• Anonym

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Vår ena katt älskar att gå ut en sväng då och då, hon brukar få gå ut i ca tio minuter och går då alltid en sväng runt huset och sen sätter hon sig på altanen för att filura. Problemet är att en granne har en katt som kommer upp på vår altan och vår katt blir jätterädd för den och hon blir jättejobbig resten av dagen när den skrämt henne. Jag har försökt skrämma grannens katt med oljud och hälla vatten på den, men den envisas med att komma tillbaks och grannen vill prompt ha den som utekatt, fastän vi talat om för dem att deras katt skrämmer vår katt. Vad ska jag göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-03 20:29
    Min katt kan inte hoppa, har aldrig kunnat för hon har höftproblem. Så vi är fullt lagliga och har staket runt tomten som vår katt inte kommer över. Grannen däremot bryter mot lagarna som har sin katt lösspringande.

• Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...
  • ANOF
    negro skrev 2008-04-04 20:41:01 följande:
    Sammanfattningsvis kan man konstatera att alla kattägare är idioter
    Inte riktigt alla faktiskt.
  • negro
    ANOF skrev 2008-04-04 20:43:12 följande:
    Inte riktigt alla faktiskt.
    Nej men en klar majoritet eller hur
  • Peggie

Jösses...kan nog inte säga mer om allt som folk häver ur sig och hävdar att de "vet" om katter. Tröttnad på att läsa all pajkastning vid sidan 14 någonstans. Ursäktar mig därför ifall något av det jag skriver är upprepning.

För det första, lagen om tillsy növer hundar och katter är en "luring". Om man läser lagtexten ordentligt (vilket man ALLTID måste göra då det gäller lagtexter) så framgår det mycket tydligt vilka paragrafer som gäller katt och vilka som gäller katt & hund. Med andra ord, lagstifning kring katter är mycket mer bristfällig kring katter än hundar. lagen.nu/1943:459

För det andra - katter är solitärlevande djur. Deras biologiska och virulogiska "design" är för solitärlevande djur (om man jämnför med t ex hundar och människor som är flockdjur). Det innebär att deras "revirbeteende" innte alls fungerar så som hundars eller andra flocklevande djurs. Katter kan ströva mycket långa perioder, speciellt förtila hanar, de har inte alls samma "revirtänk" som flockdur och "skyddar" inte sina områden på samma sätt som så många hävdar i denna tråd. Däremot stämme rdet mycket väl att djru med "lägre förmåga" än andra, t ex kastrerade eller skadade katter lätt utsätts av starkare individer. Sannolikt är din grannkatt inte kastrerad. Vore den det skulel den sannolikt inte bry sig särskillt mycket om din katt. Har du kollat detta med din granne?
    Om den trots allt är kastrerad är det nog din katts begränsade förmåga som provocerar den andra katten och då är dte nog dax att näta in altanen.
    Lycka till!

• ANOF
    katten skrev 2008-04-04 20:36:28 följande:
    de finns nog inte så mycket mer att göra du verkar ha gjort de som finns o de e ju att sätta staket runt gården, skrämma grannkatten och prata med grannen. annars kan du låta katterna reda upp de själva antagligen vill grann katten visa att han är kungen i ert kvarter o om din katt inkräktar på hans revir o vill bestämma så e de klart att de blir bråk men oftast så brukar dom lösa dessa saker själva genom att slås och skrämas och den som inte springer iväg är den som får reviret och bestämmer där och får högsta rang. dom brukar slås några gånger tills de är bestämt.
    Om Ts nu har gjort allt man kan tänka sig, så återstår tyvärr bara en sak. Hon måste helt enkelt göra sig av med katten helt och hållet. Och nu kommer jag få alla kattgalningar efter mig, det vet jag. Men det är som vanligt något märkligt beteende där det gäller att inte se verkligheten. De blir helt förblindade av sina katter.

Att göra sig av med katten är sista alternativet. Det mest lämpliga är väl att fånga katten i fälla, för att sen avliva den. Då Ts garanterat av med problemet.
  • Pirog

Om det är ok för dig att kalla oss kattgalningar, är det ok för mig att kalla dig galen?

ANOF skrev 2008-04-04 20:47:09 följande:
    Om Ts nu har gjort allt man kan tänka sig, så återstår tyvärr bara en sak. Hon måste helt enkelt göra sig av med katten helt och hållet. Och nu kommer jag få alla kattgalningar efter mig, det vet jag. Men det är som vanligt något märkligt beteende där det gäller att inte se verkligheten. De blir helt förblindade av sina katter.Att göra sig av med katten är sista alternativet. Det mest lämpliga är väl att fånga katten i fälla, för att sen avliva den. Då Ts garanterat av med problemet.
  • Pirog

Vad tycker du att alla katter ska ta vägen då? kattkoncentrationsläger eller? Om människor inte ska ha katt, vad ska vi göra av alla katter som finns då?

ANOF skrev 2008-04-04 20:42:21 följande:
    Jag vet inte vad som är kul. Det finns inte många fördelar med ett kattägande. Man måste ta väl hand om de djur man har. Det här verkar synnerligen kattägare ha svårt att förstå. Om man bor inom stadsbebyggelse så bör man allvarligt fundera på om man ska ha katt överhuvudtaget. Det är helt enkelt en miljö som inte passar katter på något sätt. De kan inte släppas ut. Och de flesta innekattsägare har inte vett nog att inse hur mycket aktivering katter kräver för att må bra. Alltså är det inte bra med utekatt. Och inte heller innekatt i de flesta fall. Därför borde det logiska resultatet för de flesta bli att inte skaffa katt. Tyvärr så är inte kattägare alltid logiska, utan man verkar istället vara överdrivety känslosamma på ett märkligt sätt. Man vill bara ha en katt för att man tycker om katter så mycket.
  • negro
    Pirog skrev 2008-04-04 20:57:03 följande:
    Vad tycker du att alla katter ska ta vägen då? kattkoncentrationsläger eller? Om människor inte ska ha katt, vad ska vi göra av alla katter som finns då?
    Rimligtvis avlivar man dem på ett snabbt och smärtfritt sätt, bättre än att de långsamt fryser och svälter ihjäl utomhus i alla fall
  • ANOF

Anonym (Hege) skrev 2008-04-04 20:57:04 följande:

Det som är genomgående i samtliga dina inlägg är att du uttalar dig väldigt nedgörande och grupptillhörighetsstämplande för de som inte håller med dig. Det du sen föreslår som det mest lämpliga är ganska olämpligt om man vill lyckas lösa en konflikt.
    Ja, jag vet att det kanske skulle kunna skapa större konflikt OM grannen får reda på det. Men hon skulle ju i alla fall bli av med katten.
  • FruSundahl

Hahaha det sa min man. Säg till henne att be grannen skicka sin katt på bootcamp så får den lära sig att veta hut

Pirog skrev 2008-04-04 20:57:03 följande:
    Ritch ratch fillibombombom fillibombombom
  • FruSundahl

Ja fast jag hoppas verkligen att ts tänker lite längre än så.
    Hon vill ju inte katten illa som hon själv sa

ANOF skrev 2008-04-04 20:59:31 följande:
    Anonym (Hege) skrev 2008-04-04 20:57:04 följande:Ja, jag vet att det kanske skulle kunna skapa större konflikt OM grannen får reda på det. Men hon skulle ju i alla fall bli av med katten.
    Ritch ratch fillibombombom fillibombombom
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...