• Lindisen81

Ikea Kök

Jag vill ha kontakt med er som byggt Ikea kök och ni som funderar på att bygga!
    Vi kan här utbyta tankar, ideér mm kring Ikea köket.

Jag och sambon planerar att beställa kök från Ikea i slutet av juni. Får man mycket för pengarna? Är det ett bra kök? Bra kvalité?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-12 11:34
    Vad roligt att så många delar med sig!

Direktlänk till ikea; www.ikea.se

Tips som kommit in; beställ bänkskiva från tex k-rauta eller Bauhaus, samt diskho+bänk+blandare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-13 19:39
    OBS!!!
    PÅMINN MIG INNAN TRÅDEN GÅR UT ATT SKAPA EN NY!!!
    SKULLE JAG GLÖMMA ELLER EJ ÄR INLOGGAD PÅ LÄNGE HOPPAS JAG NÅGON VILL TA PÅ SIG ATT FORTSÄTTA SÅ ATT INTE TRÅDEN DÖR UT!

• Svar på tråden Ikea Kök
  • eleja

Kom för guds skull ihåg att lägga in extra utrymme längst ut mot väggarna där ni inte har nåt skåp utan en passbit. Tänk speciellt på det om ni har liggande handtag, annars blir det svårt att öppna luckan helt och hållet. Svårt att förklara hoppas ni förstod.

Se till att alla luckor går att öppna fritt även där det finns element, fönsterbänkar osv.

• Kravmärkt
    Fidget skrev 2008-05-07 07:25:41 följande:
    Hej på er!Hur känge har ni fått vänta på leverans som har beställt Abstrakt-köket?
    Vi handlade allt samma dag vi va där
  • Coffy

yrslan: Promlement om det är andra stommar är ju att det inte är garanterat att måtten stämmer, ikealuckorna är ju storleksanpassade till ikea faktumstommar. Så om det inte är faktumstommar du har så MÄT ORDENTLIGT :)

såg lite om leveranstider på abstrakt, abstrakt vit brukar vanligtvis finnas i butik i alla fall de större ( om det inte är slut för tillfället) så det är ingen väntetid alls, bara att plocka. Om man väljer att få allt hemlevererat (och inte plocka själv) körs allt från centrallaget i småland, brukar vara 10-14 dars leveranstid lite beroende på vart man bor...

• Yrslan

Hur ser solär ut IRL ? Är det en vanlig målad lucka, tycker det är så svårt att se ordentligt på nätet....

• Fidget
    Innerjoin skrev 2008-05-07 10:36:36 följande:
    Någon här som har Abstrakt redan, och vet hur de är efter något/några år? Jag vill inte vara glädjedödare på något vis, men innan vi var och tittade så var Abstrakt en stor kandidat - men när vi såg dem IRL gick de bort helt...själva ytmaterialet alltså det blanka, såg ut som det skulle släppa närsomhelst, listerna på kanterna av luckan var glipor som smuts skulle samlas direkt - ja vi blev helt avtända iaf! För oss blev det Solär, jättefint!Så kolla noga, bara ett tips i all välmening!
    Vi var också väldigt tveksamma efter att ha sett de slitna luckorna på ett IKEA-varuhus, dock var faktiskt de flesta luckorna rätt fula. Men nu har jag googlat en massa, det finns även flera trådar här på FL och vi har även 4 bekanta som valt detta kök. Jag ha faktiskt inte stött på en enda som varit missnöjd ännu.
  • Nattljus

Yrslan
    Min syster har solär lucka, det är en målad lucka känns gedigen, lite tjockare än billigare luckor på Ikea om jag inte minns fel. Snygg, men jag tycker det är lite opraktiskt att dra i kanten istället för handtag, blir lätt smutsigt.

• eleja
    Yrslan skrev 2008-05-07 07:38:13 följande:
    Coffy: Tack för infon Men jag har vanliga stommar liknande de som IKEA har menar du att det inte funkar då?
    Det som är viktigt här är att olika leverentörer har olika tjocklek på stommarna. Ikeas är t.ex 18mm tjocka medan flera andra har 16mm.
    Jag tror att Marbodal har 18mm också, medan tex Myresjökök har 16mm.
    Så om stommarna är gjorda av lika tjocka skivor så passar luckorna, för alla har samma yttermått på sina skåp.
  • Tinna78

Jag hoppar in i tråden för jag skulle så gärna vilja höra om någon har något tips till mig....

Har beställt ett Lidingö-kök med mörk valnötsbänkskiva. Nu har det blivit lite akutläge och vi måste beställa golv typ NU. Och jag kan bara inte hitta något som skulle passa. Sambon och jag var lite inne på ett mörkgrått "skiffergolv" i laminat. Men jag vill ha lite "lant-känsla" i mitt kök, är osäker på om ett sådant golv blir för hårt?  Och givetvis vill jag att golv och kakel ska gå ihop, men kakel har jag inte ens börjat fundera på....
    SÅ ni som har beställt liknande kök, vad har ni för golv och kakel?? Hade blivit så glad om någon kan ge mig lite tips

• Cluedo

Tinna 78
    Vore det inte snyggt med ett Golv i Valnötsparkett? Passar ju bänskivan och det vita. Kakel, ja varför inte ngt vitt enkelt, kanske matta 2,5x10 plattor som ligger på ett 20x20 ark. Jättesnyggt!
    Vi har det grå golvet i vårt kök samt vårt tv/vardagsrum. Tror att det finns med på ngn köksbild i mitt fotogalleri..
    Det är också snyggt och ganska tåligt och lätt att sköta om.
    Lycka till!

Svar på tråden Ikea Kök