• jagosa43

mördarsniglr nu e de dax!!!!

Hejsan alla som planterar och planterar

tänkte att vi skulle samlas åter igen för en enad kamp mot mördarsniglarna!

har googlat och hittat detta

Snigel Effekt 1 kg

De sista åren har åkersniglar och framför allt ”mördarsniglar” blivit ett stort problem för många odlare - både yrkesfolk och hobbyodlare - runt om i landet.

Ferramol är ett miljövänligt medel, som består av järnfosfat samt ett ”lockämne”, som efter utströssling på jorden, bryts ned till de naturligt förekommande växtnäringsämnena - järn och fosfat. Ferramol är inte farligt för barn, hundar, katter, fåglar och andra djur.

Verkan

Medlet är formulerat som blåfärgade snigelkorn, som strös ut på jorden på angripna arealer.  Sniglarna lockas till snigelkornen och efter att de ätit av produkten upphör sniglarna ytterligare äta och drar sig tillbaka till sina ”gömställen”. Här dör sniglarna och kadavret”bryts ner”och tas på så sätt upp i ekosystemet.

Bruksanvisning

Ferramol Snigel Effekt kan användas till både yrkes - och hobbybruk. Det en fördel om man kan gå samman i ett bostadsområde och behandla större arealer på en gång. På så sätt minskas risken för, att de mycket mobila sniglarna, som t.ex. mördarsniglarna, kommer vandrande från obehandlade grannträdgårdar.

Snigelkornen är lätta att använda, då de endast skall strös ut jämnt fördelat över jordytan. Alla arealer, även köksträdgårdar, kan behandlas.

1 kg räcker till 200 kvm.

Förpackning: 1 kg  Pris: kr. 299     min undran är funkar det riiiiiktigt bra? kan någon användare ge lite synpunkter om denna produkt...

för jag är riktigt less på att plocka klippa plocka salta osv.....

hur har andra gjort???

nåväl tänkte att man kunde utbytta erfarenheter här med varandra

stolt mamma Chris-99 Cornelius-06
  • Svar på tråden mördarsniglr nu e de dax!!!!
  • ming

Förra året använde vi sånt snigelmedel. Det känns bättre för min själv än att aktivt gå och klippa sönder sniglarna eller lägga dem i saltvatten eller så. Räcka ut tungan

Jag vet inte om det verkligen hjälpte, men helt plötsligt i kanske juli-nånting försvann de flesta sniglarna oförklarligt.

• jagosa43

ok tänkta beställa och se vad som händer... är så trött på att plocka dessa små äckliga varelser

sen älskar jag att odla oxå
    funderade ett tag på att göra pallkrage odllingsplatser med öl valgravar runt ha ha
    allt för att få ha mina grönsaker och blomster ifred....

har redan sett dessa kryp vakna och säkert plockat tusentals redan (känns det som iaf)

• ming

Var bor du i Sverige nånstans? För jag har inte sett några ännu och jag bor i västsverige. Fast det kanske är för att jag inte har varit ute och grejat i trädgården så mycket ännu.
    Kanske skulle ta och strö ut lite sånt redan nu då.

• sallybuse
    ming skrev 2008-04-17 11:34:47 följande:
    Var bor du i Sverige nånstans? För jag har inte sett några ännu och jag bor i västsverige. Fast det kanske är för att jag inte har varit ute och grejat i trädgården så mycket ännu. Kanske skulle ta och strö ut lite sånt redan nu då.
    Jag bor i Skåne.Och vi har aldrig haft en ända snigel i vår trädgård .(Mördarsnigel)   Tror också de är var man bor.Och jag är glad att vi slipper dom.
  • jagosa43

jag bor i stockholm... det började med att jag bara skulle fixa vid rabarbern och gissa vilka som satt där då!!!!

• Rigmor Mortis

Ja, medlet funkar, men det är svindyrt! Lägg det under blad och annat som hindrar fåglarna från att äta det, det är ofarligt för dem men jävligt dyr fågelmat

Jag kombinerar medel och att klippa. Tror jag ska prova att plocka dem och frysa ihjäl dem i år (klipper jag lämnar jag ju kvar liken - en riktig buffé för sniglarna som kommer efter)

• jagosa43

jag har plockat dem i påsar med massa salt i som jag sedan kastat i soptunan...

• Eva S

Jag tar med mig ett tomt mjölkpaket och lägger sniglarna i. Sedan åker de in i vedpannan. Kan inte med att klippa och sånt. Vill ju inte ha en massa mördarsnigellikdelar på tomten.

• Lilla Pytte
    sallybuse skrev 2008-04-17 11:41:41 följande:
    Jag bor i Skåne.Och vi har aldrig haft en ända snigel i vår trädgård .(Mördarsnigel)   Tror också de är var man bor.Och jag är glad att vi slipper dom.
    Ja jag bor oxå i skåne....och här vi bor väller det ner från skogen,,,tom husen blit täckta av dessa äckelpeckeljur!!men några gator längre bort har dom aldrig sett en mördarsnigel...orättvist!!
  • jagosa43
    Lilla Pytte skrev 2008-04-18 09:08:07 följande:
    Ja jag bor oxå i skåne....och här vi bor väller det ner från skogen,,,tom husen blit täckta av dessa äckelpeckeljur!!men några gator längre bort har dom aldrig sett en mördarsnigel...orättvist!!
    Fy vad vidrigt... känner genast att jag ska sluta klaga över mina... på husen ryser!
Svar på tråden mördarsniglr nu e de dax!!!!