• dottermorochmormor

Jävla helvetes skitgrannar!!

Jag jobbar på industri, ett stressigt intensivt jobb, där jag står i 7,5 effektiv timme vid ett löpande band. Dålig luft, varmt, tungt och som sagt stressigt.

Igår satt en lapp på väggen i trapphuset där jag bor.
    "Fredag kväll kommer vi att ha födelsedagsfest som kommer att sträcka sig till 00.00"

Jag slutade jobbet klockan 19 ikväll. En helt hysteriskt kaotisk arbetsdag, där allt som kan självklart har gått åt helvete hela dagen, var till ända och huvudvärken hotar spränga mitt huvud i småbitar.

Kommer hem och efter en lugn halvtimme öser grannarna på med musik. Vi hör inte ens vår egen tv om vi inte har den på riktigt hög volym. Det värsta är att detta som sagt ska pågå till tolv i natt. Jag vill ha lite lugn och ro efter en hetsig arbetsdag. Jag har spenderat 8,5 timme på en arbetsplats där man inte kommer ifrån oljud.....

Är det för mycket begärt att få lugn och ro i sitt eget hem?!
    Jag skiter i att dom satt upp en lapp och förvarnat för festen, man kan HYRA EN LOKAL!!!! om man ska ha fest.

Fan fan fan fan...........

Kommer hem

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-31 19:03
    Okej, kanske läge att summera lite då.

1. Jag är en riktigt bitter "svenne", som aldrig har haft en egen fest och som inte vill att någon annan har någon heller. Mitt mission i livet är att göra det så surt för alla andra, i synnerhet mina grannar, som möjligt.

2. Jag borde bo i en stuga mitt i skogen.

3. Många är glada att dom inte bor granne med mig, trots att det enda stället jag klagade på var här på Fl.

4. Bor man i flerfamiljshus ska man minsann tåla att grannarna har fest på helgerna, alldeles oavsett att man bor i ett hus med 28 lägenheter som alltså rent teoretiskt skulle kunna betyda att det var fest här 28 dagar/månad. Då skulle alla ha EN fest var, och DET måste man ju få ha!!

5. Blir jag störd, vilket jag inte har rätt att bli, kan jag ju alltid dela ut öronproppar till familjemedlemmarna och låta grannarna festa så länge dom önskar, för fest DET måste man ju få ha - alldeles oavsett!

6. Mina barn stör säkert grannarna, alltså får dom spela så hög musik att jag upplever det som att jag sitter i deras högtalare och vibrerar.

7. Man ska absolut inte hyra en lokal när man ska hålla fest. I alla fall inte för den goda saken att man låter bli att störa en himla massa människors skull.

8. Att klaga på ett forum, där själva inriktiningen är "irriterande" är något utav det dummaste man kan göra, i synnerhet när man inte har något att klaga över egentligen. Ungefär som jag.

9. Det här med störningsjourer kan man lägga ner, finns ingen anlening att det finns om man ändå inte bör använda sig av dom när man känner att man har fog för det.

Det är skrämmande många som tycker att det inte finns någon anledning att ta någon större hänsyn till sina grannar.
    Själv skulle jag aldrig komma på tanken att plåga mina grannar med den volymen jag själv fick utstå i fredags. Men för de flesta som skrivit i den här tråden verkar det vara mer eller mindre självklart att det är okej.
    Några har skrivit att dom är glada att jag inte är deras granne - ärligt talat är nog jag ännu gladare över att inte behöva bo granne med dessa människor som tycks leva i en total avsaknad av hyfs och hänsyn.

Bortsett från festen i fredags tycker jag att mina grannar är helt okej. Trots att jag hör dom dygnet runt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-31 19:32
    Glömde ju dom som glatt mig med att hålla med i resonemanget.....
    ER skulle jag gärna ha som grannar!

