• Earth Angel

BF December-08

Halloj!

Måste vara fler IVF:are där ute som nyss plussat precis som jag och bör ha BF någongång i December?

Själv blir detta mitt första barn om allt går vägen

Fyll gärna på listan

Earth Angel BF 11/12

• Svar på tråden BF December-08
  • Fru Stjärnfall

Fiji: Jag ska inte göra något nupp/kubb-test. Precis som du skulle jag inte göra abort. Det är klart att det kanske vore bra att förbereda sig om barnet skulle ha någon funktionsnedsättning men jag tror inte att det tjänar så mycket till.

Vi var kontaktfamilj åt en flicka med Downs syndrom så vi har ganska mycket erfarenhet av ett sådant barn. Tyvärr gick hon bort tidigt i livet.

• Vreni
    Fiji: Vi ska inte göra nupp/kub test. Vi pratade oxå med BM om det och hon tyckte att vi inte behöver göra det. Jag är 32, har 2 friska barn och vi har inga ärfliga sjukdomar i familjen. Det blir som det blir!

Septum: Kramar om!

Fru Stjärnfall: Jag tror inte det är så farligt om råkar äter något man inte ska som gravid. Själv var jag på bröllop i lördags och då serverade de insjö-fisk. Visste att jag inte skulle äta den men var så hungrig så jag åt hälften i alla fall.

Annars mår jag bra. Illamåendet är nästan borta även tröttheten under dagen. Magen växer, går inte att dölja längre och igår talade vi om för tvillingarna att de ska få syskon. Bägge blev jätteglada och pussade magen. Sedan frågade de när bäbisen hade flyttat in.... så när de kommer hem idag ska jag väl förklara hur det var med storken..... (ha en bra bok som hjälpmedel). Flört
  • Resande

Tack fru Stjärnfall och Vreni för era svar. Jag är också "bara" (beror på vad man jämför med ) 32 och vi har så vitt vi vet inga konstiga sjukdomar. Vore ju jobbigt om något upptäcktes mycket senare i graviditeten men jag orkar nog inte gå igenom nupptest själv och sedan vänta på besked själv och ev inte ens hinna med ett fostervattensprov här i Sverige (om vi nu skulle bli tvungna till det). Jobbigt beslut för tänk om man oroar sig ändå mer längre fram för att man inte gjorde det?! Blää kan man inte bara få vara lyckligt gravid

Tror inte man ska vara för hysterisk ang det här med maten. Visst är det väl bra att försöka undvika sånt de säger är farligt för gravida men det ändras ju stup i kvarten och de flesta gånger går det ju bra. Har man råkat få i sig något någon enstaka gång ska man nog inte slå sig själv gul och blå för det.

Jag mår också mycket bättre. Brösten är inte lika ömma, de har tyvärr inte vuxit speciellt än men det kanske kommer Igår spydde jag för första gången men mår inte alls lika illa som jag tidigare gjort. Det var enbart pga lukten hemma som frukosten kom upp      Magen är mindre svullen men jag har haft rätt ont i den till och från.

Vreni vad mysigt att ha berättat för tvillingarna Grattis! Kul att få förklara storken för dem

Imorgon kommer maken på snabbvisit. Jag har inte sett honom på snart 2 mån och han har alltså inte sett mig som gravid trots att jag går in i v.11 imorgon

Lycklig...
  • Maria123

Lägger in min MVC tid, fick vänta två veckor extra pga att tiden jag fick inte fungerade, kunde inte byta skift på jobbet. Är då på inskrivningen i vecka 14 eller 15....

Väntan77 BF 1/12, VUL 16/4
    Focy BF 30/11, VUL 18/4
    Kråkan Krax BF 2/12, UL 26/5
    Stggy BF 10/12
    Earth Angel BF 10/12
    LindaBell BF 11/12
    Vreni BF 11/12, MVC 28/5
    EmmySvensson BF 15/12, MVC 13/6
    Fiji BF 17/12, VUL 30/4
    Projekt Agda BF 18/12, VUL 29/4
    Kaka BF 19/12, Läkarbesök 20/5
    ewfa: VUL 21/5 (BF 2/1-09?)
    Kransen BF 23/12 VUL 15/5
    Åttiett: BF 23/12, VUL 14/5
    Glenda Glad BF 23/12, VUL 9/5
    Seanna BF 24/12, VUL 15/5
    Sångfågeln77: BF 24/12 VUL 14/5
    Fru Stjärnfall: BF 25/12, VUL 14/5
    Maria123: BF 26/12, MVC 23/6
    dallas: BF 30/12, VUL 14/5
    Yla: BF 31/12

Äntligen!
  • Kaka

Vi kommer göra KUB test. Jag fyller snatrt 39 år så jag ligger väl lite i riskzoonen. Min man har en storebror med Downs så han vill absolut avbryta graviditeten om fostret har en sådan avvikelse. Jag känner att jag måste respektera ett sådant beslut. Jag har ju ingen aning om hur det är att växa upp med ett utvecklingstört barn men han har ju verkligen sett vardagen i en Downs familj.

• Resande

Kaka förstår om ni vill göra testet om den blivande pappan har en bror med Downs. Hoppas verkligen ni får väldigt låg risk så ni inte behöver fundera vidare på det. Kram!

Lycklig...
  • Kaka

Tack Fiji! Det hoppas jag med. Vi fick ju göra FVP förra graviditeten pga tillväxthämingin med gjorde det då i v.20. Det va inte så farligt men jag vore ju givetvis glad om jag slapp det

• Kransen

Fiji: Jag är inte så stressad över att inte bli inskriven, mest att det är en kul grej och få lite råd mm.
    Jag tror inte det finns någon privat mvc här, det är så liten stad. När jag ringde mvc sa de på telefonsvararen att endast sjuka gravida skulle ringa till barnmorskan i västerås, så det är bara att glatt vänta.

Jag växer i alla fall både mage och tuttar. Tror nästan jag skulle kunna slå ihjäl någon med mina bomber...ganska jobbigt faktsikt.

• dallas

Septum; Beklagar verkligen, det måste kännas hårt, hoppas ni snart finner styrkan att fortsätta bebisverkstàn...

Själv har jag blivit rejält uppjagad och tror det värsta, att jag skall få MA igen
    Har haft rejält ont i magen (vid magsäcken) och även tryck vid magmunnen- sambon säger att det är stressmage, men jag vet inte, var förstoppad rejält och var tvungen att ta "Mikrolax" imorse för att kunna gå och jobba, låter kanske löjligt men jag hade inte gjort nr 2 på 5 dar och jag är väldigt känslig med det där.- har naturligtvis oroat mig för att det inte var bra (men det stod på förpackningen att gravida och ammande kunde ta den oxå)

Var på möte i em och fick skit ont i magen (hoppas det var tarmarna för gaser har iaf "förgyllt" förkvällen..) Men då trodde jag ett tag att nu får jag mf- det var inte "växtvärks ont" utan nån annan ont.

Gud, jag har sån ångest just nu- hoppas det snart går över och att min blödning i livmodern ser bra ut på måndag och att det liv som fanns bredvid finns kavr och har växt. (Jag har inga blödningar som kommer ut iaf)

Är jag löjlig??

Äntligen!!
  • Fru Svedberg

hej det blev ingen stegring så nu blir det inget fet förns i aug

Svar på tråden BF December-08