• Anonym

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Vår ena katt älskar att gå ut en sväng då och då, hon brukar få gå ut i ca tio minuter och går då alltid en sväng runt huset och sen sätter hon sig på altanen för att filura. Problemet är att en granne har en katt som kommer upp på vår altan och vår katt blir jätterädd för den och hon blir jättejobbig resten av dagen när den skrämt henne. Jag har försökt skrämma grannens katt med oljud och hälla vatten på den, men den envisas med att komma tillbaks och grannen vill prompt ha den som utekatt, fastän vi talat om för dem att deras katt skrämmer vår katt. Vad ska jag göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-03 20:29
    Min katt kan inte hoppa, har aldrig kunnat för hon har höftproblem. Så vi är fullt lagliga och har staket runt tomten som vår katt inte kommer över. Grannen däremot bryter mot lagarna som har sin katt lösspringande.

• Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...
  • Anonym (Hege)

Så du tycker att det är ok att uppmana till brott bara man ser till att inte bli upptäckt?
    Njäääää, dåligt

ANOF skrev 2008-04-04 20:59:31 följande:
    Anonym (Hege) skrev 2008-04-04 20:57:04 följande:
    Ja, jag vet att det kanske skulle kunna skapa större konflikt OM grannen får reda på det. Men hon skulle ju i alla fall bli av med katten.
  • Pirog

jag kan inte skriva vad min man sa. får en garanterad varning då:)

FruSundahl skrev 2008-04-04 20:59:42 följande:
    Hahaha det sa min man. Säg till henne att be grannen skicka sin katt på bootcamp så får den lära sig att veta hut
  • FruSundahl

Ja men det var det barnvänliga. Fast värst var ändå en äldre släkting till mig.
    Uppdaterar henne hela tiden

Pirog skrev 2008-04-04 21:04:22 följande:
    jag kan inte skriva vad min man sa. får en garanterad varning då:)
    Ritch ratch fillibombombom fillibombombom
  • Pirog

alla katter?? hon skriver ju att nästan ingen människa ska ha katt

negro skrev 2008-04-04 20:58:55 följande:
    Rimligtvis avlivar man dem på ett snabbt och smärtfritt sätt, bättre än att de långsamt fryser och svälter ihjäl utomhus i alla fall
  • ANOF
    Pirog skrev 2008-04-04 21:12:30 följande:
    Va?? Mina katter är vanliga huskatter, de är försäkrade,vaccinerade och märkta. De är mina husdjur och kostade pengar i inköp. om någon dödar mitt djur så begår de ett brott. Du är sanslös, du har ingen koll på lagar, du skapar dina egna. Varför är de inte värda något? hur menar du?
    Jag har väldigt noga koll på lagarna inom det här området, jag har även mycket praktisk erfarenhet av hur lagarna tillämpas på olika sätt. En vanlig bondkatt anses inte ha något ekonomiskt värde. Därför att man får bondkatter gratis utan problem, det finns ett överskott av dom helt enkelt.

Eftersom katten inte är värd något kan man heller inte begå något brott om man avlivar den. Vilket brott menar du att det skulle vara att avliva annans katt?

Jag har varit med på flera kattjakter, och varit med om att fånga katter i fälla för att sedan avliva dom. Och det händer faktiskt ganska ofta att folk upptäcker att deras katter har avlivats av jägarna. Vad häder då? Jo, ingenting! Eftersom katten inte har något värde. De jägare jag känner har aldrig någonsin blivit skyldiga att ersätta någon kattägare, och då har det ändå kommit fram att de tagit många katter som haft ägare. Och detta eftersom de bara tar vanlig bondkatt, som ju i praktiken är värdelösa.
  • FruSundahl

ANOF: Bondkatter behöver man väl inte alls "få".

• Silence is golden
    FruSundahl skrev 2008-04-04 21:23:54 följande:
    De kan kosta mycket pengar.
    Trött på att be om ursäkt för saker jag ej gjort.
  • ANOF
    FruSundahl skrev 2008-04-04 21:23:54 följande:
    Självklart kan man betala för en katt om man nu känner för det. Men det finns ett överskott av katter, och marknadsvärdet för en bondkatt, särskilt en som är några år gammal, är faktiskt 0 kr. Man skulle förmodligen istället få betala pengar för att bli av med katten.
  • FruSundahl

Hade några som var beredda att ge flera tusen för vår katt, som var 4 år gammal. Så det är nog inte 0kr för alla. Dra inte alla över en kam.
    Tänker inte dra några liknelser

• Pirog

Alltså om möjligt, så fick detta inlägg mig att må ännu mera illa. Du hänger alltså med på organiserade kattjakter? Så allt som kan fås gratis har inget värde? vad är det för resonnemang. Hitler trodde också han hade koll, han tyckte inte judarna hade nåt värde. Nu är det att hårddra, men måste ju ta drastiska exempel för att du ska inse hur dumt det är att påstå att nåt levande inte har värde.

ANOF skrev 2008-04-04 21:21:50 följande:
    Jag har väldigt noga koll på lagarna inom det här området, jag har även mycket praktisk erfarenhet av hur lagarna tillämpas på olika sätt. En vanlig bondkatt anses inte ha något ekonomiskt värde. Därför att man får bondkatter gratis utan problem, det finns ett överskott av dom helt enkelt.Eftersom katten inte är värd något kan man heller inte begå något brott om man avlivar den. Vilket brott menar du att det skulle vara att avliva annans katt?Jag har varit med på flera kattjakter, och varit med om att fånga katter i fälla för att sedan avliva dom. Och det händer faktiskt ganska ofta att folk upptäcker att deras katter har avlivats av jägarna. Vad häder då? Jo, ingenting! Eftersom katten inte har något värde. De jägare jag känner har aldrig någonsin blivit skyldiga att ersätta någon kattägare, och då har det ändå kommit fram att de tagit många katter som haft ägare. Och detta eftersom de bara tar vanlig bondkatt, som ju i praktiken är värdelösa.
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...