• jojoje

Gallstensoperation!

Är det någon som opererat bort gallan? Hur var det? Har man ont efteråt mm. berätta... Ska göra operation i Eskilstuna, är det någon som gjort det där och vet om de är bra? Hur länge fick ni vänta på operation där....Är livrädd, men samtidigt vill jag ha det gjort så jag slipper ha ont och kan äta vad jag vill. SNÄLLA SKRIV!!!!

• Svar på tråden Gallstensoperation!
  • j 3 n N y

Oj vad ni skrämmer TS, hon var ju livrädd redan innan!

Jag blev helt bra efter min operation (i Visby) på våren 2000. Kan inte komma ihåg att jag hade ont överhuvudtaget efteråt, och nu lever jag precis som vanligt. Har inga känningar oavsett vad jag äter. Jag har fyra små ärr på magen som knappt syns. Tror det kommer gå jättebra!

• jojoje

sjögurka 79 skrev 2008-03-14 10:49:51 följande:

Oj vad ni skrämmer TS, hon var ju livrädd redan innan!Jag blev helt bra efter min operation (i Visby) på våren 2000. Kan inte komma ihåg att jag hade ont överhuvudtaget efteråt, och nu lever jag precis som vanligt. Har inga känningar oavsett vad jag äter. Jag har fyra små ärr på magen som knappt syns. Tror det kommer gå jättebra!
    Tack för att du förstår. Lider av panikångest så jag är redan totalt panikslagen. En stor kram till dig.
  • Jennie med ie

jojoje, vill du bara få höra att det blir problemfritt efteråt eller vill du faktiskt vara införstådd med och beredd på att du kan få känningar även efteråt? Jag menar i alla fall inte att skrämma dig, men så många tror att efter en operation så är allt frid och fröjd men så behöver det tyvärr inte bli alltså av de oraker jag nyss skrev. Däremot blir i princip alla _bättre_ efteråt....

• jojoje

Jennie med ie skrev 2008-03-14 11:11:55 följande:

jojoje, vill du bara få höra att det blir problemfritt efteråt eller vill du faktiskt vara införstådd med och beredd på att du kan få känningar även efteråt? Jag menar i alla fall inte att skrämma dig, men så många tror att efter en operation så är allt frid och fröjd men så behöver det tyvärr inte bli alltså av de oraker jag nyss skrev. Däremot blir i princip alla _bättre_ efteråt....
    Klart jag vill höra hur det är....
  • lishe

Ja jag mår mycket bättre nu efter operationen i alla fall. Har inte haft några smärtsamma anfall alls utan mer en obehagskänsla i det området om jag äter mycket ägg eller den där hostmedicinen jag nämde.

• jojoje

Är det inte fler som har erfarenheter...jag är jätterädd och vill veta så mycket som möjligt!!!

• städfia
    jojoje skrev 2008-03-14 10:44:05 följande:
    Är det inte någon som blivit helt bra efter operation?
    Jo jag har! kan äta allt som jag inte klara av innan!

Op tog inte så lång tid men i Ystad fick man ligga kvar över natten som rutin! Klart jag hade ont efteråt, men efter några dagar släppte det oxå!
    Kram och lycka till!
  • CMH

Jag opererade bort gallblåsan i onsdags, så himla skönt att det är gjort!
    Har ont i magen nu och har lite svårt att röra mig, men det är ingenting mot hur jäkla ont det gör att ha gallstensanfall!
    Tyckte mest det var obehagligt att bli sövd, men det var inte så farligt som jag trodde..
    Jag födde barn den 9 januari i år, två veckor senare fick jag mitt första gallstensanfall och har haft flera stycken sen dess, läkarna bedömde att en operation var tvungen att göras så fort som möjligt för att jag hade dåliga levervärden. annars brukar dom vänta tills man slutat amma..
    Jag var också skit nervös innan, inget kul att bli opererad när man nyss fått barn, fick för mig att jag skulle dö och aldrig få se min son mer osv, men så blev d ju inte :)
    En titthålsoperation är ju ett litet ingrepp jämfört med andra operationer..
    Jag fick iaf åka hem på eftermiddagen (operationen gjordes på morgonen och tog ca 45 min) var mycket trött efter, men känner mig riktigt pigg idag!
    Lycka till det går säkert jätte bra! Hoppas även att vi slipper anfallen efter våra operationer!!

Egon 080109
  • jojoje

Kan man ta hand om barnet själv de första dagarna efter operationen eller måste man ha någon hemma som hjälper till???

CMH skrev 2008-03-28 11:20:20 följande:
    Jag opererade bort gallblåsan i onsdags, så himla skönt att det är gjort! Har ont i magen nu och har lite svårt att röra mig, men det är ingenting mot hur jäkla ont det gör att ha gallstensanfall! Tyckte mest det var obehagligt att bli sövd, men det var inte så farligt som jag trodde.. Jag födde barn den 9 januari i år, två veckor senare fick jag mitt första gallstensanfall och har haft flera stycken sen dess, läkarna bedömde att en operation var tvungen att göras så fort som möjligt för att jag hade dåliga levervärden. annars brukar dom vänta tills man slutat amma..Jag var också skit nervös innan, inget kul att bli opererad när man nyss fått barn, fick för mig att jag skulle dö och aldrig få se min son mer osv, men så blev d ju inte :) En titthålsoperation är ju ett litet ingrepp jämfört med andra operationer..Jag fick iaf åka hem på eftermiddagen (operationen gjordes på morgonen och tog ca 45 min) var mycket trött efter, men känner mig riktigt pigg idag! Lycka till det går säkert jätte bra! Hoppas även att vi slipper anfallen efter våra operationer!!
  • CMH

Min sambo är hemma och hjälper mig till på måndag, klarar inte att bära min bebis själv :( men om ett par dagar borde det går bra igen, man ska ju inte lyfta o bära tungt första dagarna efter en operation.. Han får lyfta honom till skötbordet, bära runt på honom, lyfta honom till mig när jag ska amma osv..

Egon 080109
Svar på tråden Gallstensoperation!