• Lindisen81

Ikea Kök

Jag vill ha kontakt med er som byggt Ikea kök och ni som funderar på att bygga!
    Vi kan här utbyta tankar, ideér mm kring Ikea köket.

Jag och sambon planerar att beställa kök från Ikea i slutet av juni. Får man mycket för pengarna? Är det ett bra kök? Bra kvalité?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-12 11:34
    Vad roligt att så många delar med sig!

Direktlänk till ikea; www.ikea.se

Tips som kommit in; beställ bänkskiva från tex k-rauta eller Bauhaus, samt diskho+bänk+blandare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-13 19:39
    OBS!!!
    PÅMINN MIG INNAN TRÅDEN GÅR UT ATT SKAPA EN NY!!!
    SKULLE JAG GLÖMMA ELLER EJ ÄR INLOGGAD PÅ LÄNGE HOPPAS JAG NÅGON VILL TA PÅ SIG ATT FORTSÄTTA SÅ ATT INTE TRÅDEN DÖR UT!

• Svar på tråden Ikea Kök
  • Innerjoin

Oj, vilken passande tråd! Vi sliter just nu med köket....
    Någon mer än vi som valt Solärluckan (den utan handtag), vi är sjukt nöjda med vårt (det som är uppe) Idag har make och svärfar hållt på 12 (!) timmar med bla bänkskivan, avlopssslangar osv
    Jag och några av barnen rymde fältet....
    Vad skulle ni valt för kakel, eller tapet +glas? Vi har valt den mörka laminatskivan med rostfria kanter, vitvarorna är rostfria/svarta. Väggarna kommer att tapetseras ljust grå.
    Måste också berömma Ikea, allt har gått så smärtfritt! Allt kom på rätt dag, allt är supersmidigt att montera - kommer att rekommendera alla att Ikeakök är super!

• Innerjoin
    Nattljus skrev 2008-04-19 21:21:56 följande:
    Vilken bra tråd, undrar om någon har haft applåd lucka? Jag vet att de ska byta kulör snart på den vita, den ska bli vitare, vilket jag tycker är toppen, men hur är kvalitén?
    Vi har applåd på några skåp i sovrummet, där är iof inte mycket slitage men iaf syns inte någon skråma på våra.
  • Dundermamman
    Innerjoin skrev 2008-04-26 23:21:34 följande:
    Oj, vilken passande tråd! Vi sliter just nu med köket....Någon mer än vi som valt Solärluckan (den utan handtag), vi är sjukt nöjda med vårt (det som är uppe) Idag har make och svärfar hållt på 12 (!) timmar med bla bänkskivan, avlopssslangar osvJag och några av barnen rymde fältet....Vad skulle ni valt för kakel, eller tapet +glas? Vi har valt den mörka laminatskivan med rostfria kanter, vitvarorna är rostfria/svarta. Väggarna kommer att tapetseras ljust grå.Måste också berömma Ikea, allt har gått så smärtfritt! Allt kom på rätt dag, allt är supersmidigt att montera - kommer att rekommendera alla att Ikeakök är super!
    Jag hade nog valt ett ljust grått kakel till den vita luckan med mörka bänkskivor! Vitt kakel blir sällan bra till ett vitt kök, då kommer antingen kaklet eller luckorna att se "smutsiga" ut... 
    Istället för att ha mycket färg på kakel kan jag tycka det är bättre med en klar accentfärg på gardiner, ljuslyktor, skålar mm.

Håller med ang. Ikea
    Det gick jättesmidigt för oss också!
    Håller nu på att övertala svärföräldrarna att de ska byta ut sitt tråkiga 60-tals kök
  • Kravmärkt
    S0lstråle skrev 2008-04-26 18:57:09 följande:
    Försöker att skriva inlägget med versaler ... Ifall det funkar ber jag så hemskt mycket om ursäkt för att jag "skriker".NÅGON MED POSITIVA ERFARENHETER AV DEN HÖGBLANKA LUCKAN ABSTRAKT? EGNA ELLER BEKANTAS? Vill verkligen vet eftersom vi planerar för ett sådant kök, skall inhandlas i dagarna.
    Ja det undrar jag lite också. Vi har visserligen tjackat våra redan men ändå..
  • zandrisen

Rejält ryck gjordes i köket i helgen! Nu har vi flyttat från vår lilla vrå i tvättstugan, och imorse satt jag och njöt av allt space i vårt nya kök, fast jag ska erkänna att jag faktiskt gick fel först, haha Räcka ut tungan bilder finns i bloggen!

• Lindisen81

Vi har funderat lite på det här med kakel... Nu har jag kommit på att det skulle va fint med en fond i matdelen, sedan i köksdelen ha fondtapeten som "kakel" med en glasskiva över... Alltså, istället för kakel sätta dit en tapet som är likadan som fondtapeten vi ska ha, och sätta upp en glasskiva över. Är detta möjligt? Vad är det någon speciell glasskiva man har till detta? Hur får man upp den? hur tätar man för att inte fukt ska komma in under glaset...?
    Ja massor av frågor...

• zandrisen
    zandrisen skrev 2008-04-28 07:57:05 följande:
    Rejält ryck gjordes i köket i helgen! Nu har vi flyttat från vår lilla vrå i tvättstugan, och imorse satt jag och njöt av allt space i vårt nya kök, fast jag ska erkänna att jag faktiskt gick fel först, haha bilder finns i bloggen!
    Vi funderade på det först, men blev lata och tog rostfria skivorna istället... Har vänner som har glasskiva, dom måttbeställde från glasmästeri och fogade med silikon nedertill och lät överskåpen gå ner en bit ovanför innan de fogade där med. Kan bli grymt snyggt!
  • Innerjoin

Någon som kollat på/köpt IMERATIV glasplattor och ha ovanför diskbänk/spis? Syns inte skarvarna väldigt väl?

• Sarapia

Hej kul sida vi har också beställt kök från ikea köket kommer om cirka en vecka vet nog inte riktigt vad man har jett sig in på.Vi har valt ädelvit med mörka bänkskivor laminat gråsvart.Men nu är frågan vad man ska ha för tapet till vi ska ha grått kakel. Vill inte ha gr tapet vill ha lite varm färg undrar om beige är bra.....

• Mamma på heltid

Hoppar in i tråden jag med.

Vi har nyss köpt hem vårat nya kök från ikea. Så nu har vi börjat skruva i hop alla delar.
    Vi har valt Faktum/Ädelvit och en bänkskiva i ljus Valnötsmönstrad.

Igentligen var inte tanken nu att byta kök men vi fick vattenläckage i ett rör så vi fick slita bort vårat ganska nya golv ända ner i betongen. Så då beslöt vi att vi byter ut hela köket när vi ändå håller på.
    Det enda vi behåller är kyl/frys side by side som vi köpte förra året och så kaklet ovan diskbänken, inte länge sen vi satte upp det och det kostade nästan 1800kr/kvm. Annars har allt annat åkt ut.
    Inte kul att diska och laga mat på toan i flera veckor!!

Svar på tråden Ikea Kök