Inlägg från: Solaika |Visa alla inlägg
  • Solaika

Sockerpullornas tråd

Flickor.. lite akut hjälp.. finns det äggfritt alternativ till kristyr?

Kom och gå en mil i mina mockasiner, innan du bedömer vem jag är.
  • Solaika

Fru humla - glasyr fungerar inte eftersom det är blommor och blad som en bekant med äggallergiska barn vill göra. Alltså, något som fungerar på samma sätt som kristyr men som inte innehåller ägg. Glasyr är ju rinnigt.

MariaX - Vad säger du? Räckte den inte till att täcka? Det låter mycket märkligt. Det problemet har jag bara när tårtorna är typ 30 cm i diameter o 10 cm höga.. men det kan ju ha sin förklaring. Trist att det trilskades så mycket med dig. Tårtan blev iaf jättesöt till slut!

• Solaika
    Ankmor skrev 2008-04-17 19:06:44 följande:
    Fru Humla ookeejj jag fattar! Helt ok koncept på den "utbildningen" heheMariaX tråkigt att det krånglade så, men slutresultatet blev ju toppen! Kanske lite sent men Kristyr utan ägg
    Inte alls för sent. Alldeles lagom. Tack så jättemycket!
  • Solaika
    Jättefin tårta Greeneyes!

Två frågor.. När va det vi sa att vi skulle ha träff?
    Va tror ni om vit choklad och passionsfrukt?
  • Solaika

Tack rimmis! Det låter bra

50-tals färger.. Vad tänker ni då? Vinröda gerbera och murgröna ska vara dekor.

• Solaika
    Aiwendil skrev 2008-04-22 09:06:42 följande:
    Jag bor i Åkersberga.... 3 mil norr om sthlm
    Men.. Det är väl bara en bit utanför Örebro vi ska vara om jag inte minns fel.. typ.. Nora?
  • Solaika
    Aiwendil skrev 2008-04-22 09:15:41 följande:
    Nja... det är ju en bit och inte har jag körkort heller...
    Jag har körkort.. men ingen bil. Just nu vet jag inte om jag kan komma. Jag hoppas det! I så fall blir det iaf tåg för min del.
  • Solaika
    Sexymala skrev 2008-04-22 18:43:00 följande:
    Rimmis: Jag bo ofta där uppe, i tanken! Kanske inte räcker fullt ut!Hade varit superkul att träffa er, och jag antar att ni vill ha mig med Jag skall tänka på den helgen, absolut. Den kommer finnas med i planeringen. Kommer dock jobba i sommar och har inte fått något schema än, men jag återkommer!Håller på att fundera på min födelsedagstårta nu. Längtar till att fylla den (med hallon, kokos och vitchoklad!!) men bävar inför dekoreringen.. Tycker inte det är kul att dekorera längre och kommer absolut inte ha så mycket tid!Så vad går lätt och snabbt att dekorera med? Spritsning blir det antagligen. Det är lätt, men tar tid! Gah! Vet inte alls när jag skall hinna! Tårtan lägger jag nog ihop på fredag, på lördag skall vi handla och det blir en heldag, sedan skall vi ut på kvällen, jag o C. Och på söndag åker vi hem till mina föräldrar tidigt för att förbereda mat och sådant inför kalaset.. Kommer inte hinna...
    Kan du inte göra dekorationer i förväg då? Som du bara lägger på? Det går ju att göra med kristyr oxå om du vill ha det. Så hade jag gjort.
  • Solaika
    Sexymala skrev 2008-04-23 19:51:54 följande:
    Hinner inte det heller.. Har full upp! Men skall se om jag hinner göra lite blommor nu ikväll eller imorgon. Tänkte kallor, de är lätta och snygga.Tänkte nästan ta fram SMBC:n jag har i frysen och spritsa med den, för att slippa göra kristyr! Det måste väl gå!? Om den får tina bra först, och vispa upp den...
    Sicket elände. Men kallor är jättefina! Det blir kanon. Det går säkert med SMBC.. iofs så kan du ju lika gärna göra kristyr nu o vispa upp den innan du använder den. Lika väl som att vispa upp SMBC
  • Solaika
    Sexymala skrev 2008-04-23 21:54:43 följande:
    Jo, vet att man kan använda kristyr igen ( men vispa upp den? den, det har aldrig jag gjort! Jag använder den som den är! och det har funkat finfint!)Men tänkte slippa jobbet att göra den, när det bara är att ta ur smbc burken ur frysen!!
    Jag vet inte.. hörde nån gång att man skulle vispa upp den.. men jag kan ju ha fel Vispa kristyr eller vispa SMBC.. du gör som du vill
Svar på tråden Sockerpullornas tråd