• jagosa43

mördarsniglr nu e de dax!!!!

Hejsan alla som planterar och planterar

tänkte att vi skulle samlas åter igen för en enad kamp mot mördarsniglarna!

har googlat och hittat detta

Snigel Effekt 1 kg

De sista åren har åkersniglar och framför allt ”mördarsniglar” blivit ett stort problem för många odlare - både yrkesfolk och hobbyodlare - runt om i landet.

Ferramol är ett miljövänligt medel, som består av järnfosfat samt ett ”lockämne”, som efter utströssling på jorden, bryts ned till de naturligt förekommande växtnäringsämnena - järn och fosfat. Ferramol är inte farligt för barn, hundar, katter, fåglar och andra djur.

Verkan

Medlet är formulerat som blåfärgade snigelkorn, som strös ut på jorden på angripna arealer.  Sniglarna lockas till snigelkornen och efter att de ätit av produkten upphör sniglarna ytterligare äta och drar sig tillbaka till sina ”gömställen”. Här dör sniglarna och kadavret”bryts ner”och tas på så sätt upp i ekosystemet.

Bruksanvisning

Ferramol Snigel Effekt kan användas till både yrkes - och hobbybruk. Det en fördel om man kan gå samman i ett bostadsområde och behandla större arealer på en gång. På så sätt minskas risken för, att de mycket mobila sniglarna, som t.ex. mördarsniglarna, kommer vandrande från obehandlade grannträdgårdar.

Snigelkornen är lätta att använda, då de endast skall strös ut jämnt fördelat över jordytan. Alla arealer, även köksträdgårdar, kan behandlas.

1 kg räcker till 200 kvm.

Förpackning: 1 kg  Pris: kr. 299     min undran är funkar det riiiiiktigt bra? kan någon användare ge lite synpunkter om denna produkt...

för jag är riktigt less på att plocka klippa plocka salta osv.....

hur har andra gjort???

nåväl tänkte att man kunde utbytta erfarenheter här med varandra

stolt mamma Chris-99 Cornelius-06
  • Svar på tråden mördarsniglr nu e de dax!!!!
  • Snäckan13

frågo:

VAr får ni tag på nematoderna??

Vad kostar de???

Jag plockar HUNDRATALS sniglar VARJE dag i vår trädgård, allt från ägg till mastodontsniglar!!!

Har funderat på o sluta odla o tråka ihjäl dom nu har dom inget o äta kanske de kryper vidare till grannen hahaha

Älskar mina barn så otroligt mycket!!!!
  • Rigmor Mortis

Jag beställde från bionema.se 500 kr för 30 miljoner nematoder (räcker till 100 kvadratmeter - hela trädgården kan alltså inte behandlas men jag vet var det finns mest sniglar)

• Snäckan13

ok tack!! ja man måste nog VETA var dom är isåfall, vår trädgård är på 1800 kvm!!!! Blir ju ruinerad om man ska strö överallt är det effektivt?

• Rigmor Mortis

Ingen aning, jag ska vänta till helgen med att vattna ut det. Jorden ska hållas fuktig, och vattnar jag ut nematoderna idag får jag gå med slangen efteråt, då inväntar jag hellre regn
    Nu ligger de i kylskåpet så länge (de ska förvaras svalt). Tänkte ta en sväng i skymningen och se om sniglarna har samma favoritställen som förra året.

• Snäckan13

iack,,, ska dom bo i kylen tänk om dom hoppar in i maten haha

• Snäckan13

Låter som en bra ide´!!!!

Hoppas du hade sniglarna å samma ställe.. jag har hittat nya gömmor här hemma... uschjag blir så trött bara jag tänker på dom!!!

Hoppas det funkar o TRÅKA ihjäl dom, det blir billigare

• Rigmor Mortis
    superanna skrev 2008-05-15 13:12:58 följande:
    Varför sätter ni inte snigelstaket ( snigelstaket.se) runt de trädgårdsland eller runt hela tomten så ni inte får in nya sniglar? Då är dte ju bara att rensa ut de sniglar som redan är där?
    300 spänn för åtta meter som bara funkar tre år - det har jag inte råd med.
  • Snäckan13
    Svar på #59
    superanna skrev 2008-05-15 13:12:58 följande:
    Varför sätter ni inte snigelstaket ( snigelstaket.se) runt de trädgårdsland eller runt hela tomten så ni inte får in nya sniglar? Då är dte ju bara att rensa ut de sniglar som redan är där?
    jag skulle bli ruinerad!!! Vår trädgård är STOOOOR!!!! O så har vi precis köpt vanligt staket o det var jui nte helt billigt

MEN däremot såg jag att det fanns snigelstaket på Jula där vi bor, om jag fattade det rätt så var det 50 meter för 199:-,,, jag KAN ha sett fel på längden, men DET kan jag UNNA mig isåfall!!!!
  • superanna

men det på Jula är väl sånt vanligt i plåt och det har jag hört inte fungerar?

Svar på tråden mördarsniglr nu e de dax!!!!