• Svar på tråden Jävla helvetes skitgrannar!!
  • dottermorochmormor
    Enira skrev 2008-03-31 20:42:36 följande:
    Men så kan du väl inte tänka, dem fattar säkert att det var hög musik osv men om ingen säger något så kommer det bli likadant nästa gång. FÖr dem tänker " ja ingen klagade ju "
    Kan jag väl!
    Man måste väl förutsätta att grannarna innehar någon form av intelligens och kan tänka lite själva.
  • Enira
    dottermorochmormor skrev 2008-03-31 21:04:49 följande:
    Kan jag väl!Man måste väl förutsätta att grannarna innehar någon form av intelligens och kan tänka lite själva.
    Gud vad du ska misstolka allt.

Du vill verkligen inte se poängen med mitt inlägg.
  • dottermorochmormor
    Disela skrev 2008-03-31 20:41:57 följande:
    De hade ju satt upp en lapp. Herregud, det är ju fredag. Okej om det skulle vara varje fredag och lördag. Men en gång (vad det verkar vara) fan låt människor ha lite skoj!
    Som jag skrivit tidigare bor vi i ett hus med 28 lägenheter.
    Om alla har en fest var, blir det nästan en hel månads festande, och alla måste ju få festa?! Då blir det inte bara en gång, eller hur?!
    Sure, klart man ska få ha fest, och det has det i det här huset, det kan jag lova. Men ska man ha en fest som man vet kan bli högljudd, med mycket folk, kan man hyra en för ändamålet lämplig lokal. Varför är det så svårt att ta den hänsynen när man VET att festen stör andra människor?? Jag begriper det inte!! Jag förstår inte oviljan.

I sin hyrda/lånade lokal kan dom sedan ha precis hur skoj dom vill utan att störa sina grannar.
  • Igloo79

Håller med om att man ska hyra lokal när man har fest och bor i flerfamiljshus. En del säger att man ska få ha fest, men i flerfamiljshus bor det som det låter flera familjer. Och om alla skulle ha en fest var i månaden ex så blir det ett antal fester som TS påpekat.

Vi hade det så i våran gamla lägenhet. Grannar precis ovanför oss som festade i tid och otid. De var nyinflyttade och första gången sa vi inte till alls. Tänkte att inflyttningsfest måste man kunna ha. Slutade kl 5 på morgonen!! Vi hade sovrummet precis under deras vardagsrum. Det hjälpte inte ens med öronproppar. Andra gången sa vi till vid 02.00. Tyckte att det räckte då. Tredje (och alla andra gånger därefter) sa vi till vid 22. Enligt kontraktet man skrev på ska det vara lugnt vid den tiden i huset och inget störande fick förekomma. Vi fick nog! Jag var dessutom höggravid och trött och behövde sova.

Så visst tycker jag att man ska hyra lokal när man har fest. Nu kanske folk i allmänhet inte har fest så ofta som våra gamla grannar. Men som någon i tråden skrev, det kan finnas folk som ska upp till jobbet vid 4 på lördag morgon. Flerfamiljshus är inte festlokaler, de är bostäder åt ett flertal personer. Visa hänsyn!!

• dottermorochmormor
    Enira skrev 2008-03-31 21:06:19 följande:
    Gud vad du ska misstolka allt.Du vill verkligen inte se poängen med mitt inlägg.
    Och du vill inte se poängen med mitt.

Festa jättegärna hur mycket ni vill, men ska ni festa högljutt som dom gjorde i fredags, gör det i en lämplig lokal.

Åter igen: Jag förstår inte oviljan, jag förstår inte bristen på respekt för sina grannar och medmänniskor.
  • Enira
    dottermorochmormor skrev 2008-03-31 21:12:23 följande:
    Och du vill inte se poängen med mitt.Festa jättegärna hur mycket ni vill, men ska ni festa högljutt som dom gjorde i fredags, gör det i en lämplig lokal.Åter igen: Jag förstår inte oviljan, jag förstår inte bristen på respekt för sina grannar och medmänniskor.
    Men snälla Ina, om du inte säger till att det är störande så kommer dem ju inte lägga av, det är det jag försöker få fram.

