• Lindisen81

Ikea Kök

Jag vill ha kontakt med er som byggt Ikea kök och ni som funderar på att bygga!
    Vi kan här utbyta tankar, ideér mm kring Ikea köket.

Jag och sambon planerar att beställa kök från Ikea i slutet av juni. Får man mycket för pengarna? Är det ett bra kök? Bra kvalité?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-12 11:34
    Vad roligt att så många delar med sig!

Direktlänk till ikea; www.ikea.se

Tips som kommit in; beställ bänkskiva från tex k-rauta eller Bauhaus, samt diskho+bänk+blandare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-13 19:39
    OBS!!!
    PÅMINN MIG INNAN TRÅDEN GÅR UT ATT SKAPA EN NY!!!
    SKULLE JAG GLÖMMA ELLER EJ ÄR INLOGGAD PÅ LÄNGE HOPPAS JAG NÅGON VILL TA PÅ SIG ATT FORTSÄTTA SÅ ATT INTE TRÅDEN DÖR UT!

• Svar på tråden Ikea Kök
  • Matilda07 och Moa08

Innerjoin: Aha! Vad bra!! Är så skraj att man ska glömma hälften annars!
    Vi är igång och planerar här hemma nu..vill ha lite lantlig gammeldags stil på vårt kök då vi bor i ett ganska gammalt litet hus. Det blir Ståt luckor men bänkskivorna har vi inte bestämt oss för än,,valet står mellan mörk valnöt, valnöt eller ek...hmm, tål att tänkas på!

Jag undrar också om man måste "Boka en tid" eller om det bara är att åka in till närmaste varuhus...vi har nästan 20 mil till vårt närmaste (Haparanda)

Nu ska jag kika in på alla köken här i tråden!

• MinaHjältar

Vi har ett Duvbo kök från ikea och vi är jättenöjda. Finns bilder i mitt galleri på köket.

Mina små troll
  • zandrisen
    Ang boka tid; ring ett par veckor innan ni planerar besöket, speciellt om ni vill åka dit en helg. Vissa varuhus kan ha fullbokat veckor i framtiden! Man kan också åka dit på vinst och förlust, vi gjorde det och var där vid öppning på en lördag (Gävle) och fick en återbudstid.

Nu sitter alla luckor på plats och vi har flyttat in! Vissa justeringar fortfarande, men jösses vad nöjda vi är än så länge!
  • zandrisen
    MinaHjältar skrev 2008-05-03 12:57:57 följande:
    Vi har ett Duvbo kök från ikea och vi är jättenöjda. Finns bilder i mitt galleri på köket.
    Jättefint! Har bott i Kalmar och vet ungefär vart ert hus finns (om det är det område med funkisvillor som jag tror vill säga) och drömde alltid om att flytta dit... Men nu blev det dalarna och sekelskofteshus istället, det går det med
  • TRUEHannapanna
    zandrisen skrev 2008-05-03 13:43:53 följande:
    Ang boka tid; ring ett par veckor innan ni planerar besöket, speciellt om ni vill åka dit en helg. Vissa varuhus kan ha fullbokat veckor i framtiden! Man kan också åka dit på vinst och förlust, vi gjorde det och var där vid öppning på en lördag (Gävle) och fick en återbudstid.Nu sitter alla luckor på plats och vi har flyttat in! Vissa justeringar fortfarande, men jösses vad nöjda vi är än så länge!
    men jösses!! ett par veckor innan?? vi som tänkte åka på måndag! måste ringa på stört och höra.. några veckor har vi inte tid med!
    Tredje gången gilt??! Gravid i v 35 !
  • zandrisen
    TRUEHannapanna skrev 2008-05-03 13:53:56 följande:
    men jösses!! ett par veckor innan?? vi som tänkte åka på måndag! måste ringa på stört och höra.. några veckor har vi inte tid med!
    Beror helt och hållet på hur stort erat lokala ikea är. När jag ringde vårt (gävle) med en veckas varsel så hade dom fullt, det var därför vi åkte dit på vid öppning och hoppades på det bästa, och som tur var så löste det ju sig.
  • Tilcha

Vi gjorde om vårt kök i februari. Satte in Ädel luckor, Hansa handttag och en laminatskiva i mörk valnöt med stålkant. vi måttbeställde skivorna (3st) å beställde underlimmad ho (vilket gjorde att hon blev 3000kr dyrare!!!!). Eftersom vi var under tidspress (bebis skulle komma 10 april) så plockade vi stommarna, luckorna, handtag osv själva på ikeas lager.

Bänkskivan fick vi efter 3 veckor. Då visade det sig att den stora skivan med hon i var för lång så sambon fick ta den på biltaket å åka till en kompis å kapa av den ca 2 cm. Det visade sig när vi mätte skåpsstommarna att de inte alls är 40, 60, 30cm osv utan 39,8 , 59,8 och 29,8cm breda och har man några skåp så blir det snart ganska mycket som misstämmer. Å då fick vi ändå hjälp av ikea att planera köket och räkna ut hur lång skivan skulle vara. Men de sa att det var vårat fel för att vi hade skrivit på pappret och godkänt skivan.

Dessutom fick vi bara två skivor av tre. De hade tappat bort den tredje och fick tillverka en ny och nu fick vi vänta ytterligare tre veckor innan den kom.
    Å då visade det sig att den blivit skadad i frakten. Vi ringde ikea som ville ha bilder på skivan och skadan och sen skulle de besluta om vi hade rätt att få en ny skiva. Vi har fortfarande inte hört nåt.

Så köket går att använda men är inte klart än. Lite el är det kvar att göra oxå och sen ska vi sätta upp lite hyllplan.

Men före- och efter-bilder finns i mitt galleri om nån vill se.

Jag köper gärna stommar å luckor å sånt från ikea igen men inte bänkskiva. Kran hade vi en ny sen tidigare så det är inte ikeas.

• Tussan05
    MinaHjältar skrev 2008-05-03 12:57:57 följande:
    Ser att ni har stenkakel (eller vad det heter?) på väggen över bänkskivan. Så funderar jag också på att vi ska ha det men har ett par frågor till dig som har det innan, om det är ok?
    Är det svårt att hålla rent eller fastnar det skit som sedan sitter?
    Vad kostade det att sätta in?

Ang besök hos Ikea köksplanerare så har vi aldrig fått boka tid. Man kommer dit och om det är kö så får man skriva upp sig på en lista så ringer dom in en i ordning, så man kan gå och göra annat under tiden.
  • TRUEHannapanna
    Tussan05 skrev 2008-05-03 14:46:52 följande:
    Ser att ni har stenkakel (eller vad det heter?) på väggen över bänkskivan. Så funderar jag också på att vi ska ha det men har ett par frågor till dig som har det innan, om det är ok? Är det svårt att hålla rent eller fastnar det skit som sedan sitter? Vad kostade det att sätta in?Ang besök hos Ikea köksplanerare så har vi aldrig fått boka tid. Man kommer dit och om det är kö så får man skriva upp sig på en lista så ringer dom in en i ordning, så man kan gå och göra annat under tiden.
    ah ok.. ja vi åker nog in när dom öppnar på Måndag och ser vad som gäller här.. Hoppas de är som du säger!
    Tredje gången gilt??! Gravid i v 35 !
Svar på tråden Ikea Kök