• Anonym (...)

När kom ni på att ni var Bi/Homo?

Som rubriken säger...
    Hur/när kom ni på att ni var Bi/Homosexuella?
    Sa det bara "klick", "oj", eller
    hur märkte ni att "jag är bi/homosexuell"?

Jag har kommit på ganska nydligen att jag är bi,
    då jag har fått känslor för en av mitt egna kön (Tjej).
    Och för mig var det både ett "klick" och ett "oj", eftersom jag inte anat det tidigare,
    utan bara tyckt att kvinnor är väldigt vackra innan...
    Men nu... är jag kär...

• Svar på tråden När kom ni på att ni var Bi/Homo?
  • Maxipaxi
    Anonym (Missuppfattning) skrev 2010-08-22 10:09:00 följande:
    Tyvärr, Maxipaxi, det du beskriver är inte vetenskap alls. (Att människor skulle antingen VARA heterosexuella eller homosexuella och därimellan kommer en liten grupp som är bisexuella.)

Däremot visar vetenskapen, bl a psykologisk, antropologisk, och sociologisk forskning att människor agerar till större eller mindre del enligt ett heterosexuellt, ett homosexuellt eller ett bisexuellt handlingsmönster.

Det som är sant är att det är en flytande skala från 1 till 100 som kan avslöja vad vi verkligen är. Om vi menar att 0 är absolut inte alls homosexuell och 100 är 100% homosexuell.
    All modern vetenskaplig forskning av relevans visar då att det är extremt få personer som ÄR 100% heterosexuella eller 100% homosexuella.

Dock är det fortfarande svårt för folk att både vara och handla efter samma norm. Men det handlar BARA om religiösa och kulturella mönster - inte om hur folk innerst inne ÄR.
    Så här kan man klassificera verkligheten härvidlag:

1. Heterosexuella
    2. Icke-heterosexuella
    2.a. homosexuella

Tråden handlar om sexuell läggning, inte om "handlingsmönster". En man som ligger med bara kvinnor är heterosexuell, oavsett hur han beter sig, och vice versa. Om han promenerar som en kvinna kan han möjligtvis vara en smula feminiserad men det har ju inte nödvändigtvis någonting med hans sexuella läggning att göra.
  • Anonym (Missuppfattning)
    Maxipaxi skrev 2010-08-22 12:40:32 följande:
    Så här kan man klassificera verkligheten härvidlag:

1. Heterosexuella
    2. Icke-heterosexuella
    2.a. homosexuella

Tråden handlar om sexuell läggning, inte om "handlingsmönster". En man som ligger med bara kvinnor är heterosexuell, oavsett hur han beter sig, och vice versa. Om han promenerar som en kvinna kan han möjligtvis vara en smula feminiserad men det har ju inte nödvändigtvis någonting med hans sexuella läggning att göra.
    Ok så om en homosexuell man av omgivningen tvingas att gifta sig med en kvinna och endast har sex med sin fru eftersom han blir bestraffad med fängelse, prygel eller döden om han har sex med män är inte homosexuell? Wow. Du och mullorna i Iran har samma tankesystem.

Det känns tryggt att veta att vi har en filosof-psykolog till hands här i FL-gänget.
    Freud, Heidegger, Hegel, Russel och de andra logiska småpojkarna kan slänga sig i väggen i häpnad över denna geniala (eller får man kanske kalla den genitala?) slutledningsförmåga!
    Grattis! 

Ps.
    (Gillade särskilt att du så okonstlat fick in härvidlag i ditt inlägg. Det kändes väldigt intelläktuällt med ett sånt svårt ord) Ds.
  • Anonym (kanske aldrig?)

