Hej jojoje, jag väntar ochså på en op.tid för gallan. Har varit jätterädd hela tiden. Och som någon skrev var jag rädd för att reagera på narkosen o alla mediciner som ges. Men så var jag tvungen att göra en annan undersökn. som krävde narkos o lugnande mediciner, och efter det så känner jag mig inte nervös längre utan ser fram emot den dag jag äntligen får ta bort gallan, dom kommer att börja med titthål men sa att dom förmodligen får göra en öppen op. för min gallblåsa är fylld med stenar.
    Lycka till.
    Du får gärna inboxa mig.

• jojoje

Tack för de lugnande orden. Jag är också orolig för hur det ska bli med min 6mån. bebis...kan jag ta hand om honom själv efter operationen?
    sjögurka 79 skrev 2008-04-10 13:47:38 följande:

Sätt dig ner och andas lugnt. Jag minns inte att jag hade ont alls efteråt. Du har haft gallstensanfall och det är tusen gånger värre än den lilla värken du eventuellt kommer ha efteråt. Det kommer nog kännas lite som träningsvärk, det är vad jag kan jämföra det med.När du kommer dit kommer det vara någon som tar emot dig och tar hand om dig. När jag har blivit sövd har alla läkare och sköterskor alltid varit väldigt måna om att jag ska må bra, det handlar ju om dig! Du kommer få lugnande innan du blir sövd så du behöver inte vara orolig för att sövas med panikångest.Ta det lugnt, försök att inte vara orolig. Det värsta har du redan gått igenom (gallstenen), och det med råge!
  • j 3 n N y
    jojoje skrev 2008-04-10 14:00:13 följande:
    Tack för de lugnande orden. Jag är också orolig för hur det ska bli med min 6mån. bebis...kan jag ta hand om honom själv efter operationen?sjögurka 79 skrev 2008-04-10 13:47:38 följande:
    Jag hade ju ingen bebis när jag opererade mig men jag flög hem dagen efter minns jag och det gick jättebra (pluggade på Gotland på den tiden). Är inte pappan hemma kanske du kan be en vän att vara beredd att vara lite stand-by det första dygnet? Det kommer gå så bra!! Det är ett litet ingrepp.
  • jojoje

Skönt att höra...Det är ju så många som skrivit om massa svåra komplikationer efteråt så man blir ju mörkrädd...
    sjögurka 79 skrev 2008-04-10 14:06:16 följande:

Jag hade ju ingen bebis när jag opererade mig men jag flög hem dagen efter minns jag och det gick jättebra (pluggade på Gotland på den tiden). Är inte pappan hemma kanske du kan be en vän att vara beredd att vara lite stand-by det första dygnet? Det kommer gå så bra!! Det är ett litet ingrepp.
  • Kami74

Jag opererade bort gallan för ca 7 år sedan och visst gjorde det ont efteråt, men efter en vecka var jag tillbaka i skolan utan problem. Jag var överviktig då och kunde inte använda titthålsop. Jag kan fortfarande få ont, om jag t.ex. tar medicinen citodon som av någon anledning inte funkar med gallstensproblem, men har aldrig ont annars. Så det ordnar sig och du slipper den fruktansvärda värken efter att det är fixat. Koncentrera dig på hur skönt det kommer att bli när det väl är klart

• jojoje

Tack, det kändes skönt att höra...jag äter i alla fall aldrig citodon eller Cocillana (eller vad den nu heter den där hostmedicinen).

Kami74 skrev 2008-04-10 15:22:39 följande:
    Jag opererade bort gallan för ca 7 år sedan och visst gjorde det ont efteråt, men efter en vecka var jag tillbaka i skolan utan problem. Jag var överviktig då och kunde inte använda titthålsop. Jag kan fortfarande få ont, om jag t.ex. tar medicinen citodon som av någon anledning inte funkar med gallstensproblem, men har aldrig ont annars. Så det ordnar sig och du slipper den fruktansvärda värken efter att det är fixat. Koncentrera dig på hur skönt det kommer att bli när det väl är klart
Svar på tråden Gallstensoperation!