• Kerpet1

Visparnas tråd # 7

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m28676800.html var vår sjätte tråd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-23 22:47
    Länk till fototråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m32095317.html

• Svar på tråden Visparnas tråd # 7
  • Maxie

Åh, håller tummarna för er Fisk!!! Att op blir av och att ni kvickt börjar må bättre alla tre. Kram på dig!

Macool: hahaha, ja pipmuggar är en värld för sig. Vi köpte en helt värdelös på Ikea. Sen har vi en vanlig Esska, det är den som har en avtagbar ventil. Med ventil får även jag kämpa för att få nåt ur den. Utan den kan man droppa lite i bebisens mun men man får se upp så det inte kommer för mkt. Vi har provat med flaska också men det går bättre med muggen tycker vi. Men kanske finns en jättebra drickvänlig pipmugg att köpa nånstans, nån som vet?

En annan fråga till er med äldre barn: när började ni med välling - om ni alls ger det - och i vad? Flaska, mugg? Jag antar att välling är lite tjockare än Nan så det krävs väl en napp med större hål?

• Minna72

Joyce, kul att det funkade med nattblöjorna!

maxie, nappflaska funkar men det är precis som du säger att man måste ha större hål i nappen. Öki har aldrig gillat välling men jag tror det har mer med smaken och/eller kvalitén att göra än flaskan/nappen. Jag kör faktiskt fortfarande med Nan de få gånger han vaknar mitt i natten. Tyckte ditt dagliga matschema såg bra ut och liknade väldigt mycket det jag hade med Öki vid samma ålder.

~Vår Diamant föddes 26 mars 2007~
  • Mirren

Maxie: Vi har inte använt nappflaska utan kör helt och hållet med pipmugg och/eller glas. Välling fungerar ibland - C började gotera välling alldeles nyligen. Vällingen intas i pipmugg med rejäla hål. Annars ammar jag mycket fortfarande(på natten ett par gånger, förmiddagen, eftermiddagen och kvällen). Jag tycker att det går upp och ner med maten. C åt bättre när han var åtta månader än nu, tycker jag, men så växer han ju inte lika mycket heller.

MaCool: Vet du inte var man brukar säga om ekonomer? Att när man frågar "Vad är 1+1" så tar dom en avsides och viskar "Vad vill du att det ska bli?" . (Fast det gäller förstås mest revisorer).

Kerpet: Tråkigt att jag inte kan komma imorgon Ska ner till Linköping och kopiera ett ex av avhandlingsmanuset till var och en av mina tre handledare. 3 x 472 sidor alltså. (Och så ska jag ha ett ex också...) Usch och fy!

• Maxie

Minna: vad bra! Tänkte just att du är som en synkstorasyster om man nu kan vara det... Jag går i dina fotspår. Hur var det nu med nattblöjor, var det Pampers eller vad? *kortminne*

Vi har fått en massa reklam till snusse idag, antagligen för att han fyller 1/2 år idag. Och bland annat var det gröt och välling från Nestlé. Det var det som fick mig att tänka på vällingflaskor och tillhörande nappar. Men imorgon ska vi prata mat på föräldragruppen så det kanske blir tillfälle att fråga där också. De andra barnen har nog knappt börjat med smakportioner så vi ligger lite före. Sen har vi ju också godnattgröt och dito välling i skåpet eftersom det var erbjudande på det för ett tag sen - insåg sent att det var en massa mjöl, dvs gluten, i det och man vill ju inte chocka barnets mage... Men nog vore det bra om barnet kunde bli lite mättare på kvällen.

• MallaMojs

Vi hade stooora problem med nappen när vi gick över till välling (6mån tror jag??) - finns en massa olika till DrBrown-flaskorna som vi har... Hade tvåan men då gick det för långsamt - blandade då ut 50/50 med NAN, och sen havrevälling/majsvälling (tunnare)...sen köpte vi napp med kryss i och då gick det alldeles för fort... Haha Till slut hittade vi en som passade (stl.4 tror jag den heter) och ja, det går ju fortfarande fort...

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • Maxie

Tack Mirren. Var har ni fått tag på pipmuggen? Och är det en ventil i den så att det inte rinner för fort?

• Mirren

Maxie: Såg för ett tag sedan att det inte fanns så mycket stöd (på tal om forskning ) för att mer mat ger bättre sömn. Stod i Vi Föräldrar om jag minns rätt. Jag har börjat misstänka det för lääänge sedan med tanke på vad jag brukar proppa i C. Inte sov han längre för det... Jag skulle kunna ställa klockan han vaknar alltid 13.30...

• Mirren

Maxie: Inget är för fort för C. Han vill helst ha maten sprutad i munnen. I början när vi ett par gånger prövade att pumpa ut mjölk som sedan maken gav i flaska var han tvungen att pumpa på flaskan med handen - annars skrek C bara och åt INTE. Kan tillägga att bröstpumpen nog är den minst använda prylen vi köpt, möjligen så är badbaljan mindre använd...

• Maxie

Malla: vad besvärligt! Hålla på och blanda, det skulle latmasken Maxie gärna slippa. Hmmm... Kanske bäst att försöka hitta en pipmugg då som rinner lagom fort. Finns det såna tro? Fast jag har alltid föreställt mig att välling ska drickas ur flaska. I böcker jag läst står att man ska välja pipmugg för att inte konkurrera med amningen (flaska alltså) men det är ju ingen risk när han redan är van vid flaska.

Svar på tråden Visparnas tråd # 7