Som jag skrev innan men du verkade inte se det var att om man har barn så tycker jag att du har reagerat på rätt sätt, men eftersom förmodligen ingen granne har fört fram sitt klagomål så kommer skaer och tin ginte ändras, eftersom dem itne vet om att deras fest störde dig.
  • tessan8micke

Jag har bara läst sista sidan, men jag kan faktiskt inte förstå hur du kan tycka att man minsann ska hyra lokal om man ska ha fest.
    Hänsyn och respekt är självklart jätteviktigt, jag har i princip aldrig fester hemma, men jag blir inte sur när andra i huset har fest. En fredagkväll måste man väl få ha fest?!
    Jag kan sucka lite för mig själv när jag vill sova och musiken dånar, men samtidigt gör de ju inget fel.
    Om det börjar bli riktigt sent kan man ju gå till grannen och säga till?
    Vad tycker du att de ska göra, gå runt i huset och fråga hur dagen har varit så de inte stör någon som haft en jobbig dag på jobbet?

• dottermorochmormor
    tessan8micke skrev 2008-03-31 21:23:20 följande:
    Jag har bara läst sista sidan, men jag kan faktiskt inte förstå hur du kan tycka att man minsann ska hyra lokal om man ska ha fest. Hänsyn och respekt är självklart jätteviktigt, jag har i princip aldrig fester hemma, men jag blir inte sur när andra i huset har fest. En fredagkväll måste man väl få ha fest?!Jag kan sucka lite för mig själv när jag vill sova och musiken dånar, men samtidigt gör de ju inget fel.Om det börjar bli riktigt sent kan man ju gå till grannen och säga till?Vad tycker du att de ska göra, gå runt i huset och fråga hur dagen har varit så de inte stör någon som haft en jobbig dag på jobbet?
    Nej, du har inte läst hela tråden och det ursäktar ditt ställningstagande och dina missförstånd.

En fest kan vara väldigt högljudd och stökig, som den grannarna hade i fredags. En fest kan också vara ganska lugn och mindre högljudd, men ändock en fest. OM man nu ska ha en fest där det är väldigt många inbjudna och man vet med sig att festen riskerar bli högljudd och man bor i ett flerfamiljshus med många, i stort sett bara, barnfamiljer - VARFÖR då denna ovlija att hyra/låna en lokal?! Jag begriper det inte! Jag förstår inte hur man kan hävda att man har "rätt" att ha en sån fest i ett flerfamiljshus....

Varför "måste" man få ha fest just på en fredag eller lördag?
    Om jag vill ha en fest med dånande musik en tisdag eller onsdag, får jag ha det då? Om inte, varför det?
    En fredag och lördag betyder inte automatiskt att alla har ledigt, det måste du ju vara medveten om?

I ett hus med 28 lägenheter finns ju risken att fler än en lägenhetsinnehavare vill ha en fest, eller hur? Det lär ju inte ske en dag i månaden, detta innebär att det festas rätt ofta, inte bara lite då och då. Detta innebär vidare att det kan upplevas som riktigt störande i längden, DET måste du väl ändå kunna förstå och sätta dig in i?!

Hur löser vi dilemmat på bästa sätt för alla inblandade?!
    Jo, vi hyr lokal när vi har fest - så slipper man störa sina grannar och alla är nöjda och glada.
  • tessan8micke

Om man alltid ska ta hänsyn till att folk kanske ska upp och jobba så kan man ju aldrig ha fest hemma då?

Jag tror ärligt talat inte att jag behöver läsa hela tråden. Jag ser det inte på samma sätt som du helt enkelt.
    Jag anser fortfarande att man har "rätt" att ha en högljudd fest hemma, så länge man sänker eller avslutar i rimlig tid.

• tessan8micke

"Nej, du har inte läst hela tråden och det ursäktar ditt ställningstagande och dina missförstånd."

Och vadå ursäktar ditt ställningstagande? Sätt dig inte över mig är du snäll. Det är mina åsikter, inte missförstånd.

Svar på tråden Jävla helvetes skitgrannar!!