Jag vet inte, har nog faktiskt inte riktigt erkänt det för mig själv än. Jag minns att min första kompis som öppet berättade att hon var lesbisk gjorde det när hon var 12 (jag 14) och jag uppfattade det som det mest naturliga i världen. Hade också flera vuxna homosexuella i min omgivning. Men tanken på att jag själv kanske var homosexuell gav mig alltid världens ångest. Jag spanade ju inte heller in tjejer jag kunde tänka mig att ha ett förhållande med, det var snarare som en sorts avundsjuka över att de var så vackert kvinnliga när jag inte var det. Tanken har kommit tillbaka då och då genom åren men jag har alltid skjutit den ifrån mig och tänkt att jag ska utforska det någon annan gång. Jag har aldrig blivit riktigt kär i en tjej. Jag har blivit kär och känt stark attraktion till flera män så jag antar att jag i så fall skulle vara bisexuell. Sanningen är att tanken på att faktiskt i verkligheten ha sex med eller vara tillsammans med en tjej är väldigt obehaglig. Är riktigt rädd för att utforska hur mycket jag tänder på tjejer för att det känns som att jag då skulle bli tvungen att avstå förhållande till män, något som är en så naturlig och självklar del av det liv jag alltid trott att jag vill ha. På senare tid har jag insett att de här tankarna nog alltid kommer att dyka upp när jag mår lite sämre även om jag är i ett förhållande. Så, så här i efterhand ångrar jag att jag inte vågade testa vart det kunde leda innan jag hittade en man jag kan se mig skaffa barn med och tillbringa resten av livet med. Det är i alla fall 3-4 år fram till dess så vi får väl se hur livet utvecklar sig.

• Anonym (Bibi)
    Anonym (kanske aldrig?) skrev 2010-08-26 10:11:20 följande:
    Jag vet inte, har nog faktiskt inte riktigt erkänt det för mig själv än. Jag minns att min första kompis som öppet berättade att hon var lesbisk gjorde det när hon var 12 (jag 14) och jag uppfattade det som det mest naturliga i världen. Hade också flera vuxna homosexuella i min omgivning. Men tanken på att jag själv kanske var homosexuell gav mig alltid världens ångest. Jag spanade ju inte heller in tjejer jag kunde tänka mig att ha ett förhållande med, det var snarare som en sorts avundsjuka över att de var så vackert kvinnliga när jag inte var det. Tanken har kommit tillbaka då och då genom åren men jag har alltid skjutit den ifrån mig och tänkt att jag ska utforska det någon annan gång. Jag har aldrig blivit riktigt kär i en tjej. Jag har blivit kär och känt stark attraktion till flera män så jag antar att jag i så fall skulle vara bisexuell. Sanningen är att tanken på att faktiskt i verkligheten ha sex med eller vara tillsammans med en tjej är väldigt obehaglig. Är riktigt rädd för att utforska hur mycket jag tänder på tjejer för att det känns som att jag då skulle bli tvungen att avstå förhållande till män, något som är en så naturlig och självklar del av det liv jag alltid trott att jag vill ha. På senare tid har jag insett att de här tankarna nog alltid kommer att dyka upp när jag mår lite sämre även om jag är i ett förhållande. Så, så här i efterhand ångrar jag att jag inte vågade testa vart det kunde leda innan jag hittade en man jag kan se mig skaffa barn med och tillbringa resten av livet med. Det är i alla fall 3-4 år fram till dess så vi får väl se hur livet utvecklar sig.
    Känner igen mig. Har egentligen vetat att jag är bi sedan högstadiet, bortförklarat minsta känsla för mig själv. Skjutit på det. Har en underbar sambo (man) som jag vill leva resten av mitt liv med.
    Men har nu på senaste tiden träffat en tjej som jag känner mer för än bara sexuell attraktion. Förr har jag intalat mig själv att jag bara kan bli sexuellt attraherad av kvinnor, ABSOLUT inget annat.
    Inser nu att det inte är så.
    Mina känslor är besvarade, är rätt förvirrad just nu:/
  • Anonym (kanske aldrig?)
    Anonym (Bibi) skrev 2010-09-06 15:18:23 följande:
    Känner igen mig. Har egentligen vetat att jag är bi sedan högstadiet, bortförklarat minsta känsla för mig själv. Skjutit på det. Har en underbar sambo (man) som jag vill leva resten av mitt liv med.
    Men har nu på senaste tiden träffat en tjej som jag känner mer för än bara sexuell attraktion. Förr har jag intalat mig själv att jag bara kan bli sexuellt attraherad av kvinnor, ABSOLUT inget annat.
    Inser nu att det inte är så.
    Mina känslor är besvarade, är rätt förvirrad just nu:/
    Jag har nog alltid vetat att jag kan bli kär i tjejer, har ju hänt att jag genomgått någon sorts förälskelsefas när jag träffat någon ny vän, det har bara aldrig slumpat sig så att kärlek, vänskap, sexuell attraktion osv. sammanfallit hos en tjej som dessutom varit intresserad tillbaka, får jag ingen respons dör mina känslor innan de knappt börjat. Det har däremot inträffat med flera män (är ju av naturliga skäl lite större utbud där). Känns ju inte som att jag kan gå runt och tänka att jag inte kan satsa på ett förhållande med en man fullt ut innan jag blivit förälskad i och varit tillsammans med en tjej heller. Jag har inte varit med alla män och jag tror mig ändå veta att jag vill dela mitt liv med min sambo.

