• Lindisen81

Ikea Kök

Jag vill ha kontakt med er som byggt Ikea kök och ni som funderar på att bygga!
    Vi kan här utbyta tankar, ideér mm kring Ikea köket.

Jag och sambon planerar att beställa kök från Ikea i slutet av juni. Får man mycket för pengarna? Är det ett bra kök? Bra kvalité?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-12 11:34
    Vad roligt att så många delar med sig!

Direktlänk till ikea; www.ikea.se

Tips som kommit in; beställ bänkskiva från tex k-rauta eller Bauhaus, samt diskho+bänk+blandare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-13 19:39
    OBS!!!
    PÅMINN MIG INNAN TRÅDEN GÅR UT ATT SKAPA EN NY!!!
    SKULLE JAG GLÖMMA ELLER EJ ÄR INLOGGAD PÅ LÄNGE HOPPAS JAG NÅGON VILL TA PÅ SIG ATT FORTSÄTTA SÅ ATT INTE TRÅDEN DÖR UT!

• Svar på tråden Ikea Kök
  • MinaHjältar
    Tussan05 skrev 2008-05-03 14:46:52 följande:
    Ser att ni har stenkakel (eller vad det heter?) på väggen över bänkskivan. Så funderar jag också på att vi ska ha det men har ett par frågor till dig som har det innan, om det är ok? Är det svårt att hålla rent eller fastnar det skit som sedan sitter? Vad kostade det att sätta in?Ang besök hos Ikea köksplanerare så har vi aldrig fått boka tid. Man kommer dit och om det är kö så får man skriva upp sig på en lista så ringer dom in en i ordning, så man kan gå och göra annat under tiden.
    Det funkar jättebra, men det går inte att bara torka av med blöt trasa som vanligt kakel, vi har en liten nagelborste som vi häller lite diskmedel på och skrubbar lätt med på kaklet och sen torkar vi av med trasa, då försvinner allt smuts. Det var inte det lättaste att sätta stenkakel med resultatet blir ju kanon. Vet ej vad det kostade.
    Mina små troll
  • Tussan05
    MinaHjältar skrev 2008-05-03 14:53:56 följande:
    Det funkar jättebra, men det går inte att bara torka av med blöt trasa som vanligt kakel, vi har en liten nagelborste som vi häller lite diskmedel på och skrubbar lätt med på kaklet och sen torkar vi av med trasa, då försvinner allt smuts. Det var inte det lättaste att sätta stenkakel med resultatet blir ju kanon. Vet ej vad det kostade.
    Åh, bra tips där med nagelborsten! Funderar på att ha en ljusare färg såg att ni har mörkare grå, tror du det är ett problem med missfärgning, har ni märkt av det på erat?
  • MinaHjältar
    Tussan05 skrev 2008-05-03 15:22:23 följande:
    Åh, bra tips där med nagelborsten! Funderar på att ha en ljusare färg såg att ni har mörkare grå, tror du det är ett problem med missfärgning, har ni märkt av det på erat?
    Vårat är inte missfärgat nånstans, vårat e typ mellangrått.
    Mina små troll
  • Innerjoin
    zandrisen skrev 2008-05-03 13:43:53 följande:
    Ang boka tid; ring ett par veckor innan ni planerar besöket, speciellt om ni vill åka dit en helg. Vissa varuhus kan ha fullbokat veckor i framtiden! Man kan också åka dit på vinst och förlust, vi gjorde det och var där vid öppning på en lördag (Gävle) och fick en återbudstid.Nu sitter alla luckor på plats och vi har flyttat in! Vissa justeringar fortfarande, men jösses vad nöjda vi är än så länge!
    Det är olika på olika varuhus. I Kållered bokar man inte tid innan, jag tror de flesta har så.....
  • Lindisen81

idag har vi varit till ikea igen för att fixa det sista med mått å grejer! känns bra. nu ska vi skriva upp på papper alla "småsaker" som innehåll i lådor, osv så får ikea-personalen fixa in det när vi beställer =) I slutet av juni ska vi tillbaka o lägga våran order. innan dess ska vi kontakta bauhaus för måttbeställd bänkskiva samt prata med glasmästare!

• gullgris
    MinaHjältar skrev 2008-05-03 12:57:57 följande:
    Vi har ett Duvbo kök från ikea och vi är jättenöjda. Finns bilder i mitt galleri på köket.
    Vad fint det är i ert kök. Vi har precis beställt vårat Duvbo kök och ska oxå ha mörka plattor på golvet och en mörk klinker bänkskiva. Jag var lite rädd att det skulle se kallt ut men jag upplever inte erat alls som kallt.
    *Älskar mina underbara barn & snart blir det en till att älska*
  • MinaHjältar
    gullgris skrev 2008-05-03 18:10:20 följande:
    Vad fint det är i ert kök. Vi har precis beställt vårat Duvbo kök och ska oxå ha mörka plattor på golvet och en mörk klinker bänkskiva. Jag var lite rädd att det skulle se kallt ut men jag upplever inte erat alls som kallt.
    Tack!
    Nä det ser inte kallt ut i vårat kök så det tror jag inte det blir i erat heller Glad.
    Mina små troll
  • Elsie76

Hänger gärna här!

Har just planerat klart i ikeas planeringsverktyg. Vi ska bygga ett helt nytt kök i ett annat rum så vi kommer att ha kvar det gamla köket under tiden.
    Vi kommer sannolikt att ha ABSTRAKT luckor med TYDA handtag och svart mineralmönstrad laminat på bänkskivor.
    Jag är glad att jag låtit ritandet ta tid, i två månader har jag vridit och vänt och insett att när jag trott mig vara klar har jag inte varit det.
    Har haft turen att bolla med en köksexpert på ikea via mail, vi har mailat ritningar mellan oss och han har gett mig många bra tips och synvinklar jag själv inte haft.
    Nu funderar jag på om vi ska ha integrerad kyl och frys....hur tänker ni andra där? Har inte läst hela tråden såklart.
    Golv är en annan femma! Hur gör ni?

• Coffy

hallå, råkade snubbla in på eran tråd, jobbar själv på ikea kök o sthlm barkarby, jag kan gärna svara på era frågor (de jag kan svara på förstås) :).

• Yrslan

Vad bra Coffy Vad ska man tänka på om man bara vill ha nya luckor till sina befintliga stommar? Och vad är på gång inom luckfronten? någon skrev att Applådluckan ska bli "vitare" stämmer det?

Svar på tråden Ikea Kök