• jojoje

Gallstensoperation!

Är det någon som opererat bort gallan? Hur var det? Har man ont efteråt mm. berätta... Ska göra operation i Eskilstuna, är det någon som gjort det där och vet om de är bra? Hur länge fick ni vänta på operation där....Är livrädd, men samtidigt vill jag ha det gjort så jag slipper ha ont och kan äta vad jag vill. SNÄLLA SKRIV!!!!

• Svar på tråden Gallstensoperation!
  • lishe

Ska du operera bort gallblåsan alltså? Det har jag gjort och det gör inte alls ont :) Det görs ju med titthålsteknik så ärren blir obetydliga. Det stramar i magen efteråt men det kan man ju förvänta sig. Det som gör ont är också ansamlingar av gaser/luft som finns i kroppen efter ingreppet. Det blir snabbt bättre när man rör på sig.

jag opererades i Uppsala och för mig var det ingen väntetid eftersom det blev akut. Jag åkte in med hemska smärtor och fick vänta ett antal timmar eftersom de inte bedömde det som akut. De gav mig morfin mot smärtan och tyckte att jag kunde åka hem och kontakta VC för en remiss. När jag låg där och tog igen mig så blev huden gul...och då blev det lite halvbråttom, Som tur var.

• lishe

jag kan dock fortfarande få besvär av vissa födoämnen. Jag är försiktig med ägg. Sen finns det en hostmedicin som jagt ycker gör det värre också

• HelHel

Jag opererades i nov-07 med titthål hade då väntat sedan juni på tid.
    Efter op hade jag väldigt ont i höger axel men det är som sagt pga att de blåser upp magen med gas för att komma åt bättre, det går över fort. Du får ju smärtstillande. Jag opererades kl 8.15, var uppe på benen vid kl 10 ungefär och åkte hem kl 16 =)
    Man är ju väldigt trött och känner sig överkörd av ett tåg =) Hade ont ca 5 dagar efteråt, värst var dag 2 och 3 tycker jag.
    Lycka till!

• God Is A Girl

Ska inte säga min operationsupplevelse, meen måste bara tillägga att man inte kan äta vad man vill efter heller alltid.

Kan fortfarande inte äta det jag inte kunde äta när jag hade gallan kvar. och jag opererades för 1½ år sen..

• jojoje

Är man sövd under operation? Varför kan man inte äta allt efter operationen? Då har man ju inga stenar som kan sätta sig i gallgångarna kvar....

• God Is A Girl

Jo man är sövd.
    För att gallgångarna fortfarande kan få kramper trots att stenarna och galla int eär kvar, engallgångarna finns alltid kvar.

• Jennie med ie

Jag fick min gallblåsa bortopererad för 8 år sedan efter att ha haft _dagliga_ kramper ett bra tag. Efter operationen har jag problem _ibland_, men ett par gånger har det varit riktigt rejält så jag fått åka till sjukhus. Så mer sällan men istället kraftigare. Gallgångarna har man ju kvar och gallan produceras i levern, vissa födoämnen likväl som stress t ex kan lka utsändringen av galla och det kan skapa kramper, och det kan bildas grus i gångarna också.

• skorpionen80

Tänk också på att du inte "tål" många mediciner om du inte har gallblåsan kvar. Inte alltid läkaren tänker på att fråga det, så det är bra om man själv påpekar det.

• jojoje

Är det inte någon som blivit helt bra efter operation?

• MaijaO

JAg har blivit helt bra. Jag kan dock inte säga så mycket om op. eftersom jag gorde en öppen bukop. p.g.a. graviditet. Men det gick bra det med.

Svar på tråden Gallstensoperation!