Sen kan man ju fråga sig om jag måste kalla mig  bisexuell? (Skulle aldrig kalla mig hetero). Känns inte riktigt bra att behöva sortera sig så. Kanske för att jag inte haft lika mycket tid att forma "bisexuell" i min begreppsvärld till en kategori där jag passar som jag t.ex. haft med kategorin "kvinna" som ju lätt drar med sig ännu fler jobbiga förväntningar.
  • miljarden

Jag blev kär i en tjej när jag var några år över 20. Det var lite förvånande när det skedde men såhär i efterhand kan jag se att tendenserna fanns tidigare. Har liksom alltid föredragit tjejer i alla sammanhang och blivit väldigt blixtförtjust i olika väninnor jag har lärt känna, alltid tyckt att tjejer är snyggare, intressantare. Men jag tänkte inte att det var på ett romantiskt plan. Jag har varit kär i och ihop med killar också, men numera känns det som ett avslutat kapitel.

• trötta mamma

Okej skönt att folk vågar öppna sig här,jag ska oxå göra det,jag har alltid tyckt tjejer är sexiga,inte alla dock ,men det är nog en smaksak,och jag älskar tanken på sex med kvinnor,jag har haft det med ett par och det var naturligt,för mig,men nu undrar jag en sak,jo om en kvinna ser annolunda ut i underlivet,(stora läppar eller är så blöt) blir jag äcklad,varför?? det har jag alltid undrat varför det är så,jag är fortfarande förvirrat om detta men vill gärna ha en flickvän och jag är den dominanta,missförstå mig rätt jag känner mig mer som en man:/ låter så fel men kanske någon förstår mig,kan någon byta tankar??

• Anonym (vet ej)

Jag är 32 nu och har en fin sambo och en son. Har kysst tjejjer fram och tillbaka sedan tonåren. Blir alltid vrålkåt varje gång, så där är det definitivt ett "oj". Finns grymt många snygga tjejjer. Min sambo vet om det. Har dock aldrig haft ett förhållande med en tjej, men ofta funderat på hur det skulle vara. Tänker på tjejer ofta när jag onanerar. Vet inte om jag är bi eller hetro!?!

• snarf

Var runt 23-24 när jag blev kär i en tjej för första gången. De var ett OJ! Hade aldrig tidigare tittat på tjejer eller anat... förens HON klev in i mitt liv. Kallade mig bi i många år men idag är killar ett avslutat kapitel, har bara haft tjejer de senaste 8 åren och tanken på att kunna bli kär eller ha sex med en man igen känns totalt avlägset.
    Däremot har jag varit kär i män/killar, ja till och med älskat men de var tills tills jag upptäkte tjejer, då tog känslorna för män slut... eller kanske de är så att jag idag vet att kvinnor ger mig bättre sex, bättre samliv och starkare kärlek, varför byta tillbaks då? ;) Kan säga att jag är 100 % flata idag och trivs som bara den :)

Svar på tråden När kom ni på att ni var Bi/